PDA

View Full Version : Mormonismin perusteita 1

Maya
01-12-2010, 12:02 PM
Joseph Smithiltä kysyttiin kirkon olennaisista uskonkäsityksistä. Hän kirjoitti opetuksista ja opeista kolmetoista kohtaa sisältävän yhteenvedon, joka tunnetaan nimellä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Uskonkappaleet. Käsittelkäämme nyt jokaista uskonkappaletta erikseen.

1. "Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.

Tämä on siis ensimmäine asia johon uskomme. Uskomme Jumalaan tulee esille mm haluna kokoontua ja palvella hätä. Haluna taoteuttaa Hänen tahtoaan maan päällä. Hänen tahtonsa löydämme Pyhistä kirjoituksistamme jotka ovat: Raamattu, Mormonin Kirja; Kallisarvoinen Helmi, Opit ja liitot sekä kirkkomme profeetan saamat ja yleiskokouksessa hyväksytyt julkilausumat. Suuntaaantavina myös kirkkomme johtajien puheet, liahona lehti. (Jotkut katsovat liahonan aj puheet myös Pyhikis Kirjoituksiksi, minä odotan kunnes ne on äänestetty yleiskokoukseessa. Muut saavat ihan vapaasti ajatella toisella lailla kuin minä).
Nämä Pyhät kirjoituksemme ovat paljastaneet asioita Jumalsta jotka ovat oleet kadoksissa vuosisatojen ajan. Muunmoassa sen että Jumalalla on ruumis. Hänen ruumiin jäseniään mainitaan usein Raamatussa.
JS näki kaksi persoona joista toinen sanoi ; Tämä on rakas poikani kuule häntä. Mikäli kieltäisimme Jumalan ruumiin, kieltäisimme uskomme. Meille tämä on totuus, johon olemme saaneet vahvistuksen rukouksessa Pyhän Hengen kautta.
Poika: Jumalan ainosyntyinen LIHASSA... mitä sekin tarkoittanee on vapaasti spekuloitavissa. Raamattua tutkimalla törmäämme kuitenkin seuraavaan: Etekö tiedä että olette Jumalan lapsia kaikki tyyni? 5 Moos 14:1; PS 82:6; Jeesus Kristus kuoli puolestamem ristin kuoleman jota me saisimme elää, Hän myös sovitti syntimme. Tästä enemmän myöhemmin jos sopii (3)
Jumaluuden kolmantena on Pyhä Henki joka on Henkiolento jonka tarkoituksena on valasita jokaisen uskovan ja tutkivan sydän hänen etsiessään vastauksia kysymyksiinsä. Pyhä Henki ei asu likaisissa temppeleissä joten jokaisen on ensi puhdistaudutava kasteeen vedessä ennen kujin Pyhän hengen on mahdollista "muutta asumaan" tämän ihmisen sydämeen. Pyhän Hengen lahjan saa käsien päällepanon kautta sellaiselta jolla on valtuus se antaa. Tällä hetkellä on tuo valtuus AINOASTAAN meidän kirkkomme pappeuden haltioilla. Tämä valtuus annettiin JSlle Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen käsien alla.
Moni käännynnäinen on todella havainnut omakohtaisesti kasteen jälkeisen puhtauden, sekä sen kuinka Pyhä Henki on alkanut johdattaa ihmistä. Heh viimeksi eilen laittaesani erästä filmiä hiljainen ääni sanoi minulle ... laita muistiin, laita muistiin... miksi ajatelin .. tämähän menee niin hyvin... no 3-4 minuttia sen jälkeen koko kone jumiutui... Olis ihan hyvä välillä kuunnellakin ja totella.
Entä muut ihmiset jotka sanovat omaavansa Pyhän hengen ? Usein se on Jumalan valo joka ohjaa heitä. Pyhä Henki VOI vaikuttaa hyviin ihmisiin. LP 130: 23 Ihminen voi saada Pyhän Hengen, ja se voi laskeutua hänen päällensä jäämättä häneen. Pyhän Hengen lahja tarkoittaa että se on mukanamme aina.
Mitä sitten ovat esim hurmoksellisuudet ja kaatamiset... ovatko ne todella Pyhästä Hengestä? Ovatko ne todella Jumalasta? Jeesu paransi sairaita. Usein ihmiset, jotka olivat pahojen henkien vaivaamia kiemurtelivat hänen edessään, rauhoittuen kun pahat henget oli ajettu pois. Kenen voimalla jotkut tekevät parantumisia? En tiedä vastausta, mutta en usko enkä uskonut luterilaisenakaan niiden olevan Jumalsta.

2. Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään, eivätkä Aadamin rikkomuksesta.
Me emme usko perisyntiin. Adam ja Eeva tekivät sen mikä mahdollisti meidän maanpäälle tulomme. Ilman hedelmän syöntiä ei se olisi ollut mahdollista. Hedelmän syönti aiheutti muutoksia heidän ruumiissaan ja toi mm. kuoleman sekä lasten synnyttämisen mahdollisuudet.
Jokaiselta ihmiseltä vaditaan katumus ja synnin tunnustaminen jotta saisi ne anteeksi, eikä ole yhtäkään ihmistä joka ei tee syntiä. Jeesus Krsitus on ainoa joka ei syntiä tehnyt.

3. Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.
Me uskomme että kaikki ihmiset pelastuvat kuolemalta Jeesuksen Kristuksen sijaistyön tähden. Uskomme myös että Raamtuan sanat ovat totta siitä, että on olemassa useampia kirkkauksia. Viimeaikoina löydetyt Kuolleen Meren käärötkin kertovat tästä. Ihmiset saavat periä sen asunnon, joka heille on varattuna sen mukaan, kuinka he ovat maanpäällä eläneet, eli noudattaneet evankelijumin lakeja ja toimituksia. Ymmärrykseni mukaan ainakin joitakin naïstä toimituksista voi hyväksyä vielä kuolemankin jälkeen mikäli henkilölle on tehty sijaistoimitus (Jeesuskin teki meille sijaistoimituksen) ja mikäli henkilö hyväksyy nuo toimitukset. Kenenkään ei tarvitse kauhistella näitä sijaistöitä sillä ei niitä todellakaan ole pakko ottaa vastaan aikanaan, eikä ehkä kaikkia voida hyväksyäkkään. Tämä sijaistyö on mitä suurimman rakkauden osoitusta muita ihmisiä kohtaan. Me teemme parhaamme Jumala päättää.
Eli siis nekin ovat oikeassa jotka uskovat, että he pelastuvat tekemättä mitään, yksin armosta. Sillä mikäli he ovat olleet hyviä ja tunnustavat Jeesuksen Krsituksen he savat periä paikan, minkä Jeesus Krsitus on heille valtakunnassaan valmistanut ja missä Hän käy heidän keskellään ja opettaa heitä. Ja mikä voitta ihanuudellaan maapallon.

Maya
01-12-2010, 12:14 PM
4. Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset ovat ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen; toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi; neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.
Kuten näettä ensimmäisenä on usko Jeesuksenn kristukseen... kuitenkin moni luulee ja väittää että emme usko Häneen. Merkillistä.
Kun uskomme Jeesukseen Krsitukseen emme voi olla huomaamatta syntejämme ja emme voi olla saamattta halua tehdä parannus, jotta saisimme aina olla lähellä Jeesusta Krsitusta. Kun ymmärettyämme että Jesus Krsitus vaatii meiltä, että teemme parannuksen, haluamme parannuksen kasteen syntien anteeksi saamiseksi, jotta voisimme tulla Herramme eteen, sillä hänen eteensä ei voi tulla kukaan synneissään. Emme voi pelstua synneissämme vaan synneistämme. Ottaessamme kasteen otamme samalla myös päällemme Jeesuksen Krsituksen nimen = näytämme, että haluamme totella Häntä ja tehdä Hänen tahtonsa, sekä näytämme uskovamme häneen vapahtajanamme.
Pyhän hengen Lahjan saa jokainen kastettu. Kirjoitin tuosta jo aiemmin.

