PDA

View Full Version : Aito tyyppi esittäytyy

Aito tyyppi
04-08-2010, 07:51 PM
Tervehdys!

Olen kolmekymppinen mies espoosta. Elämän perusasiat minulla on kunnossa. Pidemmän aikaa olen etsinyt vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin tai oikeastaan vuosia. Mitä enemmän ikää on tullut niin olen alkanut miettiä elämän tarkoitusta ja kuolemanjälkeistä elämää. Raamatuntuntemus minulla on hyvä. En kuulu mihinkään uskonnolliseen liikkeeseen, en ole edes ev.lut kirkon jäsen.

En tiedä mihin uskoa. Toisaalta uskon korkeampiin voimiin toisaalta taas en. En ole mistään varma. Evoluutioteorian ja tieteen näkökulmastakin suurimpia kysymksiä on tullut tutkittua, mutta en usko kehitysoppiinkaan. Lajin sisäinen kehittyminen on täysin mahdollista ja sitä tapahtuu koko ajan, mutta kehittyminen lajista joksikin toiseksi lajiksi on mahdotonta. Ihminen muistuttaa joiltain osin kädellisiä (apinat, gorillat) mutta en vain usko, että ihmissuvun juuret olisivat kädellisissä eläimissä.

En usko alkuräjähdykseenkään eli siihen, että koko maailmankaikkeus olisi syntynyt räjähdyksestä. Räjähdys on muutenkin aika monimuotoinen prosessi eikä sitä voi tapahtua, ellei ole olemassa jo valmiita puitteita ja materiaa, jotka voisiat reagoida keskenään ja muodostaa minkäänlaisen räjähdyksen.

Monia uskontoja ja uskonnollisia tapoja olen tutkinut. En ole kuitenkaan saanut mistään sitä lopullista tyydyttävää vastausta kaikkein suurimpiin kysymyksiini, jotka liittyvät maailmankaikkeuteen, ihmisyyden tarkoitukseen ja kuolemanjälkeiseen elämään. MAP-kirkkoa ja sen opetuksia olen tutkinut ja koen kirkossa olevan vetovoimaa. Kirkkohan kantaa nimeä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko. Jeesushan sanoi raamatussa, tyyliin, ettei kukaan tule menemään taivasten valtakuntaan muuten kuin hänen kauttaan ja jokainen häneen uskova pelastuu.

Tilasin Mormonin kirjan tässä hiljattain postitse kirkon virallisilta sivuilta ja odotankin sen tulemista kotiini.

Elämässäni ei ole menossa mitään kriisiä eikä käännekohtaa, joka saa ihmisen yleensä kiinnostumaan henkisistä ja hengellisistä asioista. Nyt on vain tällainen tilanne elämässä ja sen mukaan menen.

Muutenkin täällä maanpäällä olo tuntuu välillä aika hullulta! Niin paljon kaikenlaista pahuutta, epäoikeudenmukaisuutta ja turvattomuutta on ympärillä. Ihminen elää terveillä elämäntavoilla sen 70, 80 tai 90 vuotta ja siinäkö kaikki? Ihmisen pärjäämisen edellytyksethän ovat: syö, selviä ja lisäänny. Tämä ei kuitenkaan ole yhtäkuin elämän tarkoitus.

Tällainen aloitus.

-AT

Maya
04-08-2010, 09:19 PM
Kiitos AT. Tervetuloa palstalle! Oli kiva lukea introasi. On fantastista kuinka ihmiset nykyään alkavat huomata että elämässä on oltava muutkin ja uskaltautuvat jopa sitä etsimään. Hieman on samalta tuntuva kirjoituksesi, kuin miltä minusta tuntui noin 30 kymppisenä. Siten tapasinkin MAP kirkon lähetyssaarnaajat ja "löysin kotiin". Kiva kubn tilasit MKn. Voi olla että kirja tuodaan sinulle kotiin asti. Voit jo sillon kysyä tuojilta jotakin, jos haluat tai kutsua sisään. Ehkä se tulee postissa... En oikeen tiedä miten tuo homa hoituu Suomessa.
Espoossa kirkko on Espoon keskustan lähistöllä. 270 ajaa aihan vierestä ja kokous alkaa nykyään 10.00 Espoossa asuville ja 14.00.. tai jotain sellasta lännessäpäin asuville. Ensimmäisenä on sakramentti kokous eli se, missä on ensin sakramentti eli ehtoollinen (meillä vesi ja leipä, ottaa saa jos haluu, usein ei jäsenet jättävät väliin, minä otin heti alusta, kun tuntui ihan kotoiselta ja halusin muistaa Jeesusta) sitä seuraa puheita. Sen jälkeen on pyhäkoulu jossa nyt luetaan VTtä tänävuonna mutta voi olla etä lähetyssaarnaajat pitävät mielellään ns. tutkijaluokan jossa on ehkä muitakin, jotka tutkivat kirkkoa. Tuon jälkeen on miehillä pappeuskokous ja naislla apuyhdistys.. aihe molemmissa sama, mutta miehet katsovat asiaa miesten kannalta. Tänävuonna sielläkin on kirkon perusoppeja joten ihan ok uudellekin. Taitaa olla aiheena joko nähtävästi Pyhä henki, rukous tai sitten profeetat tai kirjoitukset... hmm olin viimeksi alkkarissa ja lista on kotona... tai sit voi olla jonkun hyvän puheen mukainen aihe. Minusta Sunnuntaipäivä on täynnä mielenkiintoisia tapahtumia ja puheita.
Lähetyssaarnaajien kanssa on kiva jutella ja jos ei halua että he tulevat on vain sanoittava selvästi. Lähetyssaarnajat autttavat sinua mielellään eteenpäin Pyhien Kirjoitusten luvussa ja uskossa.
Kysy vaan, jos on kysyttävää yritämme vastata. Toivon että tunnet olosi kotoiseksi täällä.

Unski3
04-08-2010, 09:26 PM
Mielestäni pohdintasi olivat hyvin syvällisiä ja olen kanssasi monissa kysymyksissä samoilla linjoilla. Minäkään en usko tuohon lajista toiseen kehittymiseen. En liioin, että kaaoksesta syntyisi itsestään järjestys. Raamattu on niinpaljon tulkinnanvarainen, ettei se riitä lopullisen tiedon saamiseen elämämme synnystä ja tarkoituksesta. Uskon, että luomiskertomus on paljolti vertauskuvallista ja senvuoksi ihmiset, jotka ottavat sen kirjaimellisesti päätyvät virheellisiin ja ristiriitaisiin näkemyksiin.

Esimerkiksi luomispäivät joita oli kuusi eivät missään nimessä tarkoita meidän ajanlaskuamme. eihän sitä vielä edes ollut kun luominen, tai oikeammin sanottuna järjestäminen alkoi. Nuo päivät kuvaavat ajanjaksoja, jotka ovat tai voivat olla hyvinkin pitkiä. Myöskään Raamatun kertomus ei tarkoita koko universumia, vaan tätä aurinkokuntaa missä maaplaneettamme sijaitsee. Kun panemme nämä asiat oikeaan kehykseen, niin ei ole suurtakaan ristiriitaa tieteen tutkimuksilla ja luomiskertomuksella.

Raamatussa kerrotaan ihmisistä, jotka ovat olleet yhteydessä Jumalaan ja saaneet Häneltä ilmoitusta elämäämme varten. Siellä on paljon elämän ohjeita ja moraalisääntöjä. Kuitenkin tarkka tieto elämämme tarkoituksesta jää vielä hämärän peittoon. Ehkä monia ilmoituksia on kadonnut tai ihmiset ovat voineet myös peukaloida niitä omien uskomustensa mukaisiksi. Tästä syystä tarvitaan jatkuvaa ilmoitusta. Jos Jumala on aiemmin ollut yhteydessä ihmisiin, niin miksei voisi olla nykyäänkin.

MAP-kirkko perustuu siihen, että Jumala on tänä päivänä yhteydessä jälleen Ihmissiin, joita kutsumme profeetoiksi. Uskomme, että Jeesuksen Kristuksen kirkko joutui aikanaan luopumuksen tilaan, kun ihmiset rupesivat vainoamaan sitä ja apostolit, jotka olivat myös profeettoja , surmattiin. Tällöin ilmoitus lakkasi ja valtuus katosi toimia Jumalan nimessä.

