PDA

View Full Version : Oppiaihe 43 Kirkon Presidenttien opetuksia

Unski3
10-10-2009, 08:25 PM
Joseph Smith. Meillä on huomenna oppiaiheena oppiaihe 43, joka käsittelee "Hän oli Jumalan profeetta" Joseph Smithin aikalaiset todistavat hänen profeetallisesta palvelutyöstään. Kannattaa lukea koko luku. sen löytää suomeksi myös kirkon viralliselta sivulta. Lainaan tässä muutamia jotka itse kokivat Josephin profeetallisuuden sivuilta 518-520.

Todistuksia Joseph Smithistä
Varhaisten pyhien tavoin mekin voimme tietää,
että Joseph Smith on profeetta, jonka kautta
Herra palautti evankeliumin täyteyden.

Brigham Young, kirkon toinen presidentti: ”Mieleni tekee huutaa ’hallelujaa’ aina kun ajattelen, että tunsin profeetta Joseph Smithin, jonka Herra kutsui ja asetti ja jolle Hän antoi avaimet ja valtuuden perustaa Jumalan valtakunta maan päälle ja pitää siitä huolta. Nämä avaimet on annettu tälle kansalle, ja meillä on valta jatkaa Josephin aloittamaa työtä.”6

Eliza R. Snow, Apuyhdistyksen ylijohtaja vuosina 1866–1887:
”Totuuden ja vanhurskauden asiassa – kaikessa, mikä hyödyttäisi hänen lähimmäistään – hänen vilpittömyytensä oli luja kuin taivaan pilarit. Hän tiesi, että Jumala oli kutsunut hänet työhön,eivätkä kaikki taivaan ja helvetin voimat yhdessäkään saaneet häntä luopumaan eivätkä poikkeamaan tarkoituksestaan. Jumalan ja veljiensä avulla hän laski perustuksen suurimmalle ihmisen koskaan aloittamalle työlle, työlle, joka ulottuu paitsi kaikkiin eläviin ja kaikkiin tuleviin sukupolviin, myös kuolleisiin. Hän kohtasi rohkeasti ja urheasti maailman väärät perimätiedot, taikauskot, uskonnot, kiihkoilun ja tietämättömyyden ja osoittautui uskolliseksi jokaiselle taivaan ilmoittamalle periaatteelle – uskolliseksi veljilleen ja uskolliseksi Jumalalle – ja sinetöi sitten todistuksensa verellään.”7

BathshebaW. Smith, Apuyhdistyksen ylijohtaja vuosina 1901–1910: ”Tiedän hänen olleen sitä, mitä hän väitti olevansa – Jumalan tosi profeetta, ja hänen kauttaan Herra palautti ikuisen evankeliumin
ja jokaisen toimituksen ja endaumentin, jotka johtavat meidät selestiseen valtakuntaan.”8

Wilford Woodruff, kirkon neljäs presidentti:
”Olen tuntenut suunnatonta iloa siitä, mitä olen nähnyt veli Josephista, sillä hänellä oli julkisella urallaan ja yksityis elämässään mukanaan Kaikkivaltiaan Henki, ja hänessä ilmeni sellaista sielun suuruutta, jota en ollut koskaan nähnyt kenessäkään toisessa.”9

Daniel D. McArthur, varhainen kirkon jäsen, joka johti myöhemmin yhden ensimmäisistä käsikärrykomppanioista Salt Lake Cityyn: ”Todistukseni on, että hän oli elävän Jumalan tosi profeetta; ja mitä enemmän kuulin hänen sanojaan ja näin hänen tekemisiään, sitä vakuuttuneempi olin siitä, että hän oli todellakin nähnyt Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kuten myös Jumalan pyhiä enkeleitä. – – Minusta tuntui aina siltä, että tiesin varmemmin kuin mitään täällä maan päällä sen, että hän oli profeetta.”10

Alexander McRae, yksi Joseph Smithin kanssa Libertyn vankilassa olleista: ”Sellainen oli luottamuksemme [Joseph Smithiin] profeettana, että kun hän sanoi: ’Näin sanoo Herra’,me luotimme täydellisesti sen olevan siten kuin hän sanoi, ja mitä enemmän panimme sen koetukselle, sitä luottavaisempia olimme, sillä emme koskaan havainneet hänen sanansa pettävän yhdessäkään tilanteessa.”11

Lyman O. Littlefield, joka kuului Siionin leirikuntaan: ”Hän oli koko sielunsa tarmolla syventynyt loistavaan myöhempien aikojen työhön, johon hänen jumalallinen Mestarinsa oli hänet kutsunut.”12

Mary Alice Cannon Lambert, englantilainen käännynnäinen, joka muutti
Nauvooseen vuonna 1843: ”Näin Joseph Smithin ensimmäisen kerran keväällä 1843. Kun laiva, jolla matkasimme Mississipiä ylävirtaan, saapui maihinnousupaikalle Nauvooseen, useita johtavia
veljiä oli siellä ottamassa vastaan pyhien joukon, joka oli sillä tullut. Näiden veljien joukossa oli profeetta Joseph Smith. Tunsin hänet heti kun katseeni osui häneen, ja sillä hetkellä sain todistukseni siitä, että hän oli Jumalan profeetta. – – Häntä ei osoitettu minulle. Erotin hänet kaikista muista miehistä, ja vaikka olin lapsi (olin vain 14-vuotias), tiesin nähneeni Jumalan profeetan.”13

Angus M. Cannon, kirkon jäsen, joka asui nuoruudessaan Nauvoossa ja josta tuli myöhemmin vaarnanjohtaja Salt Lake Cityssä: ”Muistan veli Josephin erityisesti eräässä tilanteessa, kun hän puhui pyhien joukolle keväällä 1844. Se tapahtui muutamien suurten tammien alla notkossa temppelin eteläpuolella lähellä Parley-katua. Hän saarnasi siitä, että perustaessaan kirkkoaan
Jumala oli säätänyt, että vain yhdellä miehellä oli Jumalalta saatu valtuus vastaanottaa ilmoituksia, jotka sitoisivat kirkkoa. – – Tässä samassa tilaisuudessa kuulin profeetan julistavan, että hän oli saanut Melkisedekin pappeuden Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen asettamana. Joseph Smithin innoitettujen sanojen luoma vaikutelma nuoreen mieleeni on seurannut minua elämässäni siitä asti; ja kun pimeys olisi muutoin hämärtänyt mieleni, hänen todistuksensa on tullut elävästi eteeni antaen minulle todisteen siitä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on perustettu ja sitä johdetaan Jumalan ilmiselvällä voimalla ja valtuudella.” 14
Hyrum Smith, profeetan veli ja kirkon patriarkka:
”Profeettoja on ollut ennenkin, mutta Josephilla on kaikkien profeettojen henki ja voima.”15