5. Me uskomme, että saarnatakseen evankeliumia ja suorittaakseen sen toimituksia miehen täytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden kätten päällepanemisella, joilla on toimivalta.
Maailmassa on kautta aikojen ollut profeettoja. Jokaisella meistä on oikeus saada ohjausta Pyhältä Hengeltä omaa perhettämme varten sekä niitä varten joille olemme johtajia. Meillä on erityisiä lähetyssaarnaajia, jotka on kutsuttu käsien päällepanon avulla levittämään sanaa kaikkialla maailmaan. Puhuakseen tavallisessa kirkon kokouksessa tai vaikka konferensissä ei tarvitse tuota kätten päällepanoa ja naisetkin saavat puhumistehtäviä. Kaikki puhujat kuitenkin kutsutaan profetian avulla. Jokainen piispa saa tietää kenen tulisi puhua ja mistä aiheesta ja millon. Samoin apostolit uutta apostolia harkitessaan saavat johdatusta tämän valinnassa. Siksi myöskään emme katso hyvällä silmällä ihmisiä, jotka saarnaavat ilman tuota kutsua. Siksi myös internetti keskusteluja ja niihin osallistuvia katsotaan kieroon, koska heitä ei ole ... ainakaan vielä... erotettu tehtäväänsä. Eli siis olemme täällä vain yksityishenkilöinä emme kirkon virallisina edustajina, vaikka teidämmekin hieman enemmän kirkosta kuin usea muu.

lulu
01-12-2010, 03:31 PM
Tuossa olikin oikein mielenkiintoista luettavaa. Kiva kun sinä Maya laitoit tällaiset tekstit näkyviin. Moni asia herätti ajatuksia. Toivottavasti on sopivaa kommentoida vähän siitä, mitä ne tuovat minulle mieleen.

- minun mielestäni Pyhä Henki tulee uudestisyntyneeseen ihmiseen asumaan jo ennen vesikastetta

Joh.14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Tuon sanan vesi käsitän tuossa tarkoittavan Jumalan sanaa. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanasta.

- toki haluamme ottaa kasteen uudestisynnyttyämme jo Jeesuksen antaman esimerkinkin vuoksi ja raamatun kehotuksen mukaan, mutta oli eräs poikkeus myös: se ryöväri ristillä, jolle Jeesus sanoi, että tänään sinä olet oleva kanssani paratiisissa, ei tainnut ryöväri ehtiä kasteelle :)

- sitten vielä viikolla saarnamieheltä kuulemani toteamus: Jumalalla ei ole likaisia lapsia....:)

Perisynnillä minä käsitän, että se on syntiä tekevä luonne, joka periytyy sielä Adamilta ja Eevalta, mutta Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen eli uudestisyntyminen katkaisee tuon kirouksen.

Hesekiel:
18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

Mitä tuossa kohdassa 2. nyt oikein sanottiinkaan, jotta ilman Adamin ja Eevan syntiinlankeemusta ei olisi ollut mahdollista lisääntyä - sorry, minä en nyt ymmärtänyt lukemaani. Jos näin olisi, niin miksi Jumala olisi Adamille sitten ollenkaan tehnyt sitä sopivaa apua kylkiluusta. Adamhan katseli eläimiä, arvelen hänen katselleen, että nuo lisääntyvät keskenään, mutta mikään niistä ei ole sopiva lisääntymiskumppani hänelle Adamille itselleen.

Unski3
01-12-2010, 07:33 PM
Tuossa olikin oikein mielenkiintoista luettavaa. Kiva kun sinä Maya laitoit tällaiset tekstit näkyviin. Moni asia herätti ajatuksia. Toivottavasti on sopivaa kommentoida vähän siitä, mitä ne tuovat minulle mieleen.

- minun mielestäni Pyhä Henki tulee uudestisyntyneeseen ihmiseen asumaan jo ennen vesikastetta

Joh.14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Tuon sanan vesi käsitän tuossa tarkoittavan Jumalan sanaa. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanasta.

- toki haluamme ottaa kasteen uudestisynnyttyämme jo Jeesuksen antaman esimerkinkin vuoksi ja raamatun kehotuksen mukaan, mutta oli eräs poikkeus myös: se ryöväri ristillä, jolle Jeesus sanoi, että tänään sinä olet oleva kanssani paratiisissa, ei tainnut ryöväri ehtiä kasteelle :)

- sitten vielä viikolla saarnamieheltä kuulemani toteamus: Jumalalla ei ole likaisia lapsia....:)

Perisynnillä minä käsitän, että se on syntiä tekevä luonne, joka periytyy sielä Adamilta ja Eevalta, mutta Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen eli uudestisyntyminen katkaisee tuon kirouksen.

