MormonismiKeskustelua Jeesuksesta Kristuksesta, mormonismista ja paljosta muusta |
|
|
||||
|
||||
|
Ajatuksia kirkosta? Sen nykytilanteesta?
Minun mielestäni tämä meidän "kansankirkko" on mennyt hyvin pitkälti alaspäin. Vaikka olen nainen, olen aina ollut naispappeutta vastaan, se vaan ei mielestäni ole raamatun mukaista. Myös esim. homoliittojen siunaaminen ei mielestäni kuulu kirkkoon (vaikka eivät sitä vielä tee, mutta VARMASTI tekevät jossain vaiheessa, ottavat mallia Ruotsista). Itse erosin ev.lut. kirkosta samantien kun täytin 18. |
|
|
||||
|
||||
|
Olen kiitollinen luterilaiselle kirkolle siitä, että sen kautta olen saanut tietää Kristuksesta. Ehkä lähetystyö olisi Suomessa olisi vielä vaikeampaa ellei ihmisillä olisi perustietoja uskonnosta. Mielelläni jättäisin ko. kirkon arvosteleminen sikseen ja sitä toivon tuon kirkon ja muiden kirkkojen taholta MAP-kirkkoon nähden. Luterilaisen kirkon suhtautumisessa MAP-kirkkoon on ainakin jossain määrin tapahtunut edistystä. Meidät luokitellaan sentään kristillisiksi, mitä ei ole aikaisemmin tapahtunut. Tämä ei silti ole tullut selväksi läheskään kaikille luterilaiseen kirkkoon kuuluville.
Kirkon Tutkimuskeskuksen julkaisun 102 mukaan (Kimmo Ketola "Uskonnot Suomessa", 2008) on sisällysluettelossa näin: 1.8 MUUT KRISTILLISET YHTEISÖT 1.8.1 Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko ... Luokittelun perusteessa sivulla 21 sanotaan: "Esimerkiksi monet kristityt ovat sitä mieltä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (MAP-kirkko) on opinkäsityksissään etääntynyt klassisesta kristinuskosta siinä määrin, että sitä ei voida pitää enää kristillisenä. MAP-kirkossa hyväksytään Raamatun rinnalle muita pyhiä kirjoituksia kuten Mormonin kirja, sen käsitys kolminaisuudesta on toinen kuin klassisessa kristinuskossa ja lisäksi siihen kuuluu rituaaleja, jotka ovat aiemmille kristillisille kirkoille tuntemattomia. Silti MAP-kirkon historiallinen ja kulttuurinen tausta on kiistatta Yhdysvaltojen 1800-luvun protestanttisessa kristillisessä miljöössä. Myös sen käsitteistö ja identiteetti on peräisin kristinuskosta: MAP-kirkko pitää itseään "palautettuna" tai "uuden valtuuden" saaneena kristillisenä kirkkona. Historiallisessa luokitusjärjestelmässä yhteisö sijoittuu siten kategoriaan kristinusko." Protestanttisessa miljöössä syntyminen ei ole pätevä peruste pitää MAP-kirkkoa kristillisenä, mutta tuollainen arviointi on silti ilahduttavaa ja oikean suuntaista, ja onhan tuossa muitakin perusteita. |
|
|
||||
|
||||
|
Nonnii loma on loppu ja ollana taas kotona...
Tapani ehtikin tuosa jo sanoa tärkeimmänt asiat. Luther oli eriottäin terävä tyyppi, mutta palautuksen aika EI ollut vielä käsillä. Usein hengen johdatttamat ihmiset saavat kuin etukäteen tietoa tulevist tapahtumista ja joskus tuo tiedon saanti voi aiheuttaa toimintaa jota kon kirkko ei katso suotuisalla silmillä, tai jota tuon ihmisen aikalaiset eivät ymmärrä... Aikoinana itsekkin asuessani kivenheiton päässä nykyisestä Suomen Temppelistä m inulle tuli sellainen mieli että Temppeli kohoaa lähelle minua... en tosin sitä silloisille kirkon johtajille mennyt sanomaan... olisivat varmaan nauraneet ajettuun partaansa. ![]() Joka tapauksessa luterilaisessa kirkossa on useita erittäin hyviä ihmisiä. Muuten olen samaa mieltä Luterilaisesta kirkosta kuin Sisarkin, samat asiat saivatminut ajattelemaan. Nythän kirkko on sanonut harkitsevansa virallisen avioliiton solmimisen poistamista, mikäli homoliitot menevät läpi. ![]() ModeratorinHattu päässä: haluan sanoa että tämän tapaiset juonet ovat painajaisia koska ne hipoa sivuston sopivuusrajaa siinä mielessä, että emme salli täällä halventavaa kirjoitteleua mistään uskonnosta. Sen sijaan joitakin kokemuksia sekä milipiteitä sallitaan.... missä raja? Pyydän hienotunteisuutta muita uskontoja kohtaan.
|
||||
|
||||
|
Toivottavasti viestini ei ollut liian halventava luterilaisesta kirkosta! Halusin vain herättää siitä keskustelua, ja sen nykytilanteesta. Ei tämä mikään juoni ollut?
![]() Edit: Niin ja tietysti olen kiitollinen siitä että synnyin alunperinkin kristilliseen valtioon, ja sain tietää Kristuksesta. Myös ilman Lutheria ja uskonpuhdistusta meillä ei kai olisi edes raamattuja omalla kielellämme. Viimeinen muokkaajaSisar87; 08-02-2010 12:37 PM. |
|
|
||||
|
||||
|
Juoni= Uusi kirjoitus... eli kirjoitusketju....
![]() Ei se ollut liian pahasti sanottu ainakaan minusta, mutta tarttee olla varovainen, että ketju ei käänny likapyykin pesuksi. Vaikeita nää muiden uskontojen aiheet, ku ei tiedä millon se heidän mielestään on halventavaa... ![]() Varsinkin kun heillä ei tällähetkellä mene oikein hyvin. Toisaalta oli hienoa kuulla uutisissa että ev.lut kirkko harkitsee avioliittoon vihkimisen oikeudesta luopumista, mikäli on pakko siunata avioon samaa sukupuolta olevia. Tää ihan niiku yleisesti tästä moderoinnista MGFän sivustoilla. Ollaan kaikki aika uusia kuitenkin täällä ja täytyyhän sitä psytyä asioista keskustelemaan. No en ees ottanut esille heristävää sormea taqi piiska atai tuominnut lyöntejä märällä spaketilla... eli siis vain varoittava ääni viidakosta.