PDA

View Full Version : Uskosta

Maya
02-21-2010, 12:24 AM
Miksi usko on niin tärkeä? Miksi sitä tarvitaan? Minkä takia on niin tärkeätä oppia uskomaan?

lulu
02-21-2010, 09:18 AM
Miksi usko on niin tärkeä? Miksi sitä tarvitaan? Minkä takia on niin tärkeätä oppia uskomaan?

Roomalaiskirje:
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Emme oikeastaan voi omin voimin oppia uskomaan, vaan usko Jeesuksen sovitustyöhön on lahja Jumalalta. Meidän tarvitsee ainoastaan vapaasta tahdostamme ottaa tuo lahja vastaan.

Uskoa tarvitsemme siihen, että iankaikkisen elämän perisimme, toisin sanoen voisimme olla Jeesuksen kanssaperillisiä. Kuin myös siihen tarvitsemme uskoa, että voimme elää voittoisaa elämää jo tässä ajassa.

Efesolaiskirje:
3:6 että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta

1.Pietarin kirje:
5:7 ja "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen."

Maya
02-21-2010, 04:13 PM
Hyvä. Mutta voiko uskolla ja sen oppimisella olla jotakin tarkoitusta iankaikkisuudessa? Esimerkiksi siihen malliin, kuin jos opimme tekemään vaatteita niin voimme vaikka tarvittaessa tehdä niitä iankaikkisuudesakin, mikäli mahdollista?

lulu
02-21-2010, 07:01 PM
Hyvä. Mutta voiko uskolla ja sen oppimisella olla jotakin tarkoitusta iankaikkisuudessa? Esimerkiksi siihen malliin, kuin jos opimme tekemään vaatteita niin voimme vaikka tarvittaessa tehdä niitä iankaikkisuudesakin, mikäli mahdollista?

Usko Jeesuksen sovitustyöhön on lahjaksi saatu matkalippu sinne iankaikkisuuteen.

Siellä perillä kerran muutumme niin täydellisiksi, että emme tarvitse mitään, mitä olemme tämän maanpäällisen elämämme aikana oppineet.

2.Korinttolaiskirje:
3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

1. korinttolaiskirje:
13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

mikael
02-21-2010, 07:57 PM
Myöhemmissä ilmoituksissa on mainittu, että maan päällä oppimastamme on etua ylösnousemuksessa. Henkemme säilyttää tietyt valmiudet, jotka olemme saaneet maan päällä.
Tässä tulee mieleen urheilijoiden henkinen valmennus ja harjoittelu. Mielikuvaharjoitukset luovat valmiuksia, jotka siirtyvät fyysiseen suoritukseen.

Frigga
02-23-2010, 07:02 PM

Minulle henkilökohtaisesti usko on tärkeää koska se on se voima mikä saa minut myös tekemään niitä "uskon tekoja". Ilman uskoa ei minulla olisi mitään syytä erottautua massasta, maailmasta. Uskonhan sanotaan olevan sen toivomista mikä ei näy (mutta mikä on totta). Minä en voi sanoa tietäväni todella että Jumala on olemassa tai että Jeesus on kristus, enkä myöskään sitä että Joseph Smith oli palautetun kirkon ensimmäinen profeetta. Voin silti sanoa täydestä sydämestäni uskovani sen. Uskoakin voi olla montaa astetta, alkaen aina pelkästä toiveesta siihen että lopulta usko vaihtuu todelliseksi tiedoksi.

Oma uskon matkani on siis vasta aika aluillaan kun vertaa siihen mitä se ehkä jonain päivänä on. Kuitenkin jatkuvasti saan huomata sen hedelmiä ja sen että ne hedelmät ovat hyviä ja se taas aina pikkuhiljaa kasvattaa uskoani.

Oma uskoni on myös luottamusta. Olen antanut itseni jonkin sellaisen huomaan ja huolehdittavaksi jota en voi nähdä enkä koskea. Tunnen kuitenkin hengen kosketusta, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tämän olen huomannut olevan aika pitkälti riippuvainen omista asenteistani ja teoistani, kun kurkotan itse uskoa kohti sekin tulee minua vastaan. Kun taas olen välinpitämätön niin pikkuhiljaa loittonen kauemmas.

Kirkossa tunnen itseni joskus erilaiseksi kuin muut, tuntuu että kaikilla muilla on todella vahva usko ja todistus, suorastaan tieto. Tai niin he ainakin asian ilmaisevat todistuksissaan. Olisi ehkä kiva joskus kuulla jonkun sanovan että ei se uskominen aina niin helppoa ole. Tosin enpä ole sitä sanonut itsekään.

Minä näen sen niin että usko täällä maan päällä on osa koettelemustamme, sen avulla osoitamme Jumalalle mitä todella haluamme. Voimme tehdä lupauksen ja päätöksen uskoa aina ja sitten toimia sen mukaan niin että uskomme voi vahvistua ja kasvaa, myös silloin kun se ei tunnu niin helpolta.

Usko on myös olennainen osa tahdonvapautta. Jos tietäisimme täysin varmasti että Jumala on olemassa ja mikä on evankeliumi niin eipä siinä ihmisillä olisi sitten kuoleman jälkeen paljon selittelemistä jos olisi tullut töpättyä. Mitä vahvempi usko ja suurempi tieto niin sen isompi on minun käsittääkseni myös vastuu.