Nuori poika Joseph Smith tutki aikanaan Raamattua ja sai sieltä innoitusta kysyä mikä kaikista kirkoista on oikea tosikirkko. Hän meni metsikköön vilpittömästi Jumalaan uskoen rukoilemaan. Siellä Isä Jumala ja Poika Jeesus Kristus ilmestyi hänelle ja siitä sai alkunsa tapahtumasarja jonka seurauksena Jeesuksen Kristuksen alkuperäinen Kirkko palautettiin jälleen maanpäälle. Samalla saimme lisää ilmoituksia, jotka selventävät elämämme tarkoituksen ja kertovat meille kuka minä olen, miksi olen täällä ja minne olen menossa. Meillä on pyhiä kirjoituksia Raamatun lisäksi Mormonin kirja Oppi ja Liitot sekä Kallisarvoinen Helmi. Näissä kirjoissa on kerrottu pelastussuunnitelma selkeästi.

lulu
04-09-2010, 06:03 AM
Hei! Kivaa, kun tulee lisää kirjoittelijoita.:)

Aito tyyppi
04-09-2010, 03:12 PM
Mielestäni pohdintasi olivat hyvin syvällisiä ja olen kanssasi monissa kysymyksissä samoilla linjoilla. Minäkään en usko tuohon lajista toiseen kehittymiseen. En liioin, että kaaoksesta syntyisi itsestään järjestys. Raamattu on niinpaljon tulkinnanvarainen, ettei se riitä lopullisen tiedon saamiseen elämämme synnystä ja tarkoituksesta. Uskon, että luomiskertomus on paljolti vertauskuvallista ja senvuoksi ihmiset, jotka ottavat sen kirjaimellisesti päätyvät virheellisiin ja ristiriitaisiin näkemyksiin.

Esimerkiksi luomispäivät joita oli kuusi eivät missään nimessä tarkoita meidän ajanlaskuamme. eihän sitä vielä edes ollut kun luominen, tai oikeammin sanottuna järjestäminen alkoi. Nuo päivät kuvaavat ajanjaksoja, jotka ovat tai voivat olla hyvinkin pitkiä. Myöskään Raamatun kertomus ei tarkoita koko universumia, vaan tätä aurinkokuntaa missä maaplaneettamme sijaitsee. Kun panemme nämä asiat oikeaan kehykseen, niin ei ole suurtakaan ristiriitaa tieteen tutkimuksilla ja luomiskertomuksella.

Raamatussa kerrotaan ihmisistä, jotka ovat olleet yhteydessä Jumalaan ja saaneet Häneltä ilmoitusta elämäämme varten. Siellä on paljon elämän ohjeita ja moraalisääntöjä. Kuitenkin tarkka tieto elämämme tarkoituksesta jää vielä hämärän peittoon. Ehkä monia ilmoituksia on kadonnut tai ihmiset ovat voineet myös peukaloida niitä omien uskomustensa mukaisiksi. Tästä syystä tarvitaan jatkuvaa ilmoitusta. Jos Jumala on aiemmin ollut yhteydessä ihmisiin, niin miksei voisi olla nykyäänkin.

MAP-kirkko perustuu siihen, että Jumala on tänä päivänä yhteydessä jälleen Ihmissiin, joita kutsumme profeetoiksi. Uskomme, että Jeesuksen Kristuksen kirkko joutui aikanaan luopumuksen tilaan, kun ihmiset rupesivat vainoamaan sitä ja apostolit, jotka olivat myös profeettoja , surmattiin. Tällöin ilmoitus lakkasi ja valtuus katosi toimia Jumalan nimessä.

Nuori poika Joseph Smith tutki aikanaan Raamattua ja sai sieltä innoitusta kysyä mikä kaikista kirkoista on oikea tosikirkko. Hän meni metsikköön vilpittömästi Jumalaan uskoen rukoilemaan. Siellä Isä Jumala ja Poika Jeesus Kristus ilmestyi hänelle ja siitä sai alkunsa tapahtumasarja jonka seurauksena Jeesuksen Kristuksen alkuperäinen Kirkko palautettiin jälleen maanpäälle. Samalla saimme lisää ilmoituksia, jotka selventävät elämämme tarkoituksen ja kertovat meille kuka minä olen, miksi olen täällä ja minne olen menossa. Meillä on pyhiä kirjoituksia Raamatun lisäksi Mormonin kirja Oppi ja Liitot sekä Kallisarvoinen Helmi. Näissä kirjoissa on kerrottu pelastussuunnitelma selkeästi.

MAP-kirkon teologia on jokseenkin tuttua minulle. Olen itseopiskelua harrastanut ja ottanut asioista niin paljon selvää mitä kuka tahansa voi omin avuin ottaa. On tullut tutuksi vastustajien kuten puolestapuhujienkin näkökannat. En siis ole tässä asiassa ihan lumiukkona heinäkuussa.

Monet tahot toisinaan kiistelevät siitä, että ovatko esimerkiksi luomiskertomus ja vedenpaisumus kirjaimellisia vai vertauskuvallisia tapahtumia. Raamatussakin jossain lukee, että jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta... Siitäkin voi päätellä onko itse luomisprosessi ollut vain kuusipäiväinen.

Nämäkin ovat varmaan asioita, joiden ymmärtämiseen tavan ihmisjärki ei riitä. Ei ole ehkä tarkoitettukaan, että yli-inhimillinen tulisi inhimillisen ihmisen tietoon. Spekulaatiota tästä voisi vääntää loputtomiin asti.

Tällä foorumilla on paljon viestiketjuja joihin ottanen osaa vastaisuudessa.

Kiitän ystävällisestä vastaanotosta.

-AT

Unski3
04-09-2010, 07:26 PM
Tervetuoa keskusteluihin mukaan.

mikael
04-09-2010, 07:56 PM
Tässä on blogikirjoitukseni:
http://blogitus.net/httpblogitusnet151027/2008/05/29/entelekia/

Se on ote kirjastani "Mikä ihmisestä voi tulla". Minusta entelekia on merkittävä tapa ajatella syitä, miksi olemassaoloon tulee järjestystä. Se on luomaton täydellistymisakti.

Jos tulet Espoo 1 seurakunnan kokoukseen, niin saat ilmaiseksi tuon kirjan. Minut löydät kun kyselet kirjan kirjoittajaa. Ainakin ylipappien ryhmän jäsenistä useimmat tietävät. Kokoukset alkavat klo 10 sunnuntaisin.

Aito tyyppi
04-11-2010, 01:19 AM
Hyvä kirjoitus! Kävin lukemassa, mutta tuossa on sen verran paljon painavaa asiaa, että joudun käymään sitä ajatuksella ja sydämelläni läpi.

Perehdyn siihen lähemmin ja kertoilen sitten lisää mitä tunnen asian pohjalta.

Aito tyyppi
04-13-2010, 09:40 PM
Mormonin kirja tuli postissa minulle viime maanantaina :)

Aito tyyppi
05-07-2010, 06:33 PM
Totuuden etsijä on edelleen samalla tiellä, eli minä. Mormonin kirjaa olen lukenut lähes päivittäin siitä asti kun sen postissa sain. Kirjan lopussa oleva pyhien kirjoitusten opas on ollut hyvä apuväline. Raamatun tuntemus minulla on kohtalaisen hyvä, tosin en muista mitä missäkin tarkalleen lukee missäkin raamatun kirjassa, mutta pääpiirteet on selvillä. Olen myös alkanut rukoilemaan mitä en ole yli kahteenkymmeneen vuoteen tehnyt. Aloitin, koska olen tuntenut saaneeni viisautta ja ymmärrystä asioille, jotka minua ovat pitkään vaivanneet. Muutenkin näen elämäni hieman toisessa valossa mitä koskaan aikaisemmin. Tämänhetkisen elämämme tarkoitus, jumaluus ja jumala-käsitykset, palautuksen merkitys jne. alkaa olla selvillä.

Yltiökriittinen ja monin paikoin vihamielinen net-sivustokin on tullut luettua läpi. Asia on kuitenkin niin, että asiat joille on olemassa kannatusta löytyy myös aina vastustusta. Monen tutkijan tai totuudenetsijän kannalta olisi helpompi olla aina vastustajan kuin kannattajan puolella. Myönnän kyllä, että se vastustajan puoli olisi helpompi valita. Jokin ihme tunne minun sisälläni kuitenkin "puhuu", että MAP-kirkossa on kuitenkin totuuden siementä, joka on palautuksen muodossa ihmisille annettu, jotta oikeamieliset ja sydämiset ihmiset pelastuisivat. Ihan puhtaasta itsesuggestiosta ja "ihmismielen tepposista" en koe olevan itselläni kyse. Muutenkin minulla on ollut pitkäaikainen tapahtumaketju elämässäni, joka on johtanut tähän tilaan missä nyt olen. En usko niiden olevan ihan puhdasta sattumaa. Menisi novellin puolelle, jos alkaisin siitä nyt kirjoittamaan. Ehkä joskus.

Joskus olen leikitellyt okkultismin ja sellaisten hämärien asioiden kanssa. Olen ollut erityisnen kiinnostunutkin niistä joskus. Henkilökohtaisesti olen kokenut, että pimeyden voimia on todella olemassa, mutta niiden vaikutus on aika toisenlainen kuin elokuvissa.

Seuraava askel saattaisi olla se, että kutsun lähetyssaarnaajat luokseni ja alan käydä keskusteluita heidän kanssaan. Tuo on asia, joka vähintäänkin arveluttaa minua suuresti. Tämä tuntuu kuitenkin todella suurelta askeleelta. Tulee tunne, että asia velvoittaisi minua automaattisesti johonkin. Pystyn myös tietyiltä osin näkemään elämäni kirkon jäsenenä. Elämänmuutos olisi valtava, tai ainakin suuri kuten kenelle tahansa. Yleensä kaikki ev.lutin ja tapakristillisyyden ulkopuolinen uskominen luokitellaan fanaattiseksi kiihkoiluksi ja hihhuloinniksi. Ennakkoluulot on valtavia. Sekin mietityttää miten lähipiirini suhtautuisi asiaan.

