View Full Version : Pyhän Hengen vaikutuksesta
Aito tyyppi
04-11-2010, 01:45 AM
Uskontunnustukseenhan kuuluu kristikunnan kirkoissa usko kolmiyhteiseen jumalaan, eli isään, poikaan ja pyhään henkeen. Nuo siis muodostavat kolmiyhteisen jumalan eli yleisesti uskotaan, että kaikki olisi 'yhtä'.
Minusta ainakin tuntuisi siltä, että pyhä henki olisi todellakin erillään noista. Kolmiyhteinen jumala tuntuu jotenkin absurdilta mielestäni.
Minulla on käsitys Pyhästä Hengestä se, että se kutsuu ihmistä ja ilmoittaa itsestään selittämättömällä ja yli-inhimillisellä tavalla. Jos Pyhä Henki koskettaa, niin tuntuuko se siltä, kuin itse sielua hiveltäisiin vähän siihen tyyliin miltä esim. ensirakastuminen tuntuu?
Saatan olla hakoteillä, mutta minusta on tuntunut monta viikkoa siltä, että minusta sittenkin huolehditaan ja joku voima puristaa minua lempeästi.
En ole yleensä ollut kovinkaan herkkä tämäntyyppisille jutuille, mutta minulla on vain erikoinen tunne.
Miltä pyhän hengen vaikutus tuntuu??
mikael
04-11-2010, 04:56 AM
Sattuu niin, että tänään 11.4. on MAP-kirkon pappeus- ja Apuyhdistyksen oppiaiheena Pyhä Henki. Kokous alkaa klo 12.20 kun ensin ovat sakramenttikokous klo 10 ja pyhäkoulu klo 11.20. Sattuu niin, että myös nuorten pyhäkoulussa on sama aihe. Opetan nuoria 12 - 14 vuoden ikäisiä. Tässä on yhteenvetoa siitä, mitä Pyhä Henki tekee:
Joh. 14:26 - Opettaa ja palauttaa mieleen Kristuksen opetuksia.
2. Ne. 32:5 - Näyttää mitä pitää tehdä.
Moro 10:5 - Antaa tiedon kaikesta.
OL 11:121 - Johdattaa tekemään hyvää, tekemään oikein, vaeltamaan nöyrästi, toimimaan vanhurskaasti.
OL 42:17 - Todistaa Isästä ja Pojasta.
Minä koen Pyhän Hengen vaikutuksen ennen kaikkea totuuden tuntona. Pyhän Hengen kautta saamme tietää kaikesta totuuden. Emme tietenkään tämän elämän aikana saa tietää kaikkea, mutta voin Pyhän Hengen vaikutuksesta tietää varmasti, että uskoni Jeesuksen Kristuksen kirkon palautukseen on oikea. Usko ei ole täydellistä tietoa, mutta sen voi tuntea varmasti todeksi.
Tässä Pyhän Hengen aiheuttamia tuntemuksia pyhien kirjoitusten mukaan:
OL 6:23 - Rauhan tunne.
OL 8:2 - Tieto mielessämme ja sydämessämme, että evankeliumi on totta.
OL 11:13 - Valistus ja ilo.
(OL tarkoittaa Oppi ja liitot kirjaa. Nefin ja Moronin kirjat kuuluvat Mormonin kirjaan)
AT minulla ainakin voisin sanoa Pyhän Hengen vaikutuksen tuntuvah hieman mainitsemallasi tavalla, sekä voais miltei sanoa sanoinkuvaamattomalla riemun tunteella. Riemulla siitä että tuntee että joku suurempi voima rakastaa ja johtaa ja auttaa ja välittää, et ole yksin. Se tuntuu myös kuiskauksina totuudesta lukiessani Pyhiä Kirjoituksia ja avaa ymmärrystäni. Joskus tiedän tietäväni totuuden jostakin asiasta vaikka en pysty sitä selittämään. Joskus minulle aivankuin avautuu tietoja lukiessani, mutta jos en kirjoita heti ylös unohdan ne myöhemmin. Joskus en osaa sanoin kuvata tai kertoa mitä tiedän, mutta tiedän että tiedän.
Ensimmäinen uskonkappaleemme: 1. Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.
Hyvää Sunnuntaita!
Aito tyyppi
04-22-2010, 05:36 PM
Voiko Pyhä Henki vaikuttaa ihmisen elämässä, vaikka ei olisi MAP-kirkon jäsen?
