View Full Version : Avioero
Niili
07-31-2009, 05:15 PM
3. Nefi 12:31-32
"On kirjoitettu, että jokainen, joka eroaa vaimostaan, antakoon hänelle erokirjan.
Totisesti, totisesti minä sanon teille, että jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet tekemään aviorikoksen; ja joka nai hylätyn, tekee aviorikoksen."
Mitä Jeesus mielestänne tarkoittaa kun Hän sanoo "joka nai hylätyn, tekee aviorikoksen" ?
Ja eikö tässä Jeesus anna vain ja ainoastaan yhden "hyväksytyn syyn" avioerolle nimittäin puolison haureuden?
IMHO: Mielestänin avioeroa ei saisi otta muun, kuin Jeesuksen antaman syyn tähden. Jos vain tahtoa löytyy niin kyllä vaikeatkin asiat voidaan saada oikeaan jamaan. Avioliitto on kovaa työtä ainakin joskus! Usein esimerkiksi vaimon, lasten pahoinpitelijä on sairas ja hän tarvitsee terapiaa ja ehkä jopa lääkitystä. Jopa syrjähyppy tai oman lapsen hyväksikäyttö voidaan antaa anteeksi. Nykyään on vain eroaminen muodissa ja kestäminen ja kärsiminen on typerää kun voi kävellä pois. Mutta ei mistään voi kävellä pois, asia on aina kuitenkin jossakin takana vaikka kuinka yrittää näyttää iloiselta ja kertoo, kuinka nyt menee hyvin...
Jeesus puhuu tuossa Temppeliavioliitosta. Sillä Tenppeliavioliittoa ei yleensä pureta. Tavallinen avioliitto voidaan lailliseti purkaa nopeastikin, mutta Temppeliavioliittoa on vaikeampi purkaa. Mikäli naisella ei ole toista kirkon miestä tiedossa, häntä neuvotaan pitämään Temppeliliitto, kunnes löytää uuden miehen, jonka kanssa voi mennä Temppeliavioliittoon.
Nykyään pätee se sama mikä ennenkin, että erokirje annetaan ihmisten kovasydämisyyden tähden.
Viimeisinä päivinä ihmisten sydämet kovenevat...
Tuli vaan mieleen että entisinä aikoina EI menty rakkaudesta naimisiin vaan vanhemmat päätti. Tietenkin jotkut vanhemmat ottivat huomioon tytön mielipiteen. Useimmiten tyttö myytiin korkeamman hinnan tarjoavalle ja sille joka oli hyvävarainen ja pystyi pitämään huolta tuosta tytöstä. Kuitenkin sama laki oli voimassa. Nykyään painotetaan tuota rakkauden tunnetta ja jos se katoaa on ero selvä ja etsitään uusi tunnepari. Mietityttää vaan se että haluavatkohan nuo avioliiton osapuolet olla ikuisesti yhdessä, jos ei edes ole rakkaudesta menty naimisiin?:eek:
Kaipa sitä jonkin tapaista rustailua tapahtuu ennemmin tai myöhemmin...
Niili
08-02-2009, 10:31 AM
Tarkistin luettuani vastauksesi PKO:n määritelmän sanalle haureus:
"Suppeassa merkityksessä luvaton sukupuoliyhteys kahden henkilön välillä, jotka eivät ole keskenään naimisissa; laajemmassa merkityksessä siveettömyys yleensä. Pyhissä kirjoituksissa haureutta käytetään toisinaan luopumuksen vertauskuvana."
Korostin tuota kohtaa laajemmassa merkityksessä siveettömyys yleensä koska se vastaa myös hyvin omia ajatuksiani tähän aloituksen jakeeseen liittyen.
Ensiksi täytyy sanoa, että olen siinä samoilla linjoilla kanssasi, että avioliitto vaatii työtä ja varmasti anteeksiantoa runsain mitoin ja kärsivällisyyttä. Eri linjalla olen siinä, että mielestäni lasten hyväksikäyttö täyttää täysin tuon siveettömyyden kriteerin, ja enemmänkin, se on rikos josta tulee joutua lain eteen tuomittavaksi, ja näinollen minä kyllä sanoisin että tuossa tilanteessa tulee erota jo pelkästään lasten takia. Toki ajattelen myös että tuollaiset teot ovat sairaiden ihmisten tekoja ja sairaudet tietysti on hoidettava lääketieteen keinoin. Tiedän, ettet toki puolustele moisia syntejä ja rikoksia (etkä yleistänyt), minä en vain osaa tässä kohden olla yhtä armahtavainen kuin sinä.