Tämä on tällaista spekulaatiota ja asioiden punnitsemista. Sisälläni käy aikamoinen myllerrys. En sanoisi tätä tunnetta ahdistavaksi, mutta oudoksi kylläkin.

Huomasin, että Helsingin temppelialueella on koko kesän viikon välein opastettuja kierroksia. Pitänee mennä joku kerta käymään, kun lähellä satun muutenkin asumaan.

Maya
05-07-2010, 09:35 PM
Kiitos päivityksestä. Ymmärrän hyvin nuo tunteesi olinhan minäkin ennen luterilainen ja ihan aktiivi kaiken lisäksi. Minullakin muuttui tavallaan näköala elämään. Sanoisin sen muuttuneen sellaiselksi että tulin positiivisemmaksi, pitkämielisemmäksi ja ymmärtävämmäksi. Minulla oli selvä päämäärä elämässäni.
Muistan kun luin ensimmäsitä kertaa MKta läpi, luin sitä muistelleen hyvin tuntemaani Raamattua ja etsien virheitä ja asioita jotka puhuisivat Raamattua vastaan, kuten minulle oli kerrottu että siellä olisi. En löytänyt yhtään! Havaitsin että MK ja Raamattu vetävät yhtä köyttä. Mormonin kirja aoli lisäksi helpompi ymmärtää varsikin kun oli jo Raamattu taka-alalla.
Minäkin olen henkilökohtaisesti nähnyt että pimeyden voimia on olemassa. On kumma kun tuo pimeyden voima saa aikaan sen että niskavillat nousevat ylös.
Ei tarvitse arkailla lähetyssaarnaajien kutsumista. Kyllä he hieman pettyvät jos joku ei menekkään kasteella, mutta heillä on ainakin täällä useita joita he auttavat PKiden lukemisessa. Kutsuminen ei sido sinua mihinkään ei edes vaikka he kävisivät MONTA kertaa!! Vaikka he ovat nuoria heillä voi olla hyviäkin ideoita. Ja he mielellään auttavat kirjoitusten lukemisessa, sitäpaitsi he ova tottuneet siihen, että useimmat eivät mene kasteelle. Ei sinun tarvitse laikaan tuntea, että olisi pakko mennä kasteelle jos kutsut heidät. Se on hyvää opetusta heillekin. Sitäpaitsi tällä palstallakin on parikin jotka voi tulla käymään lähkäreiden kanssa tai ilman jos kiinnostaa.
Yksi asia minkä huomasin kun olin uusi on, että MAPmiehet EIVÄ ole hihhuleita vaan aivan tavallisia miehiä... paitsi he ovat henkisesti ja hengellisesti voimakkaita. Ei meillä kukaan hihhuloi. Joillekin voi tulla tippa silmään pitäessään puhetta, mutta toisaalta, vain vahva mies uskaltaa näyttää tunteitaan. Luulen, että tulet yllättymään positiivisesti tuossa asiassa.
Lähipiiri voi kauhistua ja ruveta kertoilemaan kaikenlaisia kauhujuttuja ala net joita netiltä löytää ereittäin helposti jos haluaa. Mutta kun pysyy rauhallisena ja vahvana, etkä lankea niihin oikeastaan vähäpätöisiin seikkoihin kuten; kahvi ja muut... ihmiset nimittäin koettavat kovasti saada uudet jäsenet "luopumaan uskostaan" ja "nipottelustaan". Minusta oli kumma, vaikka en mikään kahvitratti ollutkaan tai alkoholin juoja, että minulla ei todellakaan ollut YHTÄÄN edes halua maistaa noita entisiä juomia, eikä ole tänäänkään. Vähitellen he alkavat havaita, että sinussa on tapahtunut HYVÄ muutos ja jos hyvin käy he kiinnostuvat itsekkin. Luultavasti on edelleen ihmisiä, jotka eivät voi kestää, kun ystävä muuttuu tai rupeaa "hihhuliksi" ja jotkut voivat rikkoa ystävyyssuhteet. Ex mieheni ei pitänyt siitä että muutin uskontoani, hänelle oli usko ja isänmaa sellaisia joihin ei koskettu... hehe nyt olen myös muuttanut maatani.. vaikka en kyllä muuta klansalaisuuttani .:rolleyes:
Kiva kun luet ja mietit mutta joskus lähkäreiden apu ymmärryksen vuoksi on hyvä. Nuoret lähetyssaarnaajat eivät ehkä osaa vastata kaikkiin kysymyksiisi, mutta heistä on kiva tulla kanssasi opiskelemaan mormonismiä.
Espoon kirkko on kiva ja jäsenet ystävällisiä. Kokous on kello 10 ja alkaa sakramenttikokouksella. Terve tuloa!
Voi olla että minäkin piipahdan kesän kunniaksi siellä.

T.S
05-08-2010, 03:55 AM
Kiva huomata että aihe Mormonismi kiinnostaa, minun kiinnostukseni lähti muutama vuosi sitten samoista asioita liikkelle kun Aidolla tyypillä ja huomaan käyneeni samoja asioita mielessäni (käyn toisinaan yhäkin) kuin hän. Muistan kuinka jännitin lähetyssaarnaajien tapaamista (ihan turhaan) jotenkin tuntui että se oli ns.point of no return, asia jonka jälkeen paluuta ei olisi :) Joo, vähän sitä se kohdallani olikin, positiivisessa mielessä. Lähetyssaarnaajat saivat minut pohtimaan asioita paremmin, sain perspektiiviä asiaan ja tiedonhaluni lisääntyi kovaa vauhtia.. Nuo mainitsemasi kierrokset temppelialueella on mielenkiinnoisia ja niissä voi saada mieltä vaivaaviin kysymyksiin vastauksia. Aina voi myös tulla sunnuntaisin kirkkoon, siellä on usein muitakin kirkostamme kiinnostuneita, ja silloin ainakin omin silmin näkee millainen kirkkomme on. Asun myös temppelin lähellä Espoossa, jos haluat jutella kirkostamme sekin järjestyy, voidaan vaikka pyytää lähetyssaarnajat mukaan. :) Ja muista tapaamiset eivät koskaan sido mihinkään, vaan kaikki on aina 110% vapaaehtoista ja omaan haluun perustuvaa.
Siinä tuli muuten taas yksi "vastustajien" myytti purettua..

Aito tyyppi
05-08-2010, 06:25 PM
Monia uskontoja ja filosofioita on tullut vuosien saatossa tutkittua. Esoteerinen Buddhismi ja teosofia olivat viimeisimmät valloitukseni ennen kuin törmäsin MAP-kirkon teologiaan. Teosofiassa on paljon hyviä ja sinällään järkeenkäyviä asioita, mutta mikään siinä ei pysäyttänyt kunnolla eikä saanut sitä kliseiseltäkin kuulostavaa "ahaa" -elämystä aikaan mikä aiheuttaa syvemmän kiinnostuksen. Kyllähän jokainen elämän syvempää tarkoitusta hakeva totuudenetsijä törmää jos jonkinlaisiin asioihin ja ajattelutapoihin. Hyviä asioita on monissa filosofioissa ja teologioissa, mutta kokonaisuushan on se, joka ratkaisee. Kun avasin ensimmäisen kerran Mormonin kirjan niin minulle tuli heti mieleeni, että mitä hyötyä tai miksi tällaisen kirjan joku kirjoitettaisi vain omaksi iloksi tai ihmisten harhauttamiseksi. Mietin myös, että olisiko Joseph Smithillä ollut henkisiä resursseja kirjoittaa näin pitkää kirjaa pelkällä mielikuvituksella ilman korkeamman johdatusta.

Mietinkin, että onko tällainen kolmekymppinen totuudenetsijä filosofityyppi mikään kovin helppo tapaus lähetyssaarnaajille. Kuinka hyviä he ovat suomen kielessä? Suomihan on euroopan ylivoimaisesti vaikempia kieliä. Tuo kielitaitojuttu on yksi, joka arveluttaa.

Tulen tutustumaan temppelialueeseen 13.5. torstaina. Pääsen tuolloin varmasti paikalle. Minut tunnistaa hyvin kirkkaanvalkoisesta tukasta. Mitä luultavimmin poistun paikalta ainakin yhtä kokemusta rikkaampana ja hitusen viisaampana.