Voiko Pyhä Henki auttaa esimerkiksi jostain paheesta irtipääsemiseksi?
Kuulisin mielelläni omakohtaisia kokemuksia.
Pyhän Hengen olemus on minulle selvinnyt täysin ja tuntuu, että jollain tasolla olen saattanut saada todistustakin.
mikael
04-22-2010, 07:52 PM
Pyhä Henki voi vaikuttaa meihin ennen kastettakin, mutta vaikutus ei ole pysyvä, jos emme etene Hänen ohjeidensa mukaan. Pyhä Henki todistaa Isästä ja Pojasta ja kaikesta totuudesta.
Minulle oli tässä mainittu tuntemus tärkeä kokemus ennen kirkkoon liittymistäni:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.
Ei ihan omakohtainen mutta:
Kaksivuotta ennen kuin mieheni tapasi lähetyssaarnaajat hän autoa ajaessaan yhtäkkiä kuuli äänen sanovan "Lopeta tupakointi niin saat elää". Ääni oli aivan selvä ja hän hätkähti ja katseli ympärilleen nähdäkseen kuka puhui. Hän ei nähnyt ketään. Asia kuitenkin kaivoi niin, että hän lopetti.
Eräänä päivänä miltei kakisvuotta tuon jälkeen hän kuuli jälleen saman äänen. Nut se sanoi: "Ota kirja ja lue!" Hän tiesi heti mistä kirjasta oli kyse. Hän oli nimittäin yli kymmenen vuotta sitten saanut merimieslähetykseltä Raamatun. Hän ei halunnut lukea ja ääni toisti asiansa ja lopulta hän ajatteli, että jos minun täyttyy, niin täytyy sitten ja ihme kyllä löysi kirjan ja rupesi lukemaan. Muutaman viikon päästä kolkuttivat mormonit ovelle. Lähetyssaarnaajien tullessä toista kertaa hänen luokseen hän tunsi olevansa kotona.
Minulla ei ole mitään niin järisyttävää kerrottavaa. Olen aina ollut uskonnollinen ja kun lähetyssaarnaajat tulivat toisen tai kolmannen kerran keskustelemaan kanssani tiesin olevani kotona. Tuo Pyhän Hengen sydämeen aiheuttama rauhan tunne on valtava. Koin sen lukiessani MKta ja keskustellessani lähetyssaarnaajien kanssa. Tuo tunne on valtava ja ihana kontrasti nykymaailmalle. Minun sieluuni se puhui rauhaa siitä, että Jumala välittää meistä ja että emme ole yksin, olemme turvassa.
Aito tyyppi
04-23-2010, 11:57 AM
Olen ollut yli kaksi viikkoa tupakoimatta. En alkujaankaan ole paljoa polttanut, mutta muutama savuke on päivässä kulunut. Toisina päivinä taas ei yhtään, mutta riippuvuus on pitänyt otteessaan. Olen halunnut tästä tavasta eroon, mutta riippuvuus tuohon vähäiseenkin määrään on ollut todella voimakasta.
Mikään "ääni" ei sanonut minulle mutta tuli vain tunne, ettei tee yhtään mieli enää ja se tunne on pysynyt. Kaikki tuntui vain todella helpolta ja riippuvuudesta eroon pääseminen tapahtui uskomattoman helposti ja lähes kuin itsestään :) Sinällään jännä yhteensattuma, että tämä tupakasta eroon pääseminen tapahtui samaan aikaan kun aloin tutkia MAP-kirkon oppeja.
Johanneksen evankeliumi:
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
Apostolien teot:
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.
2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
1. korinttolaiskirje:
12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
Aivan AT. Minäkin halusin luopua entisessä elämässäni olevista "paheista" juuri ennen kuin tapsain lähetyssaarnaajat. :)
Lulu erinomaisia kohtia! KOmmentoin hieman. Johanneksen kirjeessä sanotaan että me tarvitsemme sen että hän meni pois ja Pyhä Henki tuli auttamaan meitä. Jos Jeesus olisi pysynyt kanssamme valitseminen olisi tullut liian helpoksi, vaikka kyllä silti olisi ihmisiä jotka kieltäisivät Kristuksen.
