View Full Version : Näin minusta tuli Kristuksen kirkon jäsen
mikael
02-19-2010, 07:18 PM
Ennen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon liittymistä olin tavallinen passiivinen luterilainen. Iltarukoukseni pidin melko säännöllisesti. Olen uskonut Kristukseen niin kauan kuin muistan. Tuon uskon sain Evankelisluterilaisen kirkon kautta, koska asuin olosuhteissa, joissa ei juuri muusta kirkosta tai suunnasta ollut tietoa. Silloin tällöin kävi mielessäni alkukirkko ja huomasin, ettei Evankelis-luterilainen kirkko kaikin osin ole samanlainen. En silti pysähtynyt tarkemmin ajattelemaan syitä erilaisuuteen. Tutkin kaikenlaista muutakin kuten teosofisia ajatuksia. Niitä minulle tarjoili äitini. Sain häneltä luettavaksi useita spiritualistisia kirjoja. Olen aina etsinyt totuutta, mutta en ole tietänyt mistä sen voi löytää.
Uskonnolliseen pohdiskeluun uudesta näkökulmasta minut herätti v. 1959 keväällä keskustelu MAP-kirkon lähetyssaarnaajien kanssa. He tulivat ovellemme. En ollut kotona, mutta vaimoni pyysi heitä tulemaan, kun olen paikalla. Tästä alkoi mielenkiintoinen vaihe elämässäni. Heti alussa huomasin, että nämä nuoret miehet olivat vakavissaan siitä, mitä he kertoivat. Tunsin, että heistä huokui totuudellisuus, jota kunnioitin ja jota olin itsekin tuntenut. Halusin saada selville, mitä he ajattelivat.
Kesän ajaksi heidän käynteihinsä tuli tauko. Heidän opetuksensa ei ollut saanut minussa vielä aikaan sydämen muutosta, vaan elin kuten ennenkin elämää, joka ei ollut evankeliumin mukaista. Syksyllä he palasivat. Nyt alkoi tapahtua. Ymmärsin, että Kristuksen alkukirkosta oli tapahtunut luopumus. Apostolista johtoa ei enää ollut, vaikka niin oli tarkoitus olla. Tästä oli osoituksena mm. se, että Juudaksen tilalle valittiin Mattias.
Aloin lukea Mormonin kirjaa. Muistin hyvin sen kohdan, että Kristus sanoi hänellä olevan myös muita lampaita, jotka saavat kuulla Hänen äänensä. - Siis: saavat tavata hänet. Mormonin kirjan kansaan sopi täydellisesti tuo maininta muista lampaista. Alettuani lukea Mormonin kirjaa havaitsin pian, ettei kukaan kirjoita sellaista kirjaa petosmielessä. Se kehotti kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen.
Tunsin, että Kristus oli jälleen kutsunut profeetan ja palauttanut kirkkonsa. Siinä on kaikki juuri niin kuin alkukirkossa. Halusin liittyä Kristuksen kirkkoon. Olin kova tupakkamies, mutta tupakointi oli lopetettava ennen kuin ketään kastetaan tähän kirkkoon. Sama koskee alkoholin käyttöä. Sain motivaation lopettaa haitallisten aineiden (myös kahvin ja mustan teen) käytön. Tupakasta olin pyrkinyt eroon ennenkin siinä onnistumatta, mutta nyt se parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen onnistui. Se toi minulle suuta iloa.
Olen ollut MAP-kirkon jäsen yli 50 vuotta. Olen kiitollinen mormoni -lähetyssaarnaajille siitä, että sain tietää palautetusta kirkosta. Kristukseen uskosta olen kiitollinen Evankelis-luterilaiselle kirkolle. Se oli pohja sille, että saatoin ottaa vastaan palautetun kirkon ja Kristuksen evankeliumin sellaisina kuin ne olivat alussa.
