PDA

View Full Version : Kaste MAP-kirkossa

mikael
09-26-2009, 06:18 AM
Tässä on kastepuhe, jonka pidän tänään 26.9.2009 Espoo 1 seurakunnassa:

Rakkaat kastettavat, veljet ja sisaret

Evankeliumin ensimmäiset periaatteet ovat:
Usko Isään Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja Pyhään Henkeen.
Parannus eli synnin hylkääminen ja päätös elää käskyjen mukaan parhaan kykynsä mukaan.
Upotuskaste syntien anteeksi saamiseksi.
Kätten päällepano Pyhän Hengen vastaanottamiseksi. Sen yhteydessä konfirmoidaan Jeesuksen Kristuksen kirkon jäseneksi.

Kastetta tulee siis edeltää usko ja parannus. Usko on elävää, kun se johtaa toimintaan ja tuottaa hedelmää. Sen ensimmäinen hedelmä on parannus. Kaste on evankeliumin ensimmäinen toimitus. Tässä kohdassa on evankeliumi tiivistettynä siltä osin kuin se koskee ihmisen osuutta ja sellaisena kuin se on Raamatun 1938 käännöksessä. Pietari puhui Jerusalemiin helluntaina kokoontuneille juutalaisille. Pietarin puhe kosketti heitä:
Ap.t. 2
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Vuoden 1992 käännös:
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11+]

Uudemmassa käännöksessä on monissa kohdissa parannus -sana korvattu kääntykää -sanalla. Teol. professori Miika Ruokasen mukaan tällä on haluttu välttää tekojen merkitystä ihmisen pelastamisessa. Kirkossamme opetetaan, että ihmisen tulee tehdä oma osansa. Vasta teot tekevät uskon eläväksi, sillä ilman niitä usko on kuollut kuten Jaak. 2 luvussa sanotaan:

16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

Kastepäätös ja kasteen vastaanottaminen on teko, joka seuraa uskoa ja parannusta. Usko on kyllä Jumalan lahja, mutta sen saamisen edellytyksenä on tekoja: tutkimista, rukoilemista, sydämen avaamista totuudelle eli totuuden rakkautta. Jumala ei anna lahjaa ellemme halua ottaa sitä vastaan.
Pietarin puheen jälkeen suinkaan kaikki sen kuulleet eivät noudattaneet sitä, mitä olisi ollut tehtävä, mutta toki moni, sillä Raamatussa mainitaan:
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Monet ovat ihmetelleet, miksi evankeliumiin kuuluu toimituksia. Uskonnolliset toimitukset ovat menoja ja seremonioita, joilla on hengellistä merkitystä. Maallisilla toimituksilla on usein laillista merkitystä. Henkilön allekirjoitus osoittaa suostumusta ja sopimuksen syntymistä. Siihen kuuluu monessa tapauksessa todistajien vahvistus. Kastekin on sopimus. Siinä syntyy liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Ihminen lupaa elää parhaan kykynsä mukaan Jumalan käskyjen mukaan. Jumala lupaa syntien anteeksiannon ja pääsyn valtakuntaansa, kun ihminen pitää tuon liittonsa. Kasteessakin on kaksi todistajaa. Kastetoimitus merkitään Jumalan valtakunnassa pidettäviin asiakirjoihin maan päällä ja taivaassa. Se on tärkeä merkintä meistä pidettävässä elämän kirjassa.

Kun aikanani 49.5 vuotta sitten valmistauduin omaa kastettani varten, ajattelin, että kaste on kuin sopimuksen tekemiseen kuuluva allekirjoitus. Vertaaminen auttoi minua ymmärtämään kasteen merkitystä. Tietyt muodot ovat tarpeen myös siksi, että ihminen itse paremmin muistaa, mitä on luvannut tehdä.

Miksi juuri upotuskaste? - Room. 6:4 sanotaan:
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Kastetta verrataan hautaamiseen ja uuteen elämään siirtymiseen. Vanha ihminen haudataan vertauskuvallisesti, kun ihminen upotetaan kokonaan veteen, ja kun hänet nostetaan ylös, se on vertauskuvallisesti uuteen elämään siirtymistä.