Maya
05-08-2010, 08:25 PM
Heh.. kylläpä kirjoitit hyvin! Aivan samoja kokemuksia minullakin takanani. Tutkin useamman "kristillisiin " kuuluvan kirkkokunnan sekä idän uskonnot. Monet todella hienoja ja saavat aikaan hyvän mielen ja avaavat ajattelulle kuten Laotsen (jossain oli -) kirja. Nicky Curts Helluntailaisista... todella hyvää jengityötä. Lopulta olin vähällä mennä ortodoksiksi kun niillä on niin tosi upee se Jumalan palvelus ja kirkko... mutta ajatelin että ei se komeus vaan se sisältö.
Olin hieman harmistunut tuosta Jumalan sätky-ukkona olemisen tunteesta ja oli todella vapauttavaa oppia MAP kirkosta, emme olleetkaan sätky-ukkoja, meillä oli ... on tarkoitus, elämällämme ON tarkoitus.
Lähkäreiden puhetaito on hieman vaihteleva, mutta usein uusi on vanhan kanssa yhdessä ja on todella jännää nähdä, että nuo usein amerikkalaispojat oppivat todella nopeasti kielen. Suomeen lähetetäänkin vain parhaita lähkäreitä kielen mm vaikeudenkin takia. :D
Nyt on kuulemma yksi vihree lähkäri Espoossa eli ei kieli vielä oikeen taitu, mutta toinen osaa jo hyvin. Tulet yllättymään! Kaksi asiaa seuraa lähetyssaarnaajia: kielillä puhumisen lahja ja Pyhän Hengen lahja. Vaikka heidän kielitaitonsa ei ehkä ole yhtä hyvä, kuin suomalaisilla Henki johdattaa heitä keskusteluissa, sekä myös auttaa vastapuolta ymmärtämään puhutun. He ottavat myös mielellään vastaan kielenopetusta ja apua ääntämiseen ja kielioppiin.
Kerran Haagassa piti eräs lähetyssaarnaaja kotiinmeno puheen... luulin häntä suomalaiseksi! Tai että ainakin hän olisi ollut suomalaista sukujuurta... mutta ei, täysin muualta oli sen amerikkalaisen juuret. Ei kielitaitoa kannata pelätä, he pärjäävät hyvin. Kysyy vaan uudelleen jos et ymmärrä vastausta tai mitä he sanovat. Saa hymyillä jos sanovat jotakin hassua... josksu syyllistyn hihitykseen... :)
Harmi kun olen 13 pv toisessa Temppelissä tai matkalla sinne poikani kanssa, joka juuri sillon täyttää 18. En ole ihan päättänyt jatkanko saman tien Suomeen vai palaanko kotiin. Minuakin rupesi kiinnostamaan nuo kiertokäynnit ... pitää mennä itsekkin katsomaan, kun käyn äidin luona Leppävaarassa.
Voi olla että TS, tai joku muu meistä, ilmestyy paikalle. Niin voitte moikata.
Eräs ystäväni kertoo kääntymyksestään, että hän oli tutkinut vuosia, mutta ei tuntenut tarvetta kasteeseen. Sitten kerran tuli taas lähetyssaarnaajat käymään. Toinen oli ihanvihreä lähetyssaarnaaja, joka tuskin osasi sanoa mitään. Hän istui hiljaa, kun toinen puhui. Mutta kun sitten tuli hänen vuoronsa sanoa lyhty todistus, tuossa lyhyessä huonolla kielellä annetussa todistuksessa oli se kipinä, jonka ystäväni tarvitisi ymmärtääkseen kasteen tärkeyden. Näin loppui monen vuoden tutkiminen ja hän on todella onnellinen ja kiitollinen tuolle lähetys sarnaajalle, jonka kielitaito ei ollut huimaava. Henki puhui hänen kauttaan suoraan sydämeen.
Nautittavaa Temppelikierrosta!

Aito tyyppi
05-13-2010, 06:32 PM
Tänään kävin tuolla opastetulla temppelialuekierroksella. Tapahtumassa näytettiin aluksi video temppelien tarkoituksesta. Paria poikkeusta lukuunottamatta mitään kovin uutta asiaa ei tullut. Otan kaiken kokemuksena. Oli hyvä kuulla asiat kirkon edustajien kertomana. Kaikessa lyhykäisyydessäänkin mukava reissu.

Mieltäni nakertaa vielä tietyt asiat, mitä tulee mm. mormonin kirjan tapahtumiin, esikolumbiaaniseen amerikkaan ja arkeologisiin kysymyksiin. On myönnettävä, että tämä on yksi suurimpia kapuloita rattaissa mitä omaan tutkimiseeni tulee. Mormonin kirjan tapahtumat ovat kuitenkin historiallisesta näkökulmasta suhteellisen nuoria. Tällaisia asioita ajattelee minuntyyppisessä tilanteessa olevista varmaankin suuri osa. Huomasin juuri jonkun Jeff Lindsayn sivut, jossa pureudutaan näihin asioihin. Englantia osaan kohtalaisen hyvin, mutta tuollaisen asiapainotteisen harvoin käytettyjä sanoja sisältävän tekstin lukeminen ja ymmärtäminen on aika haasteellista.

Aika mielenkiintoinen loppu tuossa kokemuksessa. Tulinkin vastikään ajatelleeksi asiaa, että miten Henki voi puhua vahvemmin jonkun toisen ihmisen kautta kuin toisen??

EDIT: Se minua tässä "pelottaakin" jos koen tuon esimerkkitapauksessasi kertomasi tunteen keskustellessani lähetyssaarnaajien kanssa ja joudun myöntämään itselleni, että he edustavat oikeaa kirkkoa. Vähän erikoisella tavalla ilmaistu, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

EDIT2: Kävin tänään keskustelua itseni kanssa asiasta, miten henki voi vaikuttaa jotain toista (odottamatonta) kautta voimakkaamin. Ihmiset ovat yksilöitä, jokainen on ainutlaatuinen omalla tavallaan ja jokainen kokee maanpäälläolonsa omasta perspektiivistään. Ajattelin, että on myös ihmisen luonteesta kiinni miten Hengen vaikutus tuntuu tai mitä kautta se otetaan vastaan. Itsekkyys niin hyvä kuin huonokin itsekkyys on ihmiseen juurtunutta, joka voi tehdä sokeaksi.

Maya
05-15-2010, 07:20 PM
Minä puolestani kävin Temppelissä nuorten matkalla. Kyllä oli upea matka. Siellä oli ainakin 100 nuorta ja työtä tehtiin olan takaa. On aika väsynyt olo. Hyviä kysymyksia mutta en juuri nyt jaksa ajatella vastauksia... tulee vähiotellen. Jos et ole lukenut tuolta 2kiinnostavia kirjoja2, niin kannattaa lukea ne Vetya ja Ainsworth (vasta puolivälissä). Niissä käsitellään amerikan mantereen historiaa sekä hyvä lukea se Pettersonin ja Richsin kirjan lyhennelmä... lisään siihen vähitellen tekstiä, sen lyhentäminen on tosin vaikeata kun on aika vaikeata tekstiä enkä oikeen aina osaa sanoa suomeksi... on tieteellistä... luen siinä juuri kohtaa "monijumalaisuudesta"
IMHO: Historia; mikään ei osoita MKn historiallisia tapahtumia mahdottomiksi. Päinvastoin uusia todisteta putoilee vähän väliä. MK on todistettu mm. kulttuurilliseti ja sosiaalisesti paikkansapitäväksi väliameriikassa. Vaikka kaupungit eivät kannakaan MKssa minittujen kaupunkien nimiä ja maanteiteelliset paikatkaan eivät kanna MKn nimiä on hyväm muistaa että MKn kirjoittajat olivat häviäjien puolella eli paikkakuntian ym nimen vaihdettiin vlloittajien kielelle. Sen sijaan on löytynyt useampiaki paikkoja joiden käännetty nimi tarkjoittaa samaa kuin MKn nimi. Se että KAIKKI "kuuluisat" arkeologit eivät innoissaan paasaa MKn tapahtumien puolesta johtuu jo yleensäkin tieteen piirissä esiintyvästä uskontonegatiivisuudesta, sekä siitä, jos ko arkeologi on mormoneja vastaan. Mielestäni LDS arkeologit tänäpäivänä ovat erittäin tarkkoja ja tieteellisiä, he eivät uskalla väittää mitään ilman todisteita (kuten ennen saatoi tapahtua). Myös omatoimiset tutkija tjotka ovat innolla halunneet näyttää MKn historian todeksi ovat tehneet hallaa siten että ovat antaneet LDS tutkijoista huonon kuvan (vaikka he useimmiten eivät edes ole olleet tutkijoita tai edes yliopistotasoa).
Sen sijaan henkilöt kuten Lindsay ja Shirts joilla on takanaan akateeminen opinto tosin ei historian sektorilta (Shirts tosin lukee tällähetkellä arkeologiaa/ historiaa/ Raamatun hebreaa) osaavat erinomaisesti lyhennellä ja koota tietoa eri lähteistä EI ainoastaan LDs lähteistä. Shirtsillä on todella upeita videoita tuubissa esim "monijumaluudesta" ymsta.

Aito tyyppi
05-16-2010, 02:29 AM
Noniin. Toisinsanoen arpa on heitetty :)

Tein siis oman siirtoni ja 'tilasin' lähetyssaarnaajat luokseni. Valinta tuntuu todella oikealta.

Maya
05-16-2010, 02:54 PM
Alea iacta est.... :D
Toivon todella, että havaitset sydämessäsi halusi tutustua tarkemmin MAP kirkon oppiin olevan sydämesi halu lopun elämääsi. On aika jännää, että minä ainakin tunnen, että vaikka olen ollut kirkossa jo 30 vuotta, on vielä PALJON jota en ymmärrä. Siksi kiinnostus lukea jatkuvasti samoja pyhiksiä pysyy, kun huomaa, että aina oppii uutta.
Milloin vain on minulla myös mahdollisuus iskeä jarrut päälle.... kaikki riippuu siittä miten haluan, miten otan vastaan sen mitä minulle annetaan. Halströmmin puhe viime konferanssissa (lauanati aamu Halstrom) on todella hyvä esimerkki siitä kuinka erilainen suhtautuminen tapahtuneeseen voi vaikuttaa ei vain itseemme vaan koko lähiympäristöömme.
Jos haluat niin lähetyssaarnaajat voivat myös tuoda mukanaan tavallisen rivijäsenen keksustelemaan kanssasi. Joskus vanhemman rivijäsenen kokemukset ja mielipiteet ovat mielenkiintoisia kuulla.
Kiva kun olet tehnyt päätöksen... lykkyä tutkinnalle!

Aito tyyppi
05-17-2010, 08:47 PM
Kahdelle elämässäni läheisimmälle ihmiselle olen kertonut, että MAP-kirkko on herättänyt kiinnostukseni ja kerroin myös asioista, jotka kiinnostukseeni ovat vaikuttaneet. Vastaanotto on ollut hyvä.

Huomasin kirjastossa Mikä ihminen on ja mikä hänestä voi tulla? -kirjan, jonka lainasin ja luin tänään noin pääpiirteiltään läpi. Leppävaaran kirjastossa huomasin MK:n 3:lla eri kielellä, tuon ihminen kirjan ja jonkun isohkon historiikin. Todella hienoja asioita, tuossa ihminen -kirjassa jota kyllä uskaltaisin suositella jokaiselle, joka pohtii olemassaolon mysteeriä oli lähestymistapa sitten tieteellinen tai uskonnollinen. Kirjassakin tulee hyvin ilmi, että tiede ja uskontokin voi tietyiltä osin korreloida toisiaan ja onhan tieteen kehittyminen niinkin pitkälle mitä se on nykyään ihmisen aikaansaannosta.

Tämä tilanteeni on tällaista soutamista ja huopaamista, mutta tämä itsenäinen tutkimus on jo jonkinlaista hedelmää minulle kantanut. Oma toimintani on muuttunut epäitsekkäämmäksi ja rakkaudellisemmaksi mitä se on aikaisemmin ollut. Tällä hetkellä ajattelen myös niin, että vaikka minusta ei MAP-kirkon jäsentä tulisikaan, niin olen alkanut ajattelemaan asioita uudelta kantilta, saanut arvokasta tietoa olemassaolon suurimpiin kysymyksiin ja olen tullut yksinkertaisesti paremmaksi ihmiseksi itselleni ja ennenkaikkea muille.

T.S
05-18-2010, 07:55 PM
On kiva lukea näkemyksiäsi. Minähän ole suhteellisen uusi jäsen vasta 1,5 v. kirkossa ollut ja omakohtaisesti samantapaisia ajatuksia on mielessäni käynyt. Meillä on hyviä lähetyssaarnaajia Espoossa(kin) :) Saatte varmasti paljon mielenkiinnoista aikaan, joskus voisin tulla mukaan jos vain sopii, asun myös espoossa.

T.S
05-18-2010, 07:59 PM
Tunnen muuten tuon mainitsemasi kirjan tekijän, ehdottomasti hyvä kirja aiheesta:) Teillä kahdella saattaisi olla paljonkin keskusteltavaa, ehkäpä vielä tapaatte.

mikael
05-19-2010, 04:57 AM
Kiva,että huomasit tämän kirjan:

Huomasin kirjastossa Mikä ihminen on ja mikä hänestä voi tulla? -kirjan, jonka lainasin ja luin tänään noin pääpiirteiltään läpi. Leppävaaran kirjastossa huomasin MK:n 3:lla eri kielellä, tuon ihminen kirjan ja jonkun isohkon historiikin. Todella hienoja asioita, tuossa ihminen -kirjassa jota kyllä uskaltaisin suositella jokaiselle, joka pohtii olemassaolon mysteeriä oli lähestymistapa sitten tieteellinen tai uskonnollinen. Kirjassakin tulee hyvin ilmi, että tiede ja uskontokin voi tietyiltä osin korreloida toisiaan ja onhan tieteen kehittyminen niinkin pitkälle mitä se on nykyään ihmisen aikaansaannosta.

Aito tyyppi
05-19-2010, 06:21 PM
On kiva lukea näkemyksiäsi. Minähän ole suhteellisen uusi jäsen vasta 1,5 v. kirkossa ollut ja omakohtaisesti samantapaisia ajatuksia on mielessäni käynyt. Meillä on hyviä lähetyssaarnaajia Espoossa(kin) :) Saatte varmasti paljon mielenkiinnoista aikaan, joskus voisin tulla mukaan jos vain sopii, asun myös espoossa.

Olen tässä sellaisessa välitilassa tämän asian suhteen, etten kovin ykskantaan voi vielä luvata mitään. Tuo tapaaminen on ihan hyvä idea. Täytyy tässä ihan oikeutetustikin kuulostella vähän itseään ja seurata mihin tilanne kehittyy. Olisi tietenkin ihan hyvä kuulla myös tavallisen suhteellisen uuden rivijäsenen näkemys asiaan miten hän on kaiken kokenut.

Itseasiassa eilen iltapäivällä lähkäri soitti minulle. Puhelu koski ensimmäistä tapaamisaikaa, joka sovittiin yllättävän pian tapahtuvaksi, eli ei mene montaa päivää. Sinällään hyvä. Lähetyssaarnaaja puhui sinällään selkeää suomenkieltä, vaikkakin voimakkaasti murtaen. Tuo murtaminen ei ole mikään ihme suomen kielen vaikeuden huomioiden. Esimerkiksi brittiläinen tai venäläinen ei opi koskaan ääntämään suomea täysin virheettömästi. Itse osaan englantia kohtalaisen hyvin ja amerikassakin olen käynyt hiljattain. Silti minulla on kuullun ymmärtämisessä vaikeuksia.

Jos lähestymispohjani tähän MAP-kirkon uskonasiaan olisi ollut alkujaankin täysin ateistinen, niin olisin varmaankin jo haihtunut olemattomiin ja jättänyt asian sikseen, eli luovuttanut. Sehän on käytännön elämässäkin asiaan kuin asiaan se helpoin ratkaisu, mutta onko se välttämättä paras? Ihmisillähän on taipumus mennä siitä, mistä aita on matalin. Tuleekin mieleeni: "se tie on leveä ja avara joka..." Olen vain päättänyt ottaa asioista selvää ja pian saan siihen avustustakin. Haluan kuitenkin uskoa ja tietyllä tasolla uskonkin, että tuolla jossain on se jokin suuri ja tuntematon, mutta omassa prosessissani on vain aika monta muttaa, kuten arvata saattaa.

T.S
05-21-2010, 11:47 AM
Tuo oikea ja hyvä tapa lähestyä tätä kysymystä, itsehän parhaiten tietää ja kokee asiat, kukaan muuhan ei voi kokea niitä puolesta. Muista että minnekkään ei ole kiire, kaikki aikanaan, asioilla on vain tapana loksahtaa paikoilleen ja yleensä vielä hyvin :)

mikael
05-21-2010, 02:10 PM
Siitä on uusintapainos, jonka nimi on "Mikä ihmisestä voi tulla?"
Samalta tekijältä on toinen aikaisemmin ilmestynyt kirja "Uskonnollisen totuuden kriteerit". Jostain syystä tämä mainintani ei ollut aikaisemmin lähettämässäni viestissä. Jos olet kiinnostunut eikä sitä ole kirjastossa saatavana, niin voin lähettää sen ilmaiseksi. Esitä täällä toivomuksesi, niin annan tilausosoitteen.

Maya
05-21-2010, 02:39 PM
Hyviä kirjoja suosittelen kaikille!
Voihan Mikael viedä sen myös Temppelin asuntolaan siihen vastaanottoon kuoressa (ruskeassa) nimi päällä! Siis AT!:)

Aito tyyppi
05-21-2010, 06:31 PM
Kiitoksia vaan, mutta ei tarvitse nähdä vaivaa minun takiani. Hankin kirjan omin avuin sitten, kun sen aika tulee. Muutenkaan tässä en vielä tiedä mihin suuntaan mennään. Ylihuomenna on ensimmäinen tapaaminen lähkäreiden kanssa ja katsellaan mihin päin tilanne kehittyy. Jos/kun eksyn Espoo 1:n kokoukseen niin saanen kirjan jossain sopivassa välissä.

Aito tyyppi
05-24-2010, 08:14 AM
Eilen nuo amerikanpoijjaat kävivät. Ei ollut niin kamalaa, kuin olin kuvitellut. Ei sinne päinkään :) Kaikenkaikkiaan ihan positiivinen kokemus.

mikael
05-24-2010, 12:06 PM
Kävin tänään vaimoni kanssa samojen lähetyssaarnaajien kanssa syömässä RAX:issa. Heillä on maanantaisin ns. valmistautumispäivä, jolloin he hoitavat omia asioitaan. Ennen tapaamistamme he olivat olleet kirjastossa lähettämässä tervehdykset koteihinsa. Toivottavasti sää suosii niin, että he voivat heittää frispiitä (suomalaisittain) seurakunnan lähetysjohtajan kanssa.

Kuulin heiltä käynnistä luonasi. Toivottavasti tapaamme avoimien ovien tilaisuudessa lauantaina 29.5 klo 14 -17 välillä Tuomarilassa Pitkännotkontie 1.
Luin kaikki tänne lähettämäsi viestit ja totesin ajattelumme kulkevan samansuuntaisesti. Sain ajatuksen toistaa tämän, koska pidän sitä hyvin olennaisena todistuksen saamisen virikkeenä Mormonin kirjasta:

"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta toteamuksesta. Tuo vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.

Aito tyyppi
05-24-2010, 11:42 PM
Näyttäisi tällä haavaa siltä, että käynti tulee jäämään yhteen kertaan. En voi sulattaa mitenkään ajatusta, että Aadamilla olisi mitään tekemistä amerikan kanssa.

mikael
05-25-2010, 06:07 AM
Missä sinusta Eedenin puutarha oli? Myöhempien aikojen ilmoituksen perusteella se oli siellä, mitä nyt sanotaan Amerikaksi. Tuohon aikaan mantereet olivat yhdessä ja niin ne tulevat taas joskus yhdistymään. - Toisin sanoen, Aadam ei ollut Amerikassa, sillä sellaista paikkaa ei tuohon aikaan ollut edes olemassa ;-)

mikael
05-26-2010, 02:48 PM
Kun tutkin 51 vuotta sitten MAP-kirkkoa, niin siihen kuului vaihe, jolloin olin vähällä lopettaa keskustelut lähetyssaarnaajien kanssa. He kysyivät vieläkö haluan heidän käyvän. Tunsin, ettei minulla ollut kysymyksistäni huolimatta syytä lopettaa keskusteluja, mutta kiikun kaakun siinä olin. Onnekseni jatkoin.

Meille ei ole ilmoitettu kaikkea vielä niin selvästi, ettei uskoamme tarvittaisi. Kuten kirjastani "Mikä ihminen on ja mikä hänestä voi tulla?" voit huomata, ihmiskunnan alkuvaiheet on esitetty mielestäni vertauskuvallisesti monin osin. Silti hengelliset periaatteet on selkeästi ymmärrettävissä. Minusta ei ole oleellista merkitystä sillä, missä Paratiisi sijaitsi, vaan se, mitä siellä tapahtui HENGELLISESTI koko ihmissukua ajatellen.

Aito tyyppi
05-26-2010, 10:35 PM
Paljastettakoon sen verran, että minulla on kymmenvuotinen jehovan todistaja tausta. Lahkon edustaja tuli käymään ovellamme ollessani 4-vuotias. Alkoi tutkiminen. Vanhempani liittyivät lahkoon ollessani 8-vuotias. Jouduin pakolla ja fyysisen väkivallan pelossa käymään monta kertaa viikossa kokouksissa. Oli kyllä lapselle kova paikka, kun esimerkiksi joulut ja syntymäpäivät loppuivat kuin seinään. Vanhempani olivat tuohon aikaan todella fanaattisia (kiitos taitavien käännyttäjien) ja he uskoivat pikaiseen harmagedonin tuloon, eli lahkon mukaan aina todella lähellä olevaan joukkoteurastukseen, jossa promille maapallon ihmisistä pelastuu, jos sitäkään. En uskonut missään vaiheessa, edes lapsena jehovan todistajien opetuksiin. Taustalla saattoi olla lapsen ja varhaisnuoren kapinaa, kun kaikesta ennen niin normaalista tulikin väärää. Kasvoin lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni todella konservatiivisella ja vahvalla ev.lut alueella, jossa jehovan todistajat olivat todella punainen vaate ihmisille. Jouduin tuon lahkolaistaustani takia todella sadistisen ja julman koulukiusaamisen uhriksi.

En siis ole elänyt normaalia lapsuutta ja varhaisnuoruutta. Mikael on aivan varmasti käynyt jehovan todistajien kanssa keskuteluja ja tietää myös, että heilläkin on "totuus", kuten he itse sanovat. Tarkoituksenani ei ole vertailla JT:a ja MAP-kirkkoa. Totuus -sanan kuuleminen tai näkeminen herättää minussa voimakkaita reaktioita ja syystäkin. JT:t ovat saarnanneet jo sata vuotta pikaista maailmanloppua ja kaikki perustuu joihinkin ajanjaksojuttuihin ja ennustuksiin, jonka mukaan harmagedon olisi aina vain lähempänä ja lähempänä. Heidän kaikki ennustukset ovat menneet pieleen ja niitä selitellään "valon kirkastumisella" ja ymmärryksen lisääntymisellä. En ala JT-oppeja tai historiaani sen kummemmin ruotimaan, koska se saa minut todella helposti sanomaan pahoja asioita.

Kun vartuin ja pääsin kodin vaikutuspiiristä ulos niin minuun jäi todellinen viha kaikkea uskontoon liittyvää kohtaan. Jumala tai Jeesus sanan kuuleminenkin sai minussa vihareaktioita aikaan. Minua myös alkoi kaikenlainen paha ja väärä kiehtomaan. Elämässäni olikin kaksi ajanjaksoa, joissa oli todella lähellä, etten lähtenyt menemään valinnoissani todella huonoon suuntaan. Asiat kuitenkin jossain vaiheessa lähtivät kulkemaan parempaan suuntaan eikä minusta tullut juoppoa, narkkaria tai rikollista.

En näe muuta hyötyä tuolla pakollisella JT-taustalla kuin sen, että sain hyvän raamatuntuntemuksen ja opin esiintymään. Tuollainen kokemus oli omalla tavallaan todella vahvistava. Tietenkin tuo kiusaaminen, menetetty lapsuus ja henkinen väkivalta monelta taholta tuntui pahalta ja katkeroitti pitkäksi aikaa, mutta koen noiden kokemusten näin jälkikäteen vahvistaneen minua. Vanha venäläinen sananlaskukin sanoo: "Tuli sulattaa jään, mutta muokkaa teräksen."

Vuonna 2004 aloin kiinnostumaan uudelleen henkisistä ja hengellisistä asioista. Suunta on edelleenkin vähän hakusessa, mutta en voi sanoa, että tällä hetkellä ainakaan pahalta tuntuisi missään nimessä.

Ensi lauantaina avoimien ovien päivänä tulen kuitenkin käymään. Tulen varmaankin 14-15 välillä paikalle. Jos Mikaelilla on kirja tai pari lahjoitettavana minulle, niin otan mielelläni vastaan.

mikael
05-27-2010, 06:08 AM
Kokemuksesi ovat rankkoja! MAP-kirkkoa ja Jehovan todistajia verrataan perusteettomasti toisiinsa. Yhtäläisyys on lähinnä siinä, että molemmat tekevät ovelta ovelle lähetystyötä. Toinen on kolminaisuusopin kieltäminen. JT:t pitävät aivan oikein Isää ja Poikaa eri persoonina, mutta Pyhä Henki ei ole helle erillinen henkipersoona. MAP-kirkko opettaa samoin kuin Raamatusta on todettavissa, että Kristus oli VT:n Jehova:
1. Kor. 10:4
ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

Olen tosiaan muutaman kerran keskustellut Jehovan todistajien kanssa. Oli aika, jolloin he kävivät melko säännöllisesti. Minun motiivini keskustella oli kertoa siitä, mihin uskoin. Kun tarjosin Mormonin kirjaa tutkittavaksi ja ihmettelin, miksi se ei kelvannut, niin vihdoin he sanoivat, että sen vastaanottaminen olisi hengellistä huoruutta. Kumma kyllä he vain jatkoivat käyntejä. He veivät minut katsomaan Viherlaaksossa olevaa valtakunnansalia ja Tikkurilassa olevia tilojaan.

Kiva, että tulet avointen ovien päivään! Saat toisen kirjani "Uskonnollisen totuuden kriteerit" ja uuden painoksen kirjasta "Mikä ihminen on ja mikä hänestä voi tulla". Sen uusi nimi on "Mikä ihmisestä voi tulla?". Sisällöllistä eroa ei juuri ole, mutta sen kansi on värikäs ja parempilaatuinen.

