PDA

View Full Version : 2 Nefi 21

Maya
12-31-2009, 11:16 AM
Iisain kanto (Kristus) tuomitsee vanhurskaasti. Jumalan tunteminen peittää maan tuhatvuotisessa valtakunnassa. Herra kohottaa merkkiviirin ja kokoaa Israelin. Vertaa Jesaja 11. Noin 559–545 eKr.
1 Ja Iisain kannosta lähtee verso, ja vesa kasvaa hänen juuristaan.
2 Ja hänen päällensä laskeutuu Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja väkevyyden henki, tiedon ja Herran pelon henki;
3 ja antaa hänelle Herran pelossa nopean ymmärryksen; eikä hän tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta.
4 Vaan hän tuomitsee köyhät vanhurskaasti ja ajaa oikeuden mukaan maan sävyisien asiaa; ja hän lyö maata suunsa sauvalla ja huultensa henkäyksellä surmaa jumalattomat.
5 Ja vanhurskaus on hänen kupeidensa vyö ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.
* OL 113 : 1 KUKA on Iisain ( Iisai Vanhassa testamentissa Daavidin isä ja Kristuksen ja kaikkien Juudan kuninkaiden esi-isä.) kanto, josta puhutaan Jesajan 11. luvun 1., 2., 3., 4. ja 5. jakeessa?
2 Totisesti näin sanoo Herra: Hän on Kristus.
3 Mikä on verso, josta puhutaan Jesajan 11. luvun ensimmäisessä jakeessa ja joka lähtee Iisain kannosta?
4 Katso, näin sanoo Herra: Se on palvelija Kristuksen kädessä, ja hän on osaksi Iisain samoin kuin Efraimin jälkeläinen eli Joosefin huoneesta, ja hänen päälleen on laskettu paljon valtaa.

6 Edelleen, susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, ja vasikka ja leijonanpentu ja syöttiläs yhdessä; ja pikkulapsi paimentaa niitä.
7 Ja lehmä ja karhu käyvät laitumella; niiden vasikat ja pennut laskeutuvat yhdessä levolle, ja leijona syö olkia kuin härkä.
8 Ja imeväinen leikkii kyyn kololla, ja vieroitettu lapsi pistää kätensä myrkkykäärmeen pesään.
9 Kukaan ei tee pahaa eikä tuota turmiota koko minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niin kuin vedet täyttävät meren.
* Tuhat vuotinen valtakunta.

10 Ja sinä päivänä on oleva Iisain juurivesa, joka kohoaa kansojen merkkiviirinä; sen luokse pakanat pyrkivät, ja hänen leposijansa on oleva kirkkaudellinen.
* OL 113: 5 Mikä on Iisain juurivesa, josta puhutaan 11. luvun 10. jakeessa?
6 Katso, näin sanoo Herra: Se on Iisain samoin kuin Joosefin jälkeläinen, jolle oikeutetusti kuuluu pappeus ja valtakunnan avaimet viirinä (Pyhissä kirjoituksissa lippu tai viiri, jonka luokse ihmiset kokoontuvat yhteisen tarkoituksen tai yhteenkuuluvuuden vuoksi. Muinaisina aikoina merkkiviiri osoitti taisteleville sotilaille kokoontumispaikan. Mormonin kirja ja Jeesuksen Kristuksen kirkko ovat vertauskuvallisia merkkiviirejä kaikille maan kansoille.) ja minun kansani kokoamiseksi viimeisinä aikoina.
Avaiment ja kokoaminen... katso lopussa.