Hesekiel:
18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

Mitä tuossa kohdassa 2. nyt oikein sanottiinkaan, jotta ilman Adamin ja Eevan syntiinlankeemusta ei olisi ollut mahdollista lisääntyä - sorry, minä en nyt ymmärtänyt lukemaani. Jos näin olisi, niin miksi Jumala olisi Adamille sitten ollenkaan tehnyt sitä sopivaa apua kylkiluusta. Adamhan katseli eläimiä, arvelen hänen katselleen, että nuo lisääntyvät keskenään, mutta mikään niistä ei ole sopiva lisääntymiskumppani hänelle Adamille itselleen.

Pyhän Hengen jatkuvaa kumppanuutta emme voi saada, ennen kuin saamme sen kätten päällepanon kautta kasteen jälkeen. Se kuuluu osana kasteen liittoon, jolloin synnymme vedestä ja hengestä. Tuossa liitossa teemme liiton Jumalan kanssa, että noudatamme evankeliumia ja teemme parannuksen synneistämme. Ennen kastetta meillä on kaikilla syntymälahjana saatu Kristuksen valkeus, jota kutsutaan monella eri nimellä pyhissa kirjoituksissa, Se on Kristuksen henki ja tunnemme sen parhaiten omana tuntona. Sen avulla voimme erottaa totuuden ja oikean väärästä. Se muistuttaa meitä jos teemme väärin jne. Pyhä Henki on Jumaluuden kolmas jäsen ja sen kumppanuus saadaan valtuudella kasteen jälkeen. Pyhä Henki on henkipersoona ja sen avulla voimme saada tiedon kaikesta totuudesta. Se varoittaa vaaroista ja antaa ymmärrystä ja voi ilmaista Jumalan tahdon meitä koskien. Sen avulla ihmiselle voidaan myös suoda PH:n lahjoja.

Mitä tulee Adamin ja Evan kykyyn lisääntyä, niin silloin kun he olivat tuossa kuolemattomassa tilassa ja heidän ruumiinsa oli maan tomua ja sen teki eläväksi henkiaine. He eivät olisi voineet synnyttää fyysisiä lapsia, koska heidän ruumiissaan ei ollut verta. Veri toi kuolevaisuuden. Noiden ruumiiden avulla olisi kenties voinut saada ainoastaan henkilapsia. Hedelmän syöminen sai aikaan kuolevaisuuden ja vesi ja veri elementti tuli heidän ruumiiseensa ja senjälkeen fyysisten jälkeläisten saaminen oli mahdollista.

Maya
01-12-2010, 08:29 PM
Tottakai saa tuoda esiin omat ajatkusensa ja kysyä. On turhaa kuunnella joitakin tyyppejä jotka väittävät että niin ei muka saisi tehdä. Ainoa mitä ei saa tehdä on pilkata toisen uskoa.

Minulle aikanaan opetettiin että Perisynnilä oli jotakin hedelmän ja lapsensaanin kanssa tekemistä.... ymmärrän paremmin tuon sinun selityksesi, mutta kutsun sitä vain taipuvuudeksi tehdä pahaa ja se on meissä kaikissa, mutta me voimme yrittää voittaa sen... vaikka emme onnistukkaan ainakin voimme yrittää.

lulu
01-13-2010, 10:07 AM
Lainaan tämän tuosta Unskin viestistä.

Mitä tulee Adamin ja Evan kykyyn lisääntyä, niin silloin kun he olivat tuossa kuolemattomassa tilassa ja heidän ruumiinsa oli maan tomua ja sen teki eläväksi henkiaine. He eivät olisi voineet synnyttää fyysisiä lapsia, koska heidän ruumiissaan ei ollut verta. Veri toi kuolevaisuuden. Noiden ruumiiden avulla olisi kenties voinut saada ainoastaan henkilapsia. Hedelmän syöminen sai aikaan kuolevaisuuden ja vesi ja veri elementti tuli heidän ruumiiseensa ja senjälkeen fyysisten jälkeläisten saaminen oli mahdollista.

Mistähän on peräisin tieto, että Adamin ja Eevan kehoissa ei olisi ollut verta ollenkaan? Tämä oli minulle uusi asia.

Sitten vielä siitä Pyhän Hengen saamisen ja kasteen ajankohdasta ja näiden järjestyksestä. Tästä löytyy tällainen järjestys näille tapahtumille.