Apostolit:
1:8 2:1-4 Me uskomme että kun ihmiselle on annettu Pyhän hengen lahja n iin hän pystyy todistamaan vahvasti ja jos lisäksi Pyhä henki laskeutuu hänen päälleen on todistus entistä tehiokkaampaa. On mielenkiintoista seurata itseään kokouksissa välillä joku puhe on tosi tylsä... ja toisinaan joku tosi hieno muta kuitednkin joku muu voi ajatella aivan päivastoin... Olen tullut siihen tulokseen että mikäli on virittäytynyt oikealle aaltopituudelle niin puheista saa paljon enemmän irti. Henki voi laskeutua kuulijan päälle ja hän voi ymmärtää asioita puheesta, jotka ovat hänelle tarkoitettuja vaikka puhe muista olisikin tylsä.
2:37-39... Aamen!
8:15-17 Näin meilläkin tehdään. Pyhän Hengen lahja annetaan käsien päällepanon kautta, kasteen jälkeen.
10:44-48 Erittäin tärkeä tapahtuma meidän kannaltamme.
Korintolaiskirje
12:7-11 Meillä kaikilla on "lahjoja" joita voimme käyttää yhteiseksi hyväksi tai sitten ei. Meidän tulisi käyttää niitä yhteiseksi hyväksi.
Apostoleista: 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
Meidän lähetyssaarnaajamme ovat kaikkialla kutsumassa ihmisiä...
Unski3
04-23-2010, 10:38 PM
Annoit monta hyvää kohtaa Raamatusta, jotka koskevat Pyhää Henkeä, puolustajaa ja toista puolustajaa. Raamattu ei kuitenkaan ole tarkka siitä mitä noilla puolustajilla tarkoitetaan ja kenelle ne on tarkoitettu. Yleensä Kristus puhui apostoleilleen, tarkoittaen heitä, tai jossakin yhteydessä tarkoitettiin kaikkia, jotka olivat saaneet kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen. Jossain voitiin tarkoittaa myös kaikkia ihmisiä, jotka kuuntelisi evankeliumin sanomaa, jota heille saarnattiin jne.
Pyhä Henki on Jumaluuden kolmas persoona ja Hänellä ei ole ylösnoussutta ruumista, niinkuin Isällä ja pojalla, vaan Hän on henkipersoona ja siksi voi asua meissä. Hän voi kuitenkin olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. mutta Hänen vaikutuksensa voidaan tuntea kaikkialla, samoin kuin auringon paiste, joka valon voimme nähdä ja lämmön tuntea.
Sitten on toinen puolustaja, joka on Kristuksen henki. Sen vaikutuksen voi tuntea jokainen ihminen. Se ei ole persoona, vaan valkeus joka asuu meissä. Sitä voidaan kutsua myös omaksi tunnoksi. Sen avulla voimme myös tietää mikä on oikei ja mikä väärin. Jos ihminen elää jatkuvassa ristiriidassa Kristuksen hengen, eli omantuntonsa kanssa se lakkaa lopulta kiistelemästä ihmisen kanssa.
Pyhien kirjoitusten oppaasta:
PYHÄ HENKI. Katso myös Anteeksiantamaton synti; Ilmoitus; Innoitus; Jumala, jumaluus; Kaste; Kyyhkysen merkki; Lohduttaja; Lupauksen Pyhä Henki; Pyhän Hengen lahja.
Jumaluuden kolmas jäsen (1. Joh. 5:7; OL 20:28). Hän on henkipersoona, jolla ei ole liha- ja luuruumista (OL 130:22). Pyhää Henkeä sanotaan usein Hengeksi tai Jumalan Hengeksi.
Pyhällä Hengellä on tärkeitä tehtäviä pelastussuunnitelmassa: 1) Hän todistaa Isästä ja Pojasta (1. Kor. 12:3; 3. Nefi 28:11; Et. 12:41). 2) Hän ilmoittaa totuuden kaikesta (Joh. 14:26; 16:13; Moroni 10:5; OL 39:6). 3) Hän pyhittää ne, jotka ovat tehneet parannuksen ja ottaneet kasteen (Joh. 3:5; 3. Nefi 27:20; Moos. 6:64–68). 4) Hän on lupauksen Pyhä Henki (OL 76:50–53; 132:7, 18–19, 26).
Pyhän Hengen voima voi tulla ihmisen päälle jo ennen kastetta ja todistaa, että evankeliumi on tosi, mutta oikeus Pyhän Hengen jatkuvaan toveruuteen, kelvollisuuden ehdolla, on lahja, joka voidaan saada ainoastaan Melkisedekin pappeuden haltijan kätten päällepanemisella, valtuudella suoritetun kasteen jälkeen Jeesuksen Kristuksen tosi kirkon jäseneksi.