Mielenkiintoinen kertomus elämästäsi. Kiitos, kun jaoit sen tänne luettavaksi. Tahtoisitko kertoa, miten olet kokenut suhteen Kristukseen noina kunnioitettavina viitenä kymmenenä vuotena? Oletko vain rivikristittynä vai oletko Jumalan palvelija, toimivatko armolahjat kauttasi?
1. korinttolaiskirje
12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
mikael
02-20-2010, 09:26 AM
Olen ollut koko 50 vuoden ajan aktiivinen jäsen. Olen ollut monissa vastuullisissa tehtävissä kuten seurakunnan ja piirin johtajana, korkean neuvoston jäsenenä, opettajana, seurakuntalähetyssaarnaajana, talous- ja muissa kirjurin tehtävissä,sukututkimusneuvojana, pappeusryhmien johdossa ym. Toiminta kirkossa on ollut hyvin antoisaa ja elämälle sisältöä antavaa.
Mitä Hengen lahjoihin tulee, niin ne ovat sellaisia, ettei välttämättä itsekään tiedä, mitä lahjoja on saanut. Ainakin minulla on ollut vahva usko ja sitkeyttä pysyä mukana ja tehdä tehtäväni. Aina ei ole ollut helppoa. Myös henkien erottamisen lahjan arvelen auttaneen minua, kun olen ollut valitsemassa henkilöitä kirkon tehtäviin ym. tilanteissa.
Kirkossamme ei pidetä olennaisena, että Hengen lahjojen perusteella arvioitaisiin, onko ihminen uudestisyntynyt. Kasteen vedestä nouseminen on vertaus uuden elämän alkamisesta. Se on olennainen merkki ja hetki uudestisyntymisestä. Kun ihminen sen jälkeen alkaa elää evankeliumin mukaista elämää, hän varttuu uutena ihmisensä.
Kiitos mikael:)
Minäkään en ajattele niin, että uudestisyntymistä mitattaisiin sillä, jotta onko ko. ihmisellä armolahjoja. Ei toki, Henki jakaa niitä kullekin kuin Henki itse tahtoo.
En myöskään ajattele luterilaismaisesti, jotta uudestisyntyminen tapahtuu kasteveden kautta tai kasteessa.
Jeesus sanoo, että meidän tulee syntyä uudesti ylhäältä, ei siis maanpäällisin toimenpitein esim. kasteen kautta, vaan Jumalan sanasta, usko tulee kuulemisesta.
Johannes:
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
1. Pietarin kirjeen mukaan vesikaste ilmaisee hyvän oman tunnon pyytämistä:
3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Jeesus sanoo, että meidän tulee syntyä uudesti ylhäältä, ei siis maanpäällisin toimenpitein esim. kasteen kautta, vaan Jumalan sanasta, usko tulee kuulemisesta.
Olen samaa mieltä usko tulee kuulemisesta. :)
Kaste on kuitenkin se portti jonka kautta jo uskon saaneen on kuljettava osoittaakseen Jumalalle ja muille halunsa seurata Hänen tahtoaan, halunsa alistaa oma tahtonsa Hänen tahtonsa alle. Se on liitto Hänen kanssaan.
Oikealla valtuudella saatu upotuskaste avaa portin suurempiin mahdollisuuksiin kuin kastamattomuus tai kaste ilman valtuutta.
Ap. t. 2:38
Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
1 Piet 3
19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voim
mikael
02-21-2010, 02:52 PM
Eräällä toisella palstalla on ollut hyvä kysymys sovituksesta. Se on esitetty sekä Mormonismi - että Yleistä kristillisyydestä -palstalla. Viimemainitulla palstalla ihmetellään, miksi Jumala loi ihmiselle vapaa tahdon, joka saa hänet lankeamaan. Tässä on kommenttini:
"Mitä on luominen? - Mitään ei voida luoda tyhjästä. Luominen on elementtien järjestämistä. Meissä jokaisessa on jotain aina ollutta ja aina olevaa. Niin on myös Jumalassa, mutta Hänessä on toteutunut täydellisyys. Siihen samaan kodallamme tähtää Jumalan työ meihin nähden: "Tämä on minun työni ja kirkkauteni: ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän aikaansaaminen.