Itse olen sitä mieltä muuten että ilman siveettömyyttäkin väkivaltaisesta avioliitosta tulee lähteä pois. Miehenä minun on vaikea ymmärtää sellaisia läheisriippuvaisia naisia jotka roikkuvat väkivaltaisissa miehissä. Mutten tässä lähde uhria syyllistämään. Ja ehdottomasti silloin kun lapsi on väkivallan uhrina on vanhemman otettava vastuu ja erottava lasten turvallisuuden ja terveyden vuoksi. Mutta takaisin pääpointtiin.
Kirjoitit että Jeesus puhuu tuossa Temppeliavioliitosta. Voi olla niinkin, mutta mielestäni sanat [I]jokainen[I] laajentaa tuon myös muihin avioliittoihin. Toki, sillä ei ole merkitystä, voidaan hyvin jatkaa tässä puhumaan temppeliavioliitoista, kuten teitkin. Eli otetaan nyt hypoteettinen, mutta täysin realistinen (ja ihan oikeasti tapahtuva monien kohdalla) tilanne, koska onhan kirkon piirissä monia temppeliavioliittoja jotka päättyvät eroon.
Eli temppeliavioliiton solminut pari päättyy eroon ja tässä tapauksessa siis ilman tuota haureuden syntiä. Sitten he saavat purettua temppelisinetöintinsä ja ovat vapaita menemään uusiin naimisiin. Mutta, eikö silloin tuon Jeesuksen opetuksen mukaan, henkilö joka menee naimisiin esimerkkitapauksemme eronneen osapuolen kanssa tee aviorikosta? "... ja joka nai hylätyn, tekee aviorikoksen."
Erinomainen kysymys tuossa lopussa. No se joka purkaa nuo temppeliavioliitot tai siis antaa luvan eroon on profeetta sekä hänen neuvonantajansa. Kun oikein ajattelee, niin mitäs avaimia profeetalla on... samat kuin Pietarilla ... minkä sidot täällä elämässä on oleva sidottu taivaissa ja eikös siihen myös kuulu: minkä vapautat täällä elämässä on oleva vapautettu taivaissa. Toisin sanoin kun Temppeliavioliitto perutaan ovat molemmat vapaat siitä ja vapaat etsimään uutta aviopuolisoa.
Jos nainen haluaa uuteeen temppeliavioliittoon on hänen pyydettävä purkamaan tuo entinen avioliitto. Ystävieni äiti ei purkanut ensimmäistä avioliittoaan, tai ei saanut puretuksi miehensä kuoltua. Sillä seurauksella, että mies jonka kanssa hän meni myöhemmin naimisiin ja joka ei koskaan saanut lapsia hänen kanssaan, mutta kasvatti kaikki naisen 4 edellisestä avioliitosta, ei liittynyt kirkkoon, vaikka olikin koko ajan mukana.
Jos taas vaimo kuolee tai tulee ero mies voi ottaa ja mennä Temppeliavioliittoon uuden vaimonsa kanssa vaikka muutkin liitot ovat kirkkomme mukaan voimassa.
Syrjähyppy:
Tuosta hyväksikäytöstä vielä... riippuu minkä katsoo hyväksikäytöksi. Olemme varmaan samoilla linjoilla siinäkin loppujen lopuksi.
Minä katson hyväksikäytöksi tapahtuman, joka on lapsen tahdon vastaista tai joka tekee kipeätä sekä/tai etenkin josta hyväksikäyttäjä saa sairasta mielihyvää. Muuten katson asian typeryydeksi ja on hämmästyttävää kuinka moni mies on todellakin näin typerä! Vaikeammaksi asian tekee se, että kaikesta puhutaan erittäin tuomitsevaan sävyyn hyväksikäyttönä ja luullaan että ko on saanut jotakin mielihyvää teostaan, vaikka se on vain ollut typerää uteliaisuutta.
Pahinta on että jos jotakin typerää havaitsee tehneensä ei voi edes tunnustaa kellekkään, vaikka olisi ihan pienestä asiasta kyse, koska tuomio on jo luettu ennen oikeudenkäyntiä. Itse olen noiden lievempien tapausten kohdalla sitä mieltä että terapia riittää.