Jeesus opetti, että kaikki synnit voidaan antaa anteeksi, paitsi pilkka Pyhää Henkeä vastaan (Matt. 12:31–32; Mark. 3:28–29; Luuk. 12:10; Hepr. 6:4–8; OL 76:34–35).
Henki ohjaa ihmisiä seuraamaan Jumalan säädöksiä, Hes. 36:27. Apostolit valtuutettiin kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, Matt. 28:19. Pyhä Henki opettaa teille kaiken, Joh. 14:26. Ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina, 2. Piet. 1:21. Henki johdatti Nefiä, 1. Nefi 4:6. Jumalan salaisuudet paljastetaan Pyhän Hengen voimalla, 1. Nefi 10:17–19. Pyhä Henki osoittaa teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä, 2. Nefi 32:5. Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta, Moroni 10:5. Minä puhun sinulle sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi Pyhän Hengen kautta, OL 8:2. Henki johdattaa tekemään hyvää, OL 11:12. Pyhä Henki tietää kaiken, OL 35:19. Pyhä Henki opettaa rauhaa tuovia valtakunnan asioita, OL 36:2 (OL 39:6). Ellette saa Henkeä, teidän ei tule opettaa, OL 42:14. Pyhä Henki todistaa Isästä ja Pojasta, OL 42:17 (1. Kor. 12:3; 3. Nefi 11:32, 35–36). Pyhä Henki antaa toisten tietää, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, OL 46:13. Mitä he puhuvatkin Pyhän Hengen innoittamina, se on pyhä kirjoitus, OL 68:4. Pyhä Henki vuodatetaan, niin että hän todistaa kaikesta, mitä te sanotte, OL 100:8. Pyhä Henki on kumppanisi alati, OL 121:45–46.
LOHDUTTAJA. Katso myös Jeesus Kristus; Pyhä Henki.
Pyhissä kirjoituksissa puhutaan kahdesta Lohduttajasta (suomalaisessa Raamatussa Puolustajasta). Ensimmäinen on Pyhä Henki (Joh. 14:26–27; Moroni 8:26; OL 21:9; 42:17; 90:11). Toinen Lohduttaja (Puolustaja) on Herra Jeesus Kristus (Joh. 14:16, 18, 21, 23). Kun joku saa toisen Lohduttajan, Jeesus Kristus ilmestyy hänelle aika ajoin, ilmoittaa Isän ja opettaa häntä kasvoista kasvoihin (OL 130:3).
Kaksi puolustajaa: Pyhä Henki ja Kristuksen Henki. Minä ajattelen, että Jeesus oli noiden Hänen elinaikanaan vaikuttaneiden apostolien puolustaja, mutta kun Jeesus oli menossa pois maan päältä, niin Hänen tilalleen Hän lupasi toisen puolustajan eli Pyhän Hengen. Ajattelen, että tänä päivänä Pyhä Henki tekee uudestisyntyneiden kautta niitä samoja tekoja kuin mitä Jeesus teki täällä maan päällä ollessaan.
Johanneksen evankeliumi:
14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
Tuo oli myös mielenkiintoinen ajatus, jotta Pyhä Henki voisi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Miten sitten on ymmärrettävä se, kun Jumala asuu uudestisyntyneessä ihmisessä Henkensä kautta eli Pyhänä Henkenä - niin silloinhan Pyhä Henki on yhtä monessa paikassa kuin on uudestisyntyneitä ihmisiä.
Siihen myös kiinnitin huomiota, kun joku kirjoittaja sanoi, että hänelle Pyhä Henki todisti, että MAP-kirkko on se oikea palautettu Kristuksen kirkko, minä taas ajattelen, että Pyhä Henki todistaa ensimmäisenä asiana uudestisyntyneelle ihmiselle tämän:
Roomalaiskirje:
8:16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
Aito tyyppi
04-24-2010, 03:30 PM
Noniin, johan alkoi selvitä :) Kiitoksia.
