PDA

View Full Version : Uskon kehittämisestä

mikael
01-05-2009, 06:20 AM
Uutena vuotena tulee ajatelleeksi tavoitteita kuten: mihin haluan pyrkiä uskonnollisessa elmässäni?

Olemme viime vuona käyneet läpi Mormonin kirjan. Sen loppupuolella on Eterin kirja, jossa kerrotaan mm. Jeredin veljen uskosta.
Et. 3:15
15 Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle, jonka olen luonut, sillä koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet. Näetkö, että sinut on luotu minun oman kuvani kaltaiseksi? Aivan niin, kaikki ihmiset luotiin alussa minun oman kuvani mukaan.
Et. 12
6 Ja nyt minä, Moroni, tahtoisin puhua jonkin verran näistä asioista; minä tahtoisin näyttää maailmalle, että usko on sellaista, mitä toivotaan mutta ei nähdä; älkää siis kiistäkö siksi, ettette näe, sillä te ette saa todistusta, ennen kuin uskonne on koeteltu
Et. 12
12 Sillä ellei ihmislasten keskuudessa ole uskoa, Jumala ei voi tehdä mitään ihmettä heidän keskuudessaan; sen vuoksi hän ei näyttäytynyt, ennen kuin he uskoivat.
13 Katso, Alman ja Amulekin usko sai vankilan sortumaan maahan.
14 Katso, Nefin ja Lehin usko sai aikaan muutoksen lamanilaisissa, niin että heidät kastettiin tulella ja Pyhällä Hengellä.
15 Katso, Ammonin ja hänen veljiensä usko sai aikaan niin suuren ihmeen lamanilaisten keskuudessa.
16 Niin, ja samoin kaikki ne, jotka tekivät ihmeitä, tekivät ne uskon voimalla, nekin jotka olivat ennen Kristusta, ja samoin ne, jotka olivat hänen jälkeensä.
17 Ja uskon tähden kolme opetuslasta saivat lupauksen, etteivät he maistaisi kuolemaa; eivätkä he saaneet lupausta, ennen kuin uskoivat.
Et. 12
27 ja jos ihmiset tulevat minun luokseni, minä näytän heille heidän heikkoutensa. Minä annan ihmisille heikkoutta, jotta he olisivat nöyriä, ja minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni; sillä jos he nöyrtyvät minun edessäni ja uskovat minuun, niin minä teen sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi.
28 Katso, minä näytän pakanoille heidän heikkoutensa ja minä näytän heille, että usko, toivo ja rakkaus tuovat minun luokseni — kaiken vanhurskauden lähteelle.

Meille on luvattu lisää muinaisia kirjoituksia vasta sitten, kun uskomme on Jeredin veljen uskon kaltaista. Jeredin veljen usko oli niin vahva, ettei häneltä voitu pitää mitään kätkettynä. - Mahdotontako meille? - Kyllä ilman uskomme vahvistumista.

Kun ajattelin omia tavoitteitani tälle vuodelle, niin huomasin, että ainakin uskon vahvistamiseen on aihetta, sillä en ole suinkaan Jeredin veljen kaltainen. Mutta miten uskoa voi vahvistaa? Totena pitäminen ja usko eivät ole sama asia. Uskoon kuuluu tekemistä, mutta mikä olisi sellaista, missä tulisi muuttaa tekojaan? - Kyllä tiedän vaikka kysynkin. Siispä tekemään sitä ja olemaan tekemättä jotain muuta. Parannukseen on syyt, sillä tuskin uskokaan vahvistuu ilman sitä!