11 Ja sinä päivänä tapahtuu, että Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä tuodakseen takaisin kansansa jäljellä olevan jäännöksen Assyriasta ja Egyptistä ja Patrosista ja Kuusista ja Elamista ja Sinearista ja Hamatista ja meren saarilta.
12 Ja hän pystyttää merkkiviirin kansakunnille ja kokoaa Israelin karkotetut ja kerää yhteen Juudan hajotetut maan neljältä kulmalta.
13 Edelleen, Efraimin kateus katoaa, ja Juudan vastustajat hävitetään; Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vainoa Efraimia.
14 Vaan he ryntäävät länteen filistealaisten niskaan; he saalistavat kaikkia idän heimoja; Edom ja Moab joutuvat heidän käsiinsä; ja Ammonin lapset tottelevat heitä.
15 Ja Herra hävittää kokonaan Egyptin merenlahden, ja hän heristää kättään väkevällä tuulellansa virran yllä ja lyö sen seitsemäksi joeksi ja antaa ihmisten kulkea ylitse kuivin jaloin.
16 Ja on oleva valtatie hänen kansansa jäännökselle Assyriasta, niin kuin oli Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti ylös Egyptin maasta.
* toisen kerran... on siis oltava ollut ensimmäinen kerta, joka oli kun Jumala johdatti ihmiset pois Egyptistä. Mitä tapahtyy ennen tuota kokoamista: 1 Herra nostaa viirin pakanakansoille. 2 Hän kokoaa Israelin karkoitetut. 3 Hän kerää Juudan hajoitetut maan neljästä äärestä.
On selvää että on kaksi kokoamispaikkaa yksi Juudalle ja yksi Israelille. Juutalaiset ovat vain yksi kahdestatoista sukukunnasta. Kun Israel kootaan kootaan muutkin. Lopun aikana Israelin ja juudan välinen kateus katoaa eivätkä he enään ärsytä toisiaan kuten ennen. MAP kirkolla on erinomaiset suhteet juutalaisiin. Kuten kääntämästäni juutalaisesta MKn kommentista näkee alkavat juutalaiset uskoa MKhon juutalaisena dokumenttina.

Maya
12-31-2009, 11:16 AM
Avaimet: Avaimet: Avaimet ovat johtamisoikeuksia eli Jumalan ihmiselle antama valta johtaa, valvoa ja hallita Jumalan pappeudenhaltijoita maan päällä. Johtoasemaan kutsutut pappeudenhaltijat saavat avaimet ylemmiltään valtuudessa. Pappeudenhaltijat käyttävät pappeutta ainoastaan avainten haltijoiden asettamissa rajoissa. Kirkon presidentillä on kaikki pappeuden avaimet (OL 107:65–67, 91–92; 132:7).
Pietari sai valtakunnan avaimet, Matt. 16:19. Mikael (Aadam) sai pelastuksen avaimet Jeesuksen Kristuksen johdolla, OL 78:16. Valtakunnan avaimet kuuluvat aina ensimmäiselle presidenttikunnalle, OL 81:2. Melkisedekin pappeus pitää hallussaan valtakunnan salaisuuksien avainta, Jumalan tuntemisen avainta, OL 84:19. Joseph Smith ja Oliver Cowdery saivat Israelin kokoamiseen, Abrahamin evankeliumiin ja sinetöimisvoimiin liittyviä avaimia, OL 110:11–16. Kahdellatoista apostolilla on erityisiä avaimia, OL 112:16. Ensimmäisellä presidenttikunnalla ja kahdellatoista on aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden avaimet, OL 112:30–34. Pappeusvirkojen haltijoilla on avaimia, OL 124:123. Se, jolla on avaimet, voi saada tietoa, OL 128:11. Aaronin pappeus pitää hallussaan enkelien palveluksen ja parannuksen evankeliumin sekä kasteen avaimet, JS–H, 69 (OL 13).