Kuten hieroja ystäväni perhe hänellä on 5 lasta joista vanhimman kanssa tapahtui jotakin mitä ei olisi pitänyt tapahtua hänen hieroessaan tätä. Seurauksena äiti vihaisena muutti lastenkanssa... vai ajoiko hän miehen ulos en muista... äiti ei anna lasten tavata isää lainkaan. Oikeudessa aisiaa onnistuttiin suurentamaan niin, että hän sai noin 8-10 v. tuomion ja olikin sitten yhtäkkiä hyväksikäyttänyt kaikkia lapsiaan. Kyseessä siis hieronta ei yhdyntä. Lisäksi tuo nainen seuraa takkaan missä tuo mies liikkuu ja kertoo kaikille hänen ympärillään oleville, että hän on pedofiili, pilaten hänen elämänsä jopa internetillä.
Oli minulla toinenkin ystävä, mutta hänen asiansa olikin aivan toinen. Hän todella hyväksikäytti lastaan pahasti vuosia, vankila tuomio oli tuolloin vain 3-6kk. Sitten taasen aivan hurjia tapauksia kulkee vapaana, kuten eräs tyttö luokalstani, kun olin hänen opettajansa, kuka lie oli häntä hyväksikäyttänyt emme koskaan saaneet selville, mutta piirrokset oilvat liian selviä, hän oli seurannut aivan läheltä jollei ollut itse mukana.
On todella parempi että myllynkivi ripustetaan kaulaan ja ao heitetään mereen mikäli epäilyksiäkään tuollaisesta asiasta esiintyy, sillä hänen ja hänen perheensä elämä on suurelta osin valmis.
Niili
08-02-2009, 05:34 PM
Miten käytännössä tuo sinetöinnin purkaminen tapahtuu? Siis profeetta tekee sen? Miten hän voi saada selville yksityiskohtia päätöstään varten, laittavatko osapuolet jonkin selvityksen paperille??
Molemmat osapuolet hakevat purkua, tai toinen ja toiselta kysytään suostumus. Käsittääkseni molempien on kerrottava oma kantansa asiaan. Mikäli syyt eivät ole tarpeeksi hyviä, eroa ei saa... siis Temppeliavioliiton eroa, vaikka maallisen saisikin.
Niili
08-05-2009, 11:43 AM
Ok. Profeetalla on siis sama valtuus kuin Pietarilla "sitoa ja päästää".
Tämä sinetöinnin purkaminen on siis laillista kun profeetta tekee sen.
Kysyn kuitenkin vielä (pahus, kuulostan varmaan kamalalta jänkääjältä...)
eikö tuon jakeen mukaan Jeesus kuitenkin sano ... siis nyt tarkoitan että eikö siis se tulisi tulkita .... että temppelisinetöinti voidaan purkaa (siihen on kuten sanottu valtuus olemassa) MUTTA vain silloin kun kyseessä on haureuteen liittyvät syyt lopettaa avioliitto?
Näin on minunkin mielestäni. Mutta joskus joutuu kirkko muuttamaan käytäntöjä. Uskon Profeetan rukoilevan paljon joka purusta. Suurin osa purkuja annetaan ihmisen kovasydämmisyyden tähden, mikä muuten oli se toinen syy saada ero. Ikävä kyllä nykymaailma on vetänyt monet MAP kirkon jäsenet samaan myllyyn missä he itse ovat. Paholaisen suurin ilo on, kun joku perhe hajoaa, koska hän tietää seuraukset. Toisaalta on myös parannuksenteon laki olemassa, eikä ketään voida tuomita, joka on todella tehnyt parannuksen.
MAP kirkon jäsenet ovat alttiita maailman viettelyksille ja maailmassahan opetetaan, että jos ei enään miellytä olla toisen kanssa, jos elämä ei enään ole ruusuilla tanssimista on aika vaihtaa partneria. Nykyään jopa katsotaan kieroon henkilöä joka yrittää kestää ja antaa jatkuvasti anteeksi, se on heikkopuden merkki nykyään. Jumala on tietoinen tästä paineesta ja luulen sen myös aiheuttavan sen, että eroja annetaan useammin kuin ennen.