Apostolien teot:

10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

mikael
01-13-2010, 10:32 AM
Ryöväri pääsi vasta väliaikaiseen taivaaseen. Kaikki, jotka ovat hyvän hengen vallassa kuollessaan pääsevät paratiisiin, sillä sillä hengellä, jolla on valta meihin kuollessamme, on valta meihin myös henkimaailmassa.

Kaste on kaikille välttämätön. Kuolleillekin on julistettu evankeliumia:
Joh. 5
25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
1. Piet. 4
6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niin kuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niin kuin Jumala elää.

Koska kaikki eivät ole voineet saada kastetta eläessään, se ja muut evankeliumin toimitukset on saatavissa heille vain sijaistoimituksina:
1. Kor. 15
29 Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
Niinpä ryövärinkin oli saatava tuo kaste sijaisen kautta. Kuolleet voivat valita, ottavatko he vastaan sijaistoimitukset. Tuhatvuotisen valtakunnan aikana kaikki tarvittava sijaistyö saadaan tehdyksi.

Kirkkomme opetusten mukaan Aadamin ja Eevan lankeaminen ei ollut lainkaan synti vaan rikkomus. Se oli tarpeen, jotta kehitys voisi jatkua ja lisääntyminen tulisi mahdolliseksi. Siitä seurasi fyysinen kuolevaisuus ja karkotus Isän kasvojen edestä eli hengellinen kuolema. - Voidaan tosiaan ajatella niin, että tuon hedelmän syöminen sai aikaan elintoimintojen muuttumisen kuolemattomuudesta kuolevaiseen. Ihmisen elämä on Raamatun mukaan veressä.

Perisyntiä ei ole olemassa, mutta Aadamin ja Eevan lankeemuksen vuoksi kaikki synnymme olosuhteisiin, joissa voidaan tehdä syntiä eli synnymme synnin alaisuuteen. Kaikki lapset ovat viattomia ja synnittömiä kunnes he tulevat vastuulliseen ikään ja voivat tehdä syntiä.

lulu
01-13-2010, 10:58 AM
lainaan tähän tuolta ylempää kohtaa 3.

3. Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.
Me uskomme että kaikki ihmiset pelastuvat kuolemalta Jeesuksen Kristuksen sijaistyön tähden

Muutamia ajatuksia vanhurskaudesta tässä.

Omilla teoillamme tai yrityksillämme noudattaa lakia emme saa Jumalalta yhtään enempää mielisuosiota tai hyväksyntää. Ainoastaan Jeesuksen sovitustyö on se, minkä vuoksi Jumala hyväksyy meidät ja näkee samalla tavoin kuin Jeesuksen: synnittömänä.

Galatalaiskirje:

3:9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."
3:12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä."
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

Emme tuon perusteella kuitenkaan saa lupaa tahallamme syntiä tehdä. Me tosin olemme tehneet syntiä, teemme syntiä ja tulemme tekemään syntiä, mutta Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Roomalaiskirje:
6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Maya
01-13-2010, 12:38 PM
lainaan tähän tuolta ylempää kohtaa 3.
Omilla teoillamme tai yrityksillämme noudattaa lakia emme saa Jumalalta yhtään enempää mielisuosiota tai hyväksyntää. Ainoastaan Jeesuksen sovitustyö on se, minkä vuoksi Jumala hyväksyy meidät ja näkee samalla tavoin kuin Jeesuksen: synnittömänä......
Emme tuon perusteella kuitenkaan saa lupaa tahallamme syntiä tehdä. Me tosin olemme tehneet syntiä, teemme syntiä ja tulemme tekemään syntiä, mutta Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä......