Israeling kokoaminen: Vanhassa testamentissa Herra antoi nimen Israel Iisakin pojalle ja Abrahamin pojanpojalle Jaakobille (1. Moos. 32:28; 35:10). Nimi Israel tarkoittaa paitsi itse Jaakobia myös hänen jälkeläisiään ja valtakuntaa, joka näillä jälkeläisillä oli Vanhan testamentin aikoina (2. Sam. 1:24; 23:3). Kun Mooses oli johdattanut Israelin lapset pois Egyptin orjuudesta (2. Moos. 3–14), heidän hallitsijoinaan oli tuomareita yli kolmensadan vuoden ajan. Israelin yhtenäisen valtakunnan ensimmäinen kuningas oli Saul, ja valtakunta pysyi koossa Salomon kuolemaan asti, jolloin kymmenen heimoa nousi kapinaan Rehabeamia vastaan muodostaakseen erillisen kansakunnan. Israelin valtakunnan jaon jälkeen pohjoiset heimot pitivät suurempana osapuolena Israelin nimen ja eteläinen valtakunta sai nimen Juuda. Kanaaninmaata kutsutaan nykyisinkin Israeliksi. Toisessa mielessä Israel merkitsee Kristukseen todella uskovia (Room. 11:7; Gal. 6:16; Ef. 2:12).
Israelin kaksitoista heimoa: Abrahamin pojanpojalla Jaakobilla, jonka nimi muutettiin Israeliksi, oli kaksitoista poikaa. Heidän jälkeläisiään sanotaan Israelin kahdeksitoista heimoksi ja Israelin lapsiksi. Kaksitoista heimoa ovat kantaisiensä mukaan Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar ja Sebulon (Jaakobin ja Lean poikia); Dan ja Naftali (Jaakobin ja Bilhan poikia); Gad ja Asser (Jaakobin ja Silpan poikia); Joosef ja Benjamin (Jaakobin ja Raakelin poikia) (1. Moos. 29:32–30:24; 35:16–18).
Jaakob antoi ennen kuolemaansa siunauksen kunkin heimon johtajalle (1. Moos. 49:1–28). Katso lisätietoja kunkin Jaakobin pojan kohdalta.
Jaakobin ensimmäisen vaimon Lean esikoinen Ruuben menetti esikoisensiunauksensa ja kaksinkertaisen osuuden perinnöstä moraalittomuuden vuoksi (1. Moos. 49:3–4). Esikoisoikeus siirtyi silloin Joosefille, joka oli Jaakobin toisen vaimon Raakelin esikoinen (1. Aik. 5:1–2). Leevi, jonka heimon Herra oli valinnut palvelemaan pappeudessaan, ei saanut perintöosaa, koska leeviläisten erityisenä kutsumuksena oli toimia kaikkien heimojen keskuudessa. Tämän vuoksi Joosefin kaksinkertainen osuus voitiin jakaa hänen pojillensa Efraimille ja Manasselle (1. Aik. 5:1; Jer. 31:9), jotka laskettiin erillisiksi Israelin heimoiksi (JSR 1. Moos. 48:5–6).
Juudan heimoon kuuluvien oli määrä hallita Messiaan tuloon saakka (1. Moos. 49:10; JSR 1. Moos. 50:24). Efraimin heimolla on viimeisinä aikoina etuoikeus viedä evankeliumin palautuksen sanomaa maailmaan ja koota hajallaan oleva Israel (5. Moos. 33:13–17). Aikanaan Efraim johtaa Israelin kaikkien heimojen yhdistämistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta (Jes. 11:12–13; OL 133:26–34).
Israelin hajottaminen: Herra hajotti Israelin kaksitoista heimoa ja saattoi ne ahdinkoon niiden epävanhurskauden ja kapinoimisen vuoksi. Herra käytti kuitenkin tätä valitun kansansa hajottamista maailman kansojen sekaan myös noiden kansojen siunaamiseen.
Teidät minä hajotan vieraiden kansojen sekaan, 3. Moos. 26:33. Herra hajottaa teidät kaikkien kansojen sekaan, 5. Moos. 28:25, 37, 64. Minä karkotan heidät kaikkiin maan valtakuntiin, Jer. 29:18–19. Minä ravistelen Israelia kaikkien kansojen keskuudessa, Aam. 9:9 (Sak. 10:9). Jeesus lähetettiin Israelin kadonneiden lampaiden luokse, Matt. 15:24. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, Joh. 10:16. Israel hajotetaan kaikkialle maan päälle, 1. Nefi 22:3–8. Jaakob esittää Senosin vertauksen jaloista ja villeistä oliivipuista, MK Jaak. 5–6. Isän työ alkaa hajotettujen heimojen keskuudessa, 3. Nefi 21:26.
Israelin kokoaminen: Israelin huone kootaan yhteen viimeisinä päivinä ennen Kristuksen tulemista (UK 10). Herra kokoaa kansansa Israelin, kun se ottaa hänet vastaan ja pitää hänen käskynsä.
Herra kohottaa merkkiviirin kansalle, Jes. 5:26. Suuressa rakkaudessani minä haen sinut takaisin, Jes. 54:7. Israel ja Juuda tuodaan takaisin omiin maihinsa, Jer. 30:3. Herra kokoaa israelilaiset niistä maista, joihin heidät on hajotettu, Hes. 28:25. Määräajan tullessa hän on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, Ef. 1:10. Kun Israel on hajotettu, se kootaan, 1. Nefi 15:12–17. Herra kokoaa kaikki, jotka ovat Israelin huonetta, 1. Nefi 19:16 (3. Nefi 16:5). Heidät tuodaan pois pimeydestä, ja he tulevat tietämään, että Herra on heidän Vapahtajansa, 1. Nefi 22:12. Jumala kokoaa lapsensa ja laskee lampaansa, 1. Nefi 22:25. Pakanakansakunnat vievät israelilaiset heidän perintömaihinsa, 2. Nefi 10:8 (3. Nefi 16:4). Minun kansani ja minun sanani kootaan yhteen, 2. Nefi 29:13–14. Vanhimpia kutsutaan kokoamaan valittuja, OL 29:7 (OL 39:11). Minä kokoan valittuni, OL 33:6. Kokoontukaa, niin että minä voin antaa teille lakini ja että voitte saada voiman, OL 38:31–33. Minä tuon takaisin kansani, joka on Israelin huonetta, OL 39:11. Pyhät tulevat esiin, OL 45:46. Mooses antoi kokoamisen avaimet, OL 110:11. Vanhurskaus ja totuus vyöryvät yli maan ja kokoavat Herran valitut, Moos. 7:62. Kokoamista verrataan raadolle kokoontuviin kotkiin, JS—M 27.
Israelin kymmenen kadonnutta heimoa: Israelin kymmenen heimoa muodostivat Israelin pohjoisen valtakunnan, ja ne vietiin vankeuteen Assyriaan vuonna 721 eKr. Sen jälkeen ne menivät “pohjoisiin maihin” ja katosivat muiden tietämättömiin. Viimeisinä aikoina ne palaavat.
Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! Jes. 43:6. He tulevat pohjoisesta, Jes. 49:12 (1. Nefi 21:12). Juuda ja Israel tulevat yhdessä pohjoisesta maasta, Jer. 3:18. Herra, joka toi Israelin lapset pohjoisesta maasta, elää, Jer. 16:14–16. Minä tuon heidät takaisin pohjoisesta maasta, Jer. 31:8. Nefiläiset ja juutalaiset saavat Israelin kadonneiden heimojen sanat, 2. Nefi 29:12–13. Minä menen näyttäytymään Israelin kadonneille heimoille, 3. Nefi 17:4. Kun evankeliumia saarnataan Israelin huoneen jäännökselle, kadonneet heimot kootaan kotiin perintömaahansa, 3. Nefi 21:26–29. Mooses antoi Israelin kokoamisen avaimet Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle, OL 110:11. Ne, jotka ovat pohjoisissa maissa, tulevat muistoon Herran edessä, OL 133:26–32. Me uskomme Israelin todelliseen kokoamiseen, UK 10.