"Täydellisyyden saavuttaminen ei oli mahdollista ilman tietoa hyvästä ja pahasta. Olemme maan päällä saadaksemme kokemuksia. Meitä koetellaan miten valitsemme. Valinnoistamme riippuu tuleva kehityksemme. Juuri samanlaiseen vapauteen meitä opetetaan, joka on Jumalalla. Ihminen ei voisi tuntea täydellistä iloa tuntematta ilon vastakohtaa. Juuri oikeat valinnat aivan vapaan tahtomme perusteella tuottavat suurinta iloa. Ihminen, joka tekee parannuksen, tunteen suurta iloa, kun hän saa syntinsä anteeksi Kristuksen sovituksen kautta ja evankeliumiin kuuluvin ehdoin. Hänelle syntyy toivo iankaikkisesta elämästä eli sellaisesta elämästä, jota Jumala elää. Se on enemmän kuin kuolemattomuus.
mikael
03-01-2010, 02:27 PM
On sanottu, että ihminen on sosiaalinen eläin. Tällä tarkoitetaan, että ihminen käyttäytyy ryhmässä kuten eläin lauman sääntöjen mukaan. Yhteiskunnan normit, asenteet, tavat, ja jopa monessa tapauksessa uskomukset (meemit) siirtyvät sellaisinaan yksilöön ja hallitsevat hänen käyttäytymistään. Ympäristö vaikuttaa meihin monin tavoin. Poikkeamista "isien uskosta" paheksutaan. Yhteisöstä tulee suuri paine yhdenmukaiseen käyttäytymiseen. Se onkin monessa tapauksessa hyödyksi. Yhdenmukaisuus helpottaa elämää. Lainsäädännöllä ja muulla normituksella vahvistetaan jotkut yhdenmukaistavat menettelytavat.
Uskonto on tässä tilanteessa erikoisessa asemassa. Kysymys on tietenkin tässäkin osin yhteisöllisyydestä, mutta mennään pahasti vikaan, jos vaaditaan omaksumaan sellaista, jota yksilö ei voi tuntea todeksi ja oikeaksi. Uskonnollinen kontrolli ja manipulaatio voi olla todella voimakasta. Yksilöltä on voitu riistää kaikki edellytykset omakohtaiseen totuuden tuntemiseen. Aivopesu voi tuhota yksilöllisen ajattelun.
Uskonnollisen totuuden ainoa kriteeri ovat ilmoitukset Jumalalta. Ihmisten laatimat säännöt ja opit eivät ole uskonnollista totuutta. Esim. se, että olen kasvanut Ev.-lut. uskonnon piirissä ja minut kastettiin lapsena tuon kirkon jäseneksi, ei saanut aikaan minkäänlaista henkilökohtaista uskonnollista vakaumusta vaan pelkästään yhteisön ohjeistusta. Vasta kun sain aineksia itsenäisesti ajatella uskontoa uusista näkökulmista, onnistuin muodostamaan omakohtaisen näkemyksen uskonnollisesta totuudesta. Vasta se, kun lähetyssaarnaajat auttoivat huomaamaan, että alkuperäisestä kristillisyydestä oli luovuttu, sai ymmärrykseni avartumaan. Kun tuon ymmärsin, ymmärsin myös palautuksen välttämättömyyden.
Voin arvata, että jotkut hyökkäävät edellä olevia ajatuksia vastaan sanoen, että minut aivopestiin omaksumaan "mormonismin" opit. Tuossa on sikäli perää, että aivoni puhdistuivat ajattelemaan selkeämmin siten, että saatoin tehdä omakohtaisen ratkaisun sen mukaan, minkä tunsin todeksi sen sijaan, että olisin ollut "sosiaalinen eläin".
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.