PDA

View Full Version : Aikaisempi olemassaolo

mikael
01-01-2009, 07:22 AM
Kun lapsi syntyy, ajattelemme luonnollina ihmisinämme, että siitä hänen olemassaolonsa alkaa. Syntymään on toinenkin näkökulma: uskonnollinen eli voimme kysyä:
Mistä lapsi tuli, mikä on hänen elämänsä tarkoitus, jatkuuko elämä tämän jälkeen?

Vietimme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlaa. Hänen olemassaolostaan on meillä yhtä ja toista pyhissä kirjoituksissa ennen maallista syntymää. Voimme päätellä tästä jotain omastakin olemassaaolostamme ennen syntymää. Olemme kaikki taivaallisen Isämme henkilapsia.

Kaikki meitä koskeva on saanut alkunsa hänestä:
Joh.
1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]

Myös profeetta Jeremian aikaisemmasta olemasaolosta on selkeä kohta:
Jer. 1.4-5
4 Minulle tuli tämä Herran sana:
5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi. [Jes. 49:1; Sir. 49:7; Gal. 1:15]

Johannes todisti Kristuksesta:
Joh. 1:15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."
16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, armoa armon lisäksi. [Room. 5:17; Kol. 2:10]

Kristus oli ennen maallista syntymäänsä VT:n Jehova

1. Kor.*10:4 ...ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]
Tässä viitataan VT:n kohtiin:
2 Moos. 17:6 Minä olen sinua vastassa kalliolla Horebin luona. Lyö kallioon, niin siitä alkaa juosta vettä ja kansa saa juodakseen." Mooses teki niin Israelin vanhimpien nähden. [4. Moos. 20:11; Ps. 78:15,16; Jes. 48:21; 1. Kor. 10:4]
4 Moos. 20: 11
11 Mooses kohotti sauvan ja iski kahdesti kalliota, ja siitä alkoi juosta vettä, niin että kaikki israelilaiset ja heidän karjansa saivat juoda kyllikseen. [2. Moos. 17:6+]

VT:ssä ennustetaan Kristuksen tuleminen maan päälle monissa kohdin:

Jes. 9
6. Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. [Jer. 32:19; Sak. 9:10; Luuk. 2:11]
Ps. 2: 7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. [2. Sam. 7:14; Ap. t. 13:33; Hepr. 1:5, 5:5]

Jes. 14
14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. (Immanuel tarkoittaa ”Jumala kanssamme”)

Raamatun ennustuksissa kerrotaan tulevista tapahtumista usein ikäänkuin ne olisivat jo tapahtuneet. Ei ole vaikea huomata, ketä tässä tarkoitetaan::
Jes. 53
1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman? [Joh. 12:38; Room. 10:16]
2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. [Jes. 11:1+ | Jes. 52:14]
3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, [Matt. 8:17]
5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26+; 1. Piet. 2:24]
6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. [4. Moos. 27:17+]
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Mark. 14:61; Ap. t. 8:32]
8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois* -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. [»Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois»; toinen mahdollinen käännös: »ilman tutkintoa, ilman tuomiota hänet vietiin pois».] [Ap. t. 8:33]
9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen. [Matt. 27:57 | Joh. 8:46; 2. Kor. 5:21; 1. Piet. 2:22]
10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa. [Room. 5:19]
12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa. [Luuk. 22:37, 23)

Tässä puhutaan tulevasta:
Miika 5
Betlehemistä nousee Messias
2 (5:1) Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana. [Jes. 7:14]

Ihmettelen, ettei näistä kohdista tunnisteta Kristusta. Kävin Ev.-lut. kirkon joulukirkossa Karjalohjalla. Siellä pastori mainitsi, etta Vanhassa testamentissa on yli 300 kohtaa, jotka viittaavat Kristuksee. Eräässä keskustelussa suomi24palstalla esitin, että VT ja UT muodostavat kokonaisuuden, mutta nimimerkki "to" kiisti sen. Hän on juutalainen tai ainakin kannattaa juutalaista käsitystä. Hän pitää kristinuskoa ja juutalaisuutta aivan eri uskontoina. Minun mielestäni juutalaisuus oli alun perin kristinuskoa, mutta ei sen jälkeen, kun sen piirissä ei tunnistettu Messiaan jo tulleen.

Maya
01-01-2009, 09:56 AM
Hei Mikael kiva nähdä näissä maisemissa.
Ostin juuri kirjan jossa eräs juutalainen kertoo kääntymyksestään. Mielenkiintoista. Kerron lisää kun olen lukenut enemmän. Kirja on ihan ohut mutta painettu erittäin tiuhalla tekstillä.

Maya
02-17-2009, 08:27 PM
Minua joskus ihmetyttää, että niin moni ei ymmärrä tuota aikaisempaa olamassa oloa, eikä löydä viitteitä siihen Raamaatusta, se vaan katsotaan olevan omnipoettisen Jumalan vihjausta asioihin, joita ei vielä ollut mutta joiden jokaisen liikkeen, ajaytuksen Jumala jo tiesi... hmm... en ymmärrä miksi silloin olisi mitään järkeä luoda jotakin, jos kaikki olisi jo niin ilmiselvää, eihän sillon omalla valinnalla olisi mitään väliä, Jumalahan tietäisi jo kaikki valinnat etukäteen!
Eli olisimme kuin pelinappuloita joiden tie muualle kuin siihen minkä Jumala on jo mä¨rännyt olisi suljettu... :eek: