PDA

View Full Version : Mormonismi WIKI

Maya
03-03-2010, 07:30 PM
Käännän FAIRin mormonismi wikiä suomeksi. Jos jollakulla on halua ja intoa kääntää joitakin sivuja niin siitä vaan. Lähetä en minulle alla olevaan ota yhteyttä osoitteeseen tai lähetä PM niin annan mailiosoitteen jonne voit käännöksen lähttää.
Tässä on sivuston suomenkielinen osoite: http://fi.fairmormon.org/Etusivu

FAIRin wiki EI ole avoin kaikille kirjoittajille, koska sen vahtimiseen meneisi liikaa aikaa joten virheiden ym korjaukset ym voi myös lähettää minulle. Minulla on oikeus mennä sivustolle korjailemaan ja lisäilemään.

Olen myös miettinyt olisko aiheellsita laitta siihen etenkin Suomea koskeva osio, vaikka samat aiheet tulevatkin esille kautta maailman, kiitos antitoiminnan yleismaailmallisuuden. En tiedä onko anti/kriitikkotoiminnalla sinänsä Suomessa joitakin erityispiirteitä?

TOTF
01-23-2011, 01:54 PM
Olisiko ideaa pistää joku jolla on aikaa korjailemaan noiden artikkelien kirjoitusvirheitä ja kappalejakoa edes hieman luettavampaan muotoon? Helpottaisi luettavuutta aivan mielettömästi, nykyisellään ovat melko raskasta luettavaa kun lähes jokaisessa lauseessa on useitakin kirjoitusvirheitä ja kappaleet ovat aivan liian pitkiä. Lisäksi teksti on kovin "epätietosanakirjamaista". Ymmärrän että kukaan ei tuota päivitä ns. ammatikseen, mutta myös ulkopuolisten (jollainen itsekin olen) olisi huomattavasti mukavampi tutustua juttuihin jos ne olisivat hieman paremmassa muodossa

- TOTF -

Maya
01-23-2011, 03:34 PM
Jep olis kiva jos joku ilmoittautuisi vapaaehtoiseksi. Osa on korjattu mutta ei kaikkea. voitko sanoa erityisesti mitkä kappaleet? Jos sinulla on aika avoit kopioida sen kappaleen tai vielä parempi, voin lähettää sinulle kappaleet wordinä, niin voit korjata niitä ehtiessäsi.
Kääntämisessä on se vaikeus, että mielestäni asia on tärkeämpi kuin sanatarkkuus, mutta siinä taas voi menettää jotakin merkityksiä yms... sanatarkkuus taas saa aikaan turhan koukeroisia lauseita ja pitkiä kappaleita. Jotkut tuijottavat sanoihin enemmän kuin asiaan. En aina tiedä miten kääntäisin.
Muuten kohta tulee toinenkin Wiki nimeltä MormonWiki joka ei ole puolustuksen Wiki eli siinä ei kerrota mitä vastustajamme väittävät kuten FAIRWikissä, vaan sanotaan vain miten asiat on.
Tarvitsen USEITA jotka voivat vaikka vain sillon tällön kääntää jonkun kappaleen ja lähettää minulle. Mikäli suomenkieli on varmasti ok sen voi lähettää minulle yhdessä sen englanninkieliesen tekstin kanssa, niin panen sen netille. Itse käännään kappale kappaleelta ja lähetän korjattavaksi Mikaelille... (hän ei ole korjannut niitä virheellisiä kappaleita). Järkevintä on myös pitää yhteyttä kääntäjien kesken, jotta ei useampi käänä samaa tekstiä luullen, että ei kukaan käännä sitä juuri nyt. Siksi yritän organisoida tätä hommaa. Itse menen englanninkieliseen Wikiin ja kopioin tekstin ja käännän siitä. Itselläni on paha kirjoitus ja luki häiriö, joten oikeinkirjoitus ei kule eikä suomenkielikään enään ole niin pinnalla, että olisi virheetöntä.
Muuten tervetuloa tänne foorumiin ja tuo ystäväsikin!

TOTF
01-23-2011, 05:14 PM
Muutamia esimerkkejä nyt mainitakseni:

http://fi.fairmormon.org/Ensimm%C3%A4sien_n%C3%A4yn_kritisointi (otsikko itsessään sisältää kirjoitusvirheen)

http://fi.fairmormon.org/DNA_todisteet_ja_Mormonin_Kirja

Mikäli apu kelpaa, voin toki ehtiessäni "oikolukea" nuo ja tehdä korjauksia. Laita vaikka yksityisviestiä asiasta. Olen samaa mieltä, että sisältö itsessään on tietenkin tärkeintä asia, mutta varmasti monien into tutustua asioihin tarkemmin saattaa kadota kun lukee tuollaista tajunnanvirtaa jossa on valtavasti kirjoitusvirheitä (jotka tietysti ovat ihan ymmärrettäviä jos sinulla kerran on lukihäiriö).

Ja kiitos tervetulotoivotuksista :)

mikael
01-24-2011, 05:48 AM
Korjattavaa olisi todella paljon. Arvelen, että "Maya", voi välittää kaikki tarjoukset suomenkielisen asun parantamiseksi. Taitaa kuitenkin olla niin, että korjaamisesta ei makseta palkkioita, sillä kirkossamme tällaiset tehdään harrastepohjalta. Sama koskee noiden tekstien kääntämistä siihen asuun, jossa ne nyt ovat. Erikseen ovat varsinaiset kääntäjät. He saavat palkkaa.

Maya
01-24-2011, 07:16 AM
Joo palkatonta on kaikki ... paitsi FAIRin johtajan homma, tällä hetkellä Daniel C. Peterson. Minulla on jokin vika tietsikassa enkä saa sivuja ylös kuin usealla yrittämällä ja lisäksi en tiedä miksi en pääse FAIRin Wikin sivulle nimelläni. Olen ottanut yhteyttä FAIRiin mutta en ole vielä saanut nimeäni tai passwordiani. Jostain syystä se väittää että minulle ei ole käyttämälläni nimellä pääsyä sinne. Olen menettänyt pari kirjoitustakin tälle palstalle postittaessani, kun psotitus on mennyt liian pitkäksi koneen reistaillessa. Tääkin meni uusikis kun jostain syytä putosin netiltä. No nyt taas ollaan netillä kumma hommaa... pojan pelit menee ihan hyvin!