Jos emme saa lupaa tehdä syntiä, niin voisin ajatella, että jos emme tee syntiä tai aina kun olemme kilttejä emmekä tee sitä pahaa mikä on mahdollista, välttämällä sitä tai tietoisesti kieltäytymällä pahasta... voisin ajatella Jumalan olevan tuolloin iloinen. Samoin voisin ajatella että Jumala on surullinen jos varastan jotakin ja iloinen jos vaikka luon lumen jonkun sairaan oven edestä, koska hän ei itse pysty sitä tekemään.
Vaikka se, että teen hyviä tekoja autan lähimmäisiäni ym ei autakkaan minua saamaan syntejäni anteeksi olen varma, että Jumala on iloinen minun tehdessäni hyvää.
Mutta JOS olen tehnyt synnin, pahan synnin, esimerkiksi varastanut jotakin. Voin yrittää palauttaa varastamani ja katua niin sillon voin saada anteekis jo täällä maan päällä. On kuitenkin asioita joita ei voi maksaa takaisin kuten esimerkiksi neitseyden tai elämän menettäminen, niitä ei voi sen riistäjä koskaan korvata. Harvemmin onnistuu myöskään takaisinmaksu raiskauksissa, sekä todella pahoissa väkivaltatapauiksissa, etenkin kotona myös sanat haavoittavat enemmän, kuin mikään muu eikä niitä saa otettua takaisin ja korvattua muulla, siksi tuollaiset synnit ovat kaikkein vaarallisimpia.
On aivan väärä luulo että mormonit uskoisivat, että jos teemme hyvää meidän syntimme poistuvat. Me teemme hyviä tekoja, koska haluamme, että muilla on hyvä olla ja koska rakastamme Jumalaa ja haluamme hänen olevan meihin tyytyväinen, ei siksi että luulisimme sen vaikuttavan pelastukseemme.
Usein vasta kääntynyt on todella innokas tekemään hyvää ja ehkä etsii liiankin innokkasti hyvänteon kohteita, eikä oikein osaa selittää miksi tekee niitä tekoja. Se taas, että jotkut jäsenet väsyvät ainaiseen hyvän tekemiseen ja lausahtaa, että no joko taas on mentävä maalaamaan jonkun taloa eikös olisi jo muiden vuoro osoittaa että hän ei ole oikein ymmärtänyt tätä toisten auttamista.
Mutta jollei ihminen usko Jeesukseen Krsitukseen ja kadu pahoja tekojaan sekä ota vastaan kastetta oikealla valtuudella, mikäli sellaista on maan päällä, tämä ihminen saa mahdollisuutensa vielä henkimaailmassa ottaa vastaa sijaistyönä tuo kaste. Nämä ovat ne teot joita vaaditaan terrestiseen ja selestiseen pääsemiseksi, niissä Jeesus on läsnä. (Taidankin aloitta uuden juonen jokaisesta kirkkaudesta erikseen. Käydään nyt ensin läpi nämä opinkohdat... muistuttaka jos unohdan)
Sijaistyöhän on sinänsä Jumalallinen palvelumuoto mm. Jeesuksen sijaistyö puolestamme.
Aivan emem saa tehdä pahaa tahallamme, mutat siitäkin puhdistaa Jeesuksen veri ja maanpäällinen takaisinmaksu saa oman elämämme tuntumaan paljon paremmalta ja sydämemme kevyemmältä. Voimme aivan hyvin uskoa että takaisin maksu voi tasoitta joitakin synneistämme.
Mielestäni meidän olis todella vältettävä syntiä. tiedän että en pysty sitä välttämään taydellisesti, mutta ainakin voin ehkä hieman lievittää Jeesuksen puoleastani tuntemaa tuskaa jättämällä tekemättä joitakin pahoja asioita joita tekee mieli tehdä. Sen sijaan tunnen Jeeuksen hymyilevän kun teen jotakin hyvää ja olen varma että hän välittää siitä mitä teen.

lulu
01-13-2010, 03:09 PM
Aiemmin on tuotu esille, että ihminen ei olisi voinut lisääntyä ilman syntiinlankeemusta.

Mitenkäs siihen soveltuu tämä?

1. Mooseksen kirja

1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

mikael
01-13-2010, 03:19 PM
"Lulu" kirjoitti: "Omilla teoillamme tai yrityksillämme noudattaa lakia emme saa Jumalalta yhtään enempää mielisuosiota tai hyväksyntää. Ainoastaan Jeesuksen sovitustyö on se, minkä vuoksi Jumala hyväksyy meidät ja näkee samalla tavoin kuin Jeesuksen: synnittömänä."

Jumala odottaa, että pidämme Hänen käskynsä. Se on lain noudattamista, mutta on totta, etteivät tekomme pelasta meitä. "Parhaammekin tehtyämme pelastumme vain armosta", mutta emme pelastu ilman parannusta ja käskyjen mukaan elämistä parhaan kykymme mukaan.