Eilen oli ns. vaarnakonferansin lauantai kokous. Siellä vaarnanjohtaja kertoi mm että vaikka emme yleensä puhu ihmeistä jotka tapahtuvat kirkossa, on joskus kuitenkin muistuttaa keneltä olemme kaiken saaneet. Hän ketrtoi että kuukaus pari sitten sitten hän oli antamassa voitelua ja siunausta eräälle suht nuorelle henkilölle, joka oli jo kauan maannut sairaana ja jolle lääkärit olivat kertoneet, että odotettavaissa oli vähitellen kuolema. No nyt oli tälle henkilölle ja hänen vanhemmilleen kerrottu, että nyt oli lähtö lähellä, mitään ei enään ollut tehtävissä. Vaarnanjohtaja ja eräs toinen pappeuden haltija voitelivat ja suinasivat sairaan. Viikon kuluttua kuolemansairas oli 100% terve nuori elämää pursuava henkilö.
Unski3
04-25-2010, 07:50 PM
Olen myös itse kokenut kaikenlaisia hengellisiä kokemuksia ja henkilökohtaista ilmoitusta, jotka tulkitsen Pyhän Hengen kautta tulleiksi. Joskus saamme johdatusta myös ajallisissa asioissamme kun muistamme pyytää sitä. Usein henki koskettaa voimakkaasti, kun opetamme tai kuuntelemme esim. puheita. Lähetystyötilaisuuksissa olen myös monasti kokenut hengen läsnäolon. Hengelliset kokemukset ovat todella tärkeä osa elämäämme.
Parantumisihmeitä tapahtuu vielä meidän aikanamme. Tiedän ja tunnen kaksi naista, jotka ovat rukouksen kautta parantuneet syövästä, josta lääkärit olivat sanoneet, että enää ei ole mitään tehtävissä. Nämä naiset ovat olleet parantuneina jo useamman vuoden eikä syöpä ole tehnyt uusia kasvaimia. Aviomiehelläni oli kolmisen kymmentä vuotta selkäsairaus, johon lääketieteestä ei löytynyt apua, mutta hän parani, kun eräs saarnamies laittoi kätensä hänen päällensä. Hän on ollut puolitoista vuotta nyt täysin terve ja pystyy tekemään mitä vain raskasta liikuntaa tai työtä.
Aito tyyppi
06-19-2010, 12:50 AM
Itse olen kokenut choose the right -hymnissä olevan todella voimakkaan hengellisen latauksen. Sanoma hyminssä on hyvin kaunis ja selkeä. Olen pari kertaa kokenut todella voimakkaita tuntemuksia tuota hymniä kuunnellessani.
Jos ajatellaan niin, että Pyhän Hengen yksi suurista tarkoituksista on t
odistaa totuudesta, niin tuolla hymnillä on paljonkin merkitystä.
Kuten tänään eräs kirkkomme suomalaisista johtajista totesi puheessaan suunnilleen näin: Kirkkomme laulut ovat tarkoitettu ylistykesksi ja rukoukseksi sekä kuin puheeksi, jonka jälkeen voitaisiin vain sanoa aamen.
Kirkollamme on todella kauniita lauluja. Englanninn kielisenä niistä voi nauttia mm; http://www.byuradio.org/ jos laittaa ittelleen ldstoolbarin niin saa your LDS radio ja siellä on paljon kaunista musiikkia. :)
Aito tyyppi
06-24-2010, 05:08 PM
Nuo hymnit ovat todella hienoja ja vahvasti hengellisiä. Kaikki tuntuvat olevan sävelmaisemaltaan aika iloisia ja mieltä nostattavia. Monesti uskonnollinen musiikki on todella synkkää ja painostavaa, mutta lds-musiikki ei selvästikään ole.
Huomasin juuri noita lds-hymnejä olevan myynnissä jopa cdon.comissa.
Juuri kirjoittaessani Moosia 3-4 netille siellä oli aika hyvin PHsta. Siitä kuinka PH auttaa meitä ymmärtämään Jumalan salaisuuksia ja kuinka se saa aikaan rauhan ja varmuuden tunteen.
Tuo mitä kirjoitan on joko lyhennelmää Institutin oppikirjasta tai se on mietteitäni. Suosittelen kaikille instituutin oppikirjan ostoa, en kirjoita kaikkea ja siinä on vielä paljon asiaa joka on erittäin mielenkiintoista ... omani hajoaa juuri... tarvitsen uuden.. tai sitten luen vain Norjalaista.
Taitaa se löytyä netiltäkin suosittelen, omani on vanhempaa painosta ja uusi on parempi!
Englanniksi: http://institute.lds.org/content/languages/english/Institute%20of%20Religion%20Materials/Student%20Manuals/Religion%20121-122,%20Book%20of%20Mormon%20Student%20Manual~eng.p df
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.