Mitkä ovat vaatimukset kasteelle pääsemiseen? Myöhempien aikojen pyhissä kirjoituksissa on ainakin nämä kaksi kohtaa:
Moosia 18
8 Ja tapahtui, että hän sanoi heille: Katso, tässä ovat Mormonin vedet (sillä siksi niitä kutsuttiin), ja nyt, koska te haluatte tulla Jumalan lammastarhaan ja tulla nimitetyiksi hänen kansakseen ja olette halukkaita kantamaan toistenne kuormia, jotta ne olisivat keveitä;
9 niin, ja olette halukkaita suremaan surevien kanssa, niin, ja lohduttamaan niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa, ja olemaan Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla, missä lienettekin, aina kuolemaan asti, jotta Jumala lunastaisi teidät ja teidät luettaisiin ensimmäiseen ylösnousemukseen kuuluvien joukkoon, jotta saisitte iankaikkisen elämän —
10 nyt minä sanon teille, että jos tämä on teidän sydämenne halu, mitä teillä on sitä vastaan, että teidät kastetaan Herran nimeen, todistukseksi hänen edessään, että te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, jotta hän vuodattaisi Henkeään runsaammin teidän päällenne?
OL 20
37 Ja vielä, käskynä kirkolle kastamistavasta: Kaikki ne, jotka nöyrtyvät Jumalan edessä ja haluavat ottaa kasteen ja tulevat särkynein sydämin ja murtunein mielin ja todistavat seurakunnan edessä, että he ovat todella tehneet parannuksen kaikista synneistään ja tahtovat ottaa päällensä Jeesuksen Kristuksen nimen päätettyään lujasti palvella häntä loppuun asti ja todella osoittavat teoillaan, että he ovat saaneet Kristuksen Hengen syntiensä anteeksi saamiseksi, otettakoon kasteen kautta hänen kirkkoonsa.

Kirjaimellista todistamista seurakunnan edessä ei vaadita, mutta on niin, että ennen kastetta vielä varmistetaan kastepuhuttelussa, että henkilö on kelvollinen kasteelle. Kasteen vastaanottaminen ja siihen valmistautuminen merkitsee ainakin käännynnäiselle suurta muutosta elämässä.

Minun oli vaikea ajatella itseäni uskovaisena kasteen jälkeen. Uskovaisuuteen liittyi mielikuvia myös kielteisistä piirteitä. Ne olivat saaneet minut torjumaan uskovaiseksi tulon. Tutustuminen lähetyssaarnaajien avulla ja kirkossa käyminen, poisti ennakkoluulojani, koska tunsin, että nyt uskonnolliset asiat tulivat selvemmiksi. Olin ihmetellyt, miksi entinen kirkkoni muistutti niin vähän alkukirkkoa. MAP-kirkosta löysin riittävästi alkukirkkoa muistuttavia piirteitä, joten sain selkeyttä ja halun tulla sillä tavalla uskovaiseksi kuin sen opetukset edellyttävät.

Kaste on portti Jumalan valtakuntaan ja Kristuksen kirkkoon. Se on syntien anteeksi saamiseksi. 2. Nefi 31:
17 Tehkää sen vuoksi sitä, mitä olen sanonut teille nähneeni teidän Herranne ja Lunastajanne tekevän; sillä tästä syystä ne on minulle näytetty, jotta te tietäisitte sen portin, josta teidän tulee mennä sisälle. Sillä portti, josta teidän tulee mennä sisälle, on parannus ja vesikaste; ja silloin tulee teidän syntienne anteeksianto tulen ja Pyhän Hengen kautta.
Jeesukseen Kristukseen nimessä. Aamen.

Maya
09-27-2009, 09:14 PM
Onneksi sain automattisesti kirjoituksesi ennen kuin poistit sen... ei ollut kahteen kertaan tuo osaston otsikko vain kummittelee korjasin kirjoituksesi takaisin.