Maya
05-27-2010, 08:23 AM
On todella valitettavaa että lapset joutuvat usein kärsimään vastaavissa tilateissa. Mikäli ihmiseltä jää huomaamatta tai tiedostamatta Jumalan ja Jesuksen hyvyys eivätkä he ymmärrä oikein anteeksiantoa sortuu uuden uskonnon omaksunut helposti alussa ainakin lakiuskovaisuuteen. Halu tehdä oikein on kova ja ihminen pakottaa omat halunsa tuon uskovaisen kuoren alle kunnes hän vähitellen alkaa ymmärtää todellisen evankeliumin vapauttavaa sanomaa. Ikävä kyllä juuri tuolloin mm lapset saattavat kärsiä liian kovasta kuoren ylläpidosta.
Samoin on valitettavaa tuo lasten toisiaan kohtaan käyttämä kiusaminen joka voi olla sangen julmaakin. Onneksi nykyaikana kiinnitetään enemmän huomiota lsten henkiseen hyvinvointiin. Meillä mm. kotiopettajien olisi havaittava tuollaiset asiat ja jollei heillä ole taitoja autta, niin heidän velvollisuutensa on yrittää löytää perheelle apu.
Kotiopettajien työ on vaikeata, koska toisaalta heidän on osattava olla eritttäin hienotunteisia ja toisaalta heidän olisi varmistettava, että kaikilla perheessä on asiat hyvin. Usein ei uskalleta puuttua toisten asioihin ja kotiopetusohjelma on vain pintapuolista.
Ainakin opetus kirkossa ohjaa rakkauden käyttämiseen johtamisessa ja pakottaminen on täysin hyllytetty asia. On mielenkiintoista ajatella, kuinka kasvatus metoodit ovat muuttuneet 40-60 vuoden aikana valtavasti. Kuinka rakkaudella johtaminen on voittanut alaa ja lapsen kuritus on tehty jopa rangaistavaksi yhteiskunnankin taholta. Lapsuudessani oli aivan tavallista saada piiskaa. On hyvä että sen antaminen on kielletty koska se johti monella ylenpalttiseen hakkaamiseen. Ystäviäni lyötiin vyöllä, isäni taas, ne harvat kerrat jolloin olin selkäsaunan arvoinen löi kämmenellään, jotta tuntisi itse miten kovaa löi, että ei löisi liian kovaa. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa niistä harvoista ketrroista, jolloin sain selkääni ... nähtävästi olin sen ansainnut.
Sen sijaan joskus tuntuu että vanhemmilta ja etenkin koululta on viety kaikki mahdollisuus rangaista lasta. Ainoa rangaistusmuoto nykyään on sellainen joka jättää jälkiä vain sieluun, ja se on mielestäni jopa pahempaa kuin satunnainan lyöminen ja se on paljon vaikeampaa havaita. Lapsen oikeuksien riisto rangaistuksena on ehkä tehokas, mutta vaikeissa tapauksissa saa lapsen raivon valtaan. Koulun on myös mahdollista antaa huono todistus ja pilata täten ymmärtämättömän ihmisen koko elämä.
Voidaan tietenkin kysyä onko lapsen rankaiseminen välttämätöntä lainkaan? Usein teoista seuraa rangaistus joka tapauksessa muodossa tai toisessa. Tärkeintä on teon ja rangaistuksen tasapaino.
Kerran mieheni oli kavereidensa kanssa päättänyt räjäyttää koulun. (pieni noin 10 lapsen kyläkoulu) Yhden oli määrä tuoda luntti toisen dynamiittia ja kolmannen tulitikut. Luntin tuoja oli kuitenkin syystä tai toisesta unohtanut. Seurauksena pojat heittelivät dynamiittia kivillä sadakseen sen räjähtämään koulun seinämällä. Sitten he siirtyivät sisää ja panivat dynamiitin uuniin ja tulta pesään... he eivät kuitenkaan onnistuneet räjäyttämään koulua. Seurauksena mieheni kaverit saivat kovan selkäsaunan ja samaa odotettiin mieheni isältä. Delegatio saapui taloon ja kertoi asiasta. Mieheni isä kuitenkin sanoi, että koska poika oli säilynyt hengissä moisesta ei hän katso asialliseksi rangaista tätä. (Vaikka kyllä hän koki ruumiillista kuritustakin sillon tällöin).
Hyvä kun olet ns kasvanut ulos noista kokemuksista. Kuten meillä sanotaan se mitä ihmiselle on tapahtunut ei ole niin tärkeätä, kuin se miten ihminen sen ottaa. Eli voisit hyvin olla katkera ja vihamilinen, mutta olet valinnut olla positiivinen elämälle kaikesta huolimatta ja se on hieno asia. Monet jäävät tuohon katkeraan tilaan, eivätkä pääse elämässään etenpäin.
Onnea tutkinnalle!

Aito tyyppi
05-27-2010, 09:44 AM
Kokemuksesi ovat rankkoja! MAP-kirkkoa ja Jehovan todistajia verrataan perusteettomasti toisiinsa. Yhtäläisyys on lähinnä siinä, että molemmat tekevät ovelta ovelle lähetystyötä. Toinen on kolminaisuusopin kieltäminen. JT:t pitävät aivan oikein Isää ja Poikaa eri persoonina, mutta Pyhä Henki ei ole helle erillinen henkipersoona. MAP-kirkko opettaa samoin kuin Raamatusta on todettavissa, että Kristus oli VT:n Jehova:
1. Kor. 10:4
ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

Olen tosiaan muutaman kerran keskustellut Jehovan todistajien kanssa. Oli aika, jolloin he kävivät melko säännöllisesti. Minun motiivini keskustella oli kertoa siitä, mihin uskoin. Kun tarjosin Mormonin kirjaa tutkittavaksi ja ihmettelin, miksi se ei kelvannut, niin vihdoin he sanoivat, että sen vastaanottaminen olisi hengellistä huoruutta. Kumma kyllä he vain jatkoivat käyntejä. He veivät minut katsomaan Viherlaaksossa olevaa valtakunnansalia ja Tikkurilassa olevia tilojaan.

Kiva, että tulet avointen ovien päivään! Saat toisen kirjani "Uskonnollisen totuuden kriteerit" ja uuden painoksen kirjasta "Mikä ihminen on ja mikä hänestä voi tulla". Sen uusi nimi on "Mikä ihmisestä voi tulla?". Sisällöllistä eroa ei juuri ole, mutta sen kansi on värikäs ja parempilaatuinen.

JT:n ja MAP-kirkon yhtäläisyydet ovatkin juuri hieman samankaltaisessa kolminaisuuskäsityksessä, saarnaamistyössä ja siinä, ettei ristiä käytetä. Siihen ne sitten jäävätkin. JT:t tosin uskovat, ettei Jeesusta naulittu ristiin, vaan johonkin puhelinpylvästä muistuttavaan paaluun. Risti tosin on ollut joskus jehovan todistajillakin käytössä, mutta "valon kirkastumisella" ristin poisjättö on kuitattu, kuten muutkin oppimuutokset.

Jotkut vanhemmat jehovan todistajat ovat vähän turhankin suoria kritisoidessaan muiden uskonkäsityksiä, kuten olet varmaan huomannutkin. Nuoremmat ovat kuitenkin lähtökohtaisesti vähän kohteliaampia, eivätkä kovin ykskantaan tuomitse esimerkiksi MAP-kirkkoon uskovaa paholaisen kirkon edustajaksi.

Syy, miksi yksikään jehovan todistaja ei ota Mormonin kirjaa edes käteensä on siinä, kun heidät on ohjelmoitu uskomaan, että tuontyylinen kirja on demonien ja paholaisen henkeyttämää, eli väärää ilmoitusta ja tullut pahoilta tietäjähengiltä. He uskovat, että yhdenkin värssyn lukeminen Mormonin kirjasta voi saada pahan hengen, eli demonin tunkeutumaan ihmisruumiseen. Tämä ei ole edes vitsi. Tämäntyylisellä pelottelulla pidetään jäsenet tiukasti ruodussa. Sama on esim. raamatun apokryfikirjojen kanssa kuten ihan kaikkien muidenkin uskonkäsitysten kirjat. Raamattuakaan ei saisi lukea itsekseen, koska se voi heidän mukaan johtaa "vahigolliseen järkeilyyn", joka suomeksi sanottuna tarkoittaa sitä, että itsenäinen tutkija saattaisi alkaa kyseenalaistamaan vartiotorniseuran ehdottomia totuusoppeja ja täten heillä olisi taas yksi jäsen vähemmän. Erotettua ja eronnutta he kohtelevat todella epärakkaudellisesti ja suhtautuvat tähän kuin rikolliseen tai spitaaliseen. Kaikenlainen yhteydenpito on kiellettyä ja jopa kadulla tervehtiminen! Ainoastaan seurakunnan vanhimmat saavat pitää yhteyttä erotettuun jäseneen tehden aika ajoin tiedusteluja onko tämä tullut katumapäälle.

Syy, miksi he jatkoivat käyntejään oli siinä, kun olet ollut ystävällinen heitä kohtaan, vaikka he ovatkin saattaneet tuomita omat käsityksesi epäraamatullisiksi ja kerettiläisiksi. Tietenkin he näkivät sinunlaisessa ihmisessä lampaankaltaisen ihmisen, jonka he haluaisivat mukaan.

Kaikista "ainoa totuuden" lahkoista minulla on käsitys, että joku kasvoton taho, pieni eliitti jossain läntisellä pallonpuoliskolla hyötyy rahallisesti ihmisten herkkäuskoisuuden ja oikein tekemisen nimissä. Jehovan todistajat eivät maksa kymmenyksiä, koska Mooseksen laki ja vanhan testamentit opit eivät ole relevantteja enää. Vartiotorniseuraa pyöritetään vapaaehtoisilla jäsenten omantunnon mukaan antamilla lahjoituksilla, eikä seura pane myöskään pahakseen, jos joku suuren perinnön saanut lahjoittaa perintönsä vartiotorniseuralle ja varmistaa tällä tavoin paratiisipaikkansa.

