View Full Version : Opetuslpseus - jäsenyys
mikael
06-06-2010, 03:57 PM
Joh. 13:35
Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
2. Tess. 1:3
Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,
Alkukirkon jäseniä sanottiin usein opetuslapsiksi, toisinaan taas pyhiksi, millä tarkoitettiin, että jäsenet oli erotettu eli pyhitetty maailmasta Kristuksen kirkkoon kuuluviksi. Keskinäisen rakkauden tuli kuulua jäsenyyteen niin, että muutkin huomaisivat jotain erikoista heidän keskuudessaan. Tuo ajatus oli tänä paastosunnuntaina erikoisesti mielessäni, sillä olin edellisenä päivänä ollut lakkiaisjuhlassa, jossa oli sekä MAP-kirkon jäseniä että muita.
Johannes:
13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
Mikael, otsikoit tuon aloituksen opetuslapseus - jäsenyys.
Ketä tai keitä ajattelet Jeesuksen tarkoittaneen niiksi ihmisiksi, joiden tulee rakastaa toisiaan niinkuin Jeesus itse on heitä rakastanut. Hänhän puhuu tuossa valitsemilleen opetuslapsille.
Esim. kaikki he, jotka uskovat Jeesukseen henkilökohtaisena vapahtajanaan vaiko esim. vain MAP-kirkon jäsenet? Vaiko vai nuo kaksitoista Jeesuksen alkuperäistä opetuslasta vai ottaisitko mukaan jatkumon:
Johannes:
17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Minä katsoisin Jeesuksen opetuslapsiksi kaikki jotka tahtovat tehdä Herran tahdon. Herran tahtoon sisältyy myös tuo rakkaus käsky. Ikäväkyllä erittäin moni ei MAPlainen ei tunnu rakastavan MAP laisia mitenkään erikoisesti. Mitään yhteistyötä ei voi MAP kirkko tehdä niiden kanssa, jotka haukkuvat meitä mm. ei kristillisiksi jopa kultiksi.
Mikäli muut näyttävät todellista Kristuksen rakkautta, niin varmasti opetuslapsilauma kasvaa... KAIKKIHAN me olemme täällä oppiaksemme! Apostolit oli kastettu, mutta en tiedä oliko kaikki opetuslapset kastettu... ehkä jotkut vielä olivat oppimassa eivätkä olleet vielä päättäneet kasteestaan, mutta olivat positiivisia ... vaikka kyllä se kaste tuntuu todella tarpeeliselta jos uskoo...
=IMHO (Minun nøyrä Mielipiteeni... MNM) :D
mikael
06-07-2010, 02:03 PM
Johannes:
13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
Mikael, otsikoit tuon aloituksen opetuslapseus - jäsenyys.
Ketä tai keitä ajattelet Jeesuksen tarkoittaneen niiksi ihmisiksi, joiden tulee rakastaa toisiaan niinkuin Jeesus itse on heitä rakastanut. Hänhän puhuu tuossa valitsemilleen opetuslapsille.
Esim. kaikki he, jotka uskovat Jeesukseen henkilökohtaisena vapahtajanaan vaiko esim. vain MAP-kirkon jäsenet? Vaiko vai nuo kaksitoista Jeesuksen alkuperäistä opetuslasta vai ottaisitko mukaan jatkumon:
Johannes:
17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Tässä Pavali puhuu kaikille:
1. Kor. 1
10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä. [Room. 12:16+]
11 Olen näet saanut kuulla Khloen väeltä, että teillä, veljeni, on keskenänne riitoja.
12 Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi. Ks. selitystä Joh. 1:42.] [Joh. 1:42; Ap. t. 18:24; 1. Kor. 3:4]
13 Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?
Nyt on tuhansia erilaisia kirkkoja ja suuntia. Kristinusko on hajaannuksen tilassa. Joseph Smith rukoili ymmärrystä saadakseen tietää, mikä kirkko on oikea. Hän sai siitä ilmestyksen, jossa Isä ja Poika näyttäytyivät hänelle ja sanoivat,ettei hänen tullut liittyä mihinkään kirkkoon.
Palautetun kirkon jäsenille on ominaista henkilökohtainen vakuuttuneisuus kirkon palautuksesta ja Mormonin kirjasta toisena todistuksena Kristuksesta. Tämä yhteinen vakaumus luo erityisen yhtä olemisen tunnun, jota sanoisin keskinäiseksi rakkaudeksi. Tietenkin meidän tulee rakastaa kaikkia ihmisiä. Niitä kohtaan, jotka uskovat Kristukseen, mutta eivät kuuluu kirkkoomme, tunnemme myös erityistä rakkautta, mutta emme tunne olevamme yhtä samassa mielessä kuin MAP-kirkkoon kuuluvien kanssa. Kutsumme kaikkia joukkoomme.
Kristuksen tahto ja toivomus minun mielestäni on, että kaikki Häneen uskovat olisivat yhtä myös Hänen kirkkonsa jäsenyyden kautta.
Kiitos mikael vilpittömästä vastauksestasi. Itse ajattelen, että jokainen, joka on Kristuksen sovitustyön omalle kohdalleen omistanut, on osa Kristuksen ruumista. Siinä ei kysytä, minkä nimisen kirkon, seurakunnan tai yhdistyksen kirjoissa on.
mikael
06-08-2010, 06:52 AM
Aikanaan kaikkien Kristukseen uskovien tulee liittyä myös Hänen kirkkonsa jäseniksi. Useimpien kohdalla se tapahtuu vasta henkimaailmassa. Siellä ei voi enää mennä kasteelle eikä siellä voi ottaa vastaan muitakaan evankeliumiin kuuluvia toimituksia. Maan päällä olevien ihmisten tulee toimia sijaisina.
1. Kor. 15:29 jae on osoituksena siitä, että sijaiskasteita tehtiin jo alkukirkossa. Tuhatvuotisen valtakunnan aikana saadaan kaikki tarvittava sijaistyö tehdyksi.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.