Kun UT:ssa puhutaan laista ja ettei sen perusteella kukaan pelastu, tarkoitetaan Mooseksen lakia. Kristus täytti tuon lain, mutta esim. 10 käskyä ovat jatkuvasti voimassa samoin kuin suurin käsky: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

Mooseksen lailla tarkoitetaan lakeja, jotka annettiin Mooseksen kautta Israelin huoneelle. Ne korvasivat korkeamman lain, jota he eivät olleet noudattaneet: 2. Moos. 34.

Unski3
01-13-2010, 06:24 PM
Tuo käsky todella annettiin jo ennen lankeemusta. Jos lankeemusta ei olisi tapahtunut, niin olisi jäänyt nähtäväksi miten tuo käsky olisi toteutunut. Kuitenkin lankeemus tapahtui ja sen jälkeen vasta he saivat lapsia. Olisiko Jumala kenties antanut lisäohjeita ja jopa pyytänyt valitsemaan tuon langenneen tilan. Sitä emme todellakaan tiedä, mutta paholainen heidät houkutteli tuohon langenneeseen tilaan. Jumala antoi ihmisen itse valita. Mitä ilmeisemmin tuo valinta oli tarkoitettu tapahtuvaksi, koska pelastussuunnitelmassa oli varattu Vapahtaja jo ennen maan luomista.
Ihminen tehtiin maan tomusta ja silloin siinä ei todellakaan ollut verta. Tällainen ruumis ei voi synnyttää fyysisiä jälkeläisiä.

Meille on opetettu myös, että sekä paholaisen, että Jumalan suunnitelmissa lankeemus oli tarpeellinen. Jumala halusi, että Hänen henkilapsensa voisivat saada ruumiin ja tulla koetelluksi poissa hänen kasvojensa edestä, jotta voisivat osoittaa todellisen kuuliaisuuden ja valita hyvän ja pahan välillä. Psljon muutakin liittyy ruumiissa saataviin kokemuksiin. Vain sen avulla voimme tulla täydellisiksi.
Paholainen halusi päästä houkuttelemaan näitä henkiä omalle puolelleen. Jumala julistikin vainon Käärmeen (paholainen) ja vaimon siemenen välille. Käärmeellä oli valta pistää sitä kantapäähän ja sillä oli valta murskata käärmeen pää. Tuo on kuvainnollista kieltä ja sillä tarkoitetaan, että vaimon siemen on Kristus, joka pysyy tekemään tyhjäksi paholaisen työn sovituksen kautta niiden osalta jotka sen ottavat vastaan.

Uudessa testamentissa sanotaan mm. (en nyt viitsi etsiä kohtaa) niinkuin ihminen tehtiin kuolevaiseksi Aadamissa, niin hänet tehdään eläväksi Kristuksessa. (lainaus omin sanoin) Aadamin kautta tuli maailmaan kuolevaisuus ja Kristus saa aikaan kuolleiden ylösnousemuksen koko Ihmiskunnalle ja myös koko luomakunnalle.

mikael
01-13-2010, 07:16 PM
Tuota olen ihmetellyt itsekin. Lisääntymiskäsky annettiin ennen lankeemusta. Heitä pyydettiin odottamaan lisää tietoja, mutta ennen kuin he saivat niitä, tapahtui lankeaminen.

Olisiko ehkä ollut niin, että he olisivat voineet saada henkilapsia? Tästä ei ole annettu mitään ilmoitusta. Niinpä meidän on tyydyttävä siihen, mitä meille on tähän mennessä kerrottu. On monia asioita, joita ei ole vielä ilmoitettu, mutta on luvattu, että saamme aikanaan tietää kaiken.

Maya
01-13-2010, 07:59 PM
Tässä sain juuri Meridianin ja sen pääkirjoitus tällä kertaa on juuri tästä aiheesta: http://www.ldsmag.com/sci_rel/100113eden.html

En nyt ehdi sitä lukemaan, mutta jos haluatte voi yrittää kommetoida myöhemmin... mielellään kommentoikaa vaika en siitä kirjoittaisikaan ja kysykää jos on jotakin jota ette ymmärrä... kielellisesti.. ehkä en minäkään... :p