Seuraavassa suomenkielisessä neliminuuttisessa videossa vähän pohdittavaa jokaiselle aiheeseen liittyen:

http://www.youtube.com/watch?v=CrQLH53RsvI

mikael
05-27-2010, 12:04 PM
Olen käsitellyt tätä yhden totuuden ajatusta tällä foorumilla toisaalla. Totean vain sen loogisen välttämättömyyden, ettei samasta asiasta voi olla monta erilaista totuutta makuasioita lukuun ottamatta). Ongelma tulee siitä, miten tuon totuuden ottaa vastaan. Monet luulevat, että heillä tuo ainoa totuus on ja jotkut luulevat, ettei yhtä totuutta ole olemassa. Luulo ei ole totuuden tae.

MAP-kirkossa neuvotaan totuuden vastaanottamisesta Oppi ja liitot kirjassa luvussa 50. Kirja on netissä tässä: http://scriptures.lds.org/fi
Luvun voi valita, kun menee alaspäin alkuteksteistä. Meidän tulee siis ottaa vastaan totuus Totuuden Hengessä. Tällä ymmärrän sitä, ettei meidän tule ottaa vastaan mitään, jota emme itse tunne todeksi.

MAP-kirkon jäsenille on ominaista se, mitä sanomme todistukseksi. Sillä tarkoitetaan henkilökohtaista vakuuttuneisuutta Kristuksen kirkon palautuksesta. Mormonin kirja ymmärtäminen toiseksi todistukseksi Kristuksesta on keskeistä tuossa todistuksessa. Lapsilla ja nuorilla on on oma pulmansa siinä, että he saavat oman vakaumuksen. Ns. käännynnäisellä todistuksen saamista edellytetään ennen kastetta. Siksi todistus saattaa olla joskus jopa selkeämpi käännynnäisellä.

mikael
06-02-2010, 04:50 AM
Kaikista "ainoa totuuden" lahkoista minulla on käsitys, että joku kasvoton taho, pieni eliitti jossain läntisellä pallonpuoliskolla hyötyy rahallisesti ihmisten herkkäuskoisuuden ja oikein tekemisen nimissä.

Kukaan MAP-kirkossa ei elä ylellisyydessä kirkon kustannuksella. Se ei ole mahdollista tarkan kirjanpidon vuoksi ja se paljastuisi hyvin pian, jos joku sellaista yrittäisi. Maksamme kymmenykset, koska uskomme, että tämä on palautettu Kristuksen kirkko. Kymmenysten periaate tulee jokaisen kastettavan hyväksyä, mutta jos ei maksa, niin se ei ole ehto jäsenyyden säilymiseen. Tehtäviin hyväksymiseen ja temppelisuosituksen saamiseen se vaikuttaa, jos henkilöllä olisi mahdollisuus maksaa kymmenykset.

Toivoisin, että voisit jatkaa ainakin kirjoitteluasi! Asiat selviävät, kun niistä kysyt.

Maya
06-02-2010, 07:33 AM
Muistan aina sen mitä Profeetta Hinkleyn henkilökohtainen avustaja sanoi (Profeettahan oli jo vanha ja tarvitsi henkilökohtaista avustajaa kuten kuka tahansa muukin sen ikäinen, hänellä oli muuten syöpä joka vei hänet lopulta). Avustaja kertoin Profeetta Hinkleyn kengistä. Vaikka hän kuinka yritti piilottaa tai heittää pois Profeetan vanhoja kenikä joissa oli reikä ne ilmestyivät aina hänen jalkoihinsa. Profeetta Hinkley ei todellakaan tuhlannut ja elänyt ylellisyydesä. Jo hänen tehtävänsä profeettana vaati henkilökohtaista avustajaa, ei hän vanhainkodin mallin mukaan olisi pystynyt oleman profeettana. Sen verran apua on suotava heillekin.

Kun Haitin katastrofi iski ja meitä pyydettiin avustmaan antamalla rahalahjoituksia niin Piispamme sanoi että mikäli rahalahjoitukset eivät riitä siihenapuun jot tarvitaan niin sitten otetaan paastorahoista. Minusta on erinomaista että kirkko on kauaskatsantoinen ja sillä on mahdollisuuksi auttaa apua tarvitsevia. Se on myös hyvä että kirkko ei vain kerää rahaa vaan yrittää parhaansa mukana käytt¨¨a sitä niin että se mieluiten kasvaa korkoakin. Täten varmistaa kirkkomme ainakin jäsentensä hyvinvoinnin ympäri maailmaa eikä vain sen vaan sillä on rahaa myös muuhunb avustustoimitaan.
Joskus tosin ajattelen että vois se kirkko auttaa hieman enemmän myös Euroopassa niitä jäseniä joilla on vaikeata, vaikka vain hetkellisesti. Mutta se katsoo että kosla maissa kuten pohjoismaissa valtio auttaa jotta kaikki saa tarpeelisen elannon, niin apu on vaikeammin saatavaissa kirkolta. Ikävä kyllä esim Suomen valtio vaatii että ennen kun saa apua on esim myytävä oma koti, ennen kun ei omiosta mitään ei kannata edes kysyä apua valtiolta. Vasta kun on pankkitili tyhjä ja kaikki mahdollinen imetty saa avustusta valtiolta. Mutta niin se on kaikkialla oma koti on luksusta. Vuokra asuntokin on mielummin oltava liian pieni jotta saisi apua.
Minun täytyy kyllä sanoa että Suomalainen... Pohjoismainen (?) mentaliteetti jossa apua ei pyydetä eikä sitä annetakkaan kuin viime tingassa ei minusta ole hyvä. USAssa usein Piispa antaa joitakin tehtäviä niille, jotka saavat avustusta. Avustuksen saaminen ilman että joutuu mitään sen eteen tekemään ei ole kellekkään hyväksi. Avustuksen saja on tavallaan töissä tällä tavalla ja molemmat ovat tyytyväisiä. On erittäin vaikeata ottaa vastaan avustusta.

Aito tyyppi
06-10-2010, 05:01 PM
Laitoin ohjatun tutkimisen jäihin puhtaasti henkilökohtaisista syistä. En tarkoita sitä, että olisin koko jutun heittänyt romukoppaan lopullisesti. Mormonin kirjaa luen edelleenkin eikä minulla ole ainakaan vielä tullut syytä laittaa koko hanketta jäihin.

Tällaiset uskon ja elämän tarkoitukseen liittyvät asiat eivät ole mitään pikkujuttuja eikä liittymistä kirkkoon voi ajatella samalla tavalla kuin sitä, että meneekö tänään linnanmäelle vai korkeasaareen.

Omissa taustoissani on vaikeasti sulateltavia asioita, joista pienen osan olen jo täällä kertonutkin. Siitäkin syystä olen paikoitellen ylikriittinen siihen minkälaisia asioita mieleeni päästän.

mikael
06-10-2010, 07:10 PM
Kriittinen saa ollakin, kunhan on sitä tutkivalla eikä pelkästään virheitä etsivällä tavalla. Sellaisiakin "tutkijoita" on, jotka jo etukäteen ovat päättäneet tuloksen. Ohjattu tutkiminen on hyvä termi. Toivon, että voisit tutkiessasi olla se, joka ohjaa ilman, että tuntisit olevasi kenenkään muun kuin Totuuden Hengen opastamana eli ohjaamana. Meidän tulee ottaa vastaan vain sellaista, jonka tunnemme todeksi ilman kenenkään maallisen henkilön vaikutusta.Tästä on Oppi ja liitot kirjan luvussa 50 hyvää tekstiä.
Toivon menestystä totuuden etsimisessäsi!

Aito tyyppi
06-27-2010, 03:53 PM
Kävin tänään Espoo2:n kokouksessa. Pyhäkoulukin tuli tsekattua. Mukava kokous oli kaikin puolin ja jäi hyvä mieli. Kai sitä ollaan elämässä ensimmäistä kertaa sunnuntaifiiliksissä :)

Jatkan jokatapauksessa tutkimista, koska vain tuntuu siltä, että pitäisi jatkaa.

Btw: Juhannuksen vietin yhden ystäväni kanssa ja selvisi, että hänkin on omistanut MK:n jo vuosia. Kertoi saaneensa sen joskus lähkäreiltä jonkun tapaamisen yhteydessä. Kerroin perusteellisesti oman tilanteeni hänelle ja yllättävän positiivisesti hänkin otti asian kuten kaikki muutkin lähipiiriläiseni.

mikael
06-28-2010, 02:07 PM
Kuulin terveisiä lähetyssaarnaajilta, että olit tulossa Espoo 2:n tilaisuuksiin. Vanhin Newman lähti Lahteen. Hänen tilalleen tullut vanhin (nimeä en vielä muista) piti puheen Espoo 1:n sakramenttikokouksessa. Hyvin se sujui kaikin puolin. Hänellä on enää n. kuukausi jäljellä aikaa Suomessa.