Jumala on luvannut että vastoinkäymisemme eivät ylitä voimiamme... joskus hieman ihmettelen kuinka voimakas oikein olenkaan... :p Moni vetoaa siihen että nyt on liikaa ja antaa mielensä mustua ja täyttyä pahoilla ajatuksilla toisesta. Luulen että emme oikein vielä ymmärrä tätä avioliittoa ja sen pyhyyttä. Olemme heikkoja emmekä tee, kuten Herra on käskenyt. Olemme poispilattuja mamiksia, jotka aina haluavat kaiken tippuvan taivaasta ilman että tekisimme mitään itse.
dreana
08-11-2009, 06:54 PM
temppeliavioliiton purkaakseen ei ymmärtääkseni tarvitse olla haureutta kummankaan osapuolen kohdalta, eikä välttämättä kummankaan osapuolen olla menossa naimisiin kenenkään toisen kanssa. Totta on, että avioliiton sinetöinnin purkaminen tapahtuu ensimmäisen presidenttikunnan kautta ja että yleensä sitä ei kovin hepposesti tehdä. Suuri syy siihen on varmasti se, että kun sinetöinti puretaan, samalla tavallaan purkaantuu se avioliitossa syntyneiden lasten sinetöinti molempiin vanhempiinsa ja sitä pyritään välttämään jos suinkin mahdollista.
Tässä kyseisessä pyhien kirjoitusten kohdassa täytyy ottaa huomioon lausuman ajankohta ja kulttuuri - naisen asema naimattomana ja eronneena oli hyvin erilainen kuin nykyään.
Ja väkivaltaisessa suhteessa ei todellakaan kenenkään tule pysyä. Eri asia on, jos väkivaltainen osapuoli tunnustaa heikkoutensa ja on valmis hakemaan apua ja tekee kaikkensa heikkoutensa voittaakseen, mutta harvoin näin on, ja silloin ehdottomasti varsinkin lasten takia paras ratkaisu on ero. Kirkon johtajatkin ovat puheissaan maininneet esim. väkivallan hyväksyttävänä eron syynä. Se taas ei ole, että alkaa puoliso kyllästyttämään, toinen on lihonut, sairastunut tms...
Hei Dreana. Niin olihan ennenkin se, että mies antoi erokirjan tarpeeksi. Joka tapauksessa eronsaanti on helpottunut kovasti viimeaikoina. Ei kukaan enään halua yrittää miehen/naisen kanssa jossa on jotakin "vikaa" tai joka on tehnyt väärin. Ero ymmäretään mielestäni aivan liian helposti. Taikka toisaalta niiden, jotka ei eroa puolison vakavasta rikkeestä huolimatta, niiden elämä on myös tuhoon tuomittu. Koska kaikki ovat sitä mieltä, että ei sellaisen kanssa voi jatkaa. Esimerkiksi aviorikoksen tehneestä sanotan, että kerran vieraissa aina vieraissa... eikä ymmärretä, kuinka ei ole eronnut, aletaan jo miettiä perheväkivaltaa kun toinen ei "uskalla" erota. Kuitenkin on monia aviopareja jotka ovat saaneet asiat puhutuiksi ja luottamuksen palautetuksi. Samoin jopa lievemmissä lapsiin kohdistuneissa insesti tapauksissa on satu asiat puhumalla ja terapialla aivan tavallisen perheen tilaan.
Mutta asiasta tietoiset vaan jatkavat parin välttelyä ja halveksuntaa molemmissa tapauksissa. Samoin perhe väkivalta tapauksia varten on todella hyviä terapioita. Terapioiden vaikeutena on vain usein se että mies harvemmin tunnustaa tarvitsevansa terapiaa, ennen kun on myöhäistä. Sitten kaikki ystävät kuitenkin kaikkoavat näiden parien ympäriltä jättäen heidät yksin uskomatta terapian tehoavan. Usein he kärkkäästi arvostelevat sitä, joka jää väärintekijän luo. Vaikka kuinka nykyään opetetaan, että lapselle on opetettava, että rakastaa tätä, mutta voi sanoa että ei hyväksy tämän tekoja. Puolison kohdalla ainoa hyväksyttävä tapa käsitellä tuollaisia asioita nykyään tuntuu olevan ero. Se on minusta ristiriitaista.
Usealle avioliitto tuo yllätyksen aikanaan. Jollakin on mies joka on kontroloiva tai muuttu sellaiseksi kun ei usko muuten osaavansa pitää huolta perheestään. Jollakin aviopuoliso eroa akirkosta tai muuttuu epäaktiiviseksi, jollakin tapahtyy insestiä, joku on välkivaltainen, joku on todella huono raha-asioissa, joku teke jotakin epärehellistä.... Kaikki nämä ovat perheen katastrofeja jota vastaan olisi pystyttävä taistelemaan ja joiden vahinkoja olisi pystyttävä parantamaan mielummin, kuin repimään perhe palasiksi.
Mutta tietenkin on eri laisia näissäkin, jotkut todella ovat pystymättömiä parannukseen.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.