PDA

View Full Version : Aikaisemmasta olemassa olosta:

Maya
07-31-2009, 12:05 PM
Neuvonpito Taivaassa:
Taivaassa pidetty tilaisuus, jossa Isä esitti suunnitelmansa henkilapsilleen, jotka tulisivat tämän maan päälle.
Jumalan pojat huusivat ääneen iloaan, Job 38:7. Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, Jes. 14:12–13. Taivaassa syttyi sota, Ilm. 12:7–11. Ennen syntymäänsä he saivat ensimmäiset opetuksensa henkien maailmassa, OL 138:56. Saatana kapinoi kuolevaisuutta edeltävässä elämässä, Moos. 4:1–4. Älyt järjestettiin ennen maailman luomista, Abr. 3:22. Jumalat pitivät neuvoa keskenään, Abr. 4:26. Jumalat päättivät työn, jonka tekemisestä he olivat neuvotelleet, Abr. 5:2.

Maanpäällistä elämää edeltävä elämä. Kaikki ihmiset ovat eläneet Jumalan luona hänen henkilapsinaan ennen tuloaan kuolevaisiksi olennoiksi maan päälle. Kuolevaisuutta edeltävää elämää sanotaan toisinaan ensimmäiseksi asemaksi (Abr. 3:26).
Kun Jumala laski maan perustukset, Jumalan pojat huusivat ääneen iloaan, Job 38:4–7. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut, Saarn. 12:7. Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut, Jer. 1:4–5. Me olemme hänen sukuaan, Ap. t. 17:28. Jumala on valinnut meidät jo ennen maailman luomista, Ef. 1:3–4. Meidän tulee alistua taivaallisen Isän tahtoon, Hepr. 12:9. Enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta (ensimmäisestä) asemastaan, hän pitää ikuisissa kahleissa, Juud. 6 (Abr. 3:26). Paholainen ja sen enkelit syöstiin alas, Ilm. 12:9. He olivat kutsuttuja ja valmistettuja maailman perustamisesta asti, Alma 13:3. Kristus katseli iankaikkisuuden laajaa avaruutta ja kaikkia taivaan serafijoukkoja ennen kuin maailma tehtiin, OL 38:1. Ihminen oli myös alussa Jumalan luona, OL 93:29 (Hel. 14:17; OL 49:17). Jaloja henkiä valittiin alussa tulemaan johtajiksi kirkkoon, OL 138:53–55. Monet saivat ensimmäiset opetuksensa henkien maailmassa, OL 138:56. Kaikki luotiin hengellisesti, ennen kuin se oli maan päällä, Moos. 3:5. Minä loin maailman ja ihmiset, ennen kuin he olivat lihassa, Moos. 6:51. Abraham näki älyt, jotka järjestettiin ennen kuin maailma oli, Abr. 3:21–24.

Kuolevaisuutta edeltävässä elämässä Jumalan henkilasten keskuudessa käyty sota.
Saatana karkotettiin taivaasta maan päälle, Ilm. 12:4, 7–9. Perkele ja kolmasosa taivaan joukoista syöstiin alas, OL 29:36–37. Lusifer kapinoi ainosyntyistä Poikaa vastaan, OL 76:25–26. Saatana tavoitteli Isän kunniaa ja pyrki hävittämään ihmisen tahdonvapauden, Moos. 4:1–4 (Jes. 14:12–15; Abr. 3:27–28). Ne, jotka seurasivat Jumalaa, pysyivät uskollisina ensimmäisessä asemassaan, tulivat maan päälle ja saivat ruumiin, Abr. 3:26.

22 Nyt Herra oli näyttänyt minulle, Abrahamille, ne älyt, jotka oli järjestetty ennen kuin maailma oli; ja kaikkien näiden joukossa oli monia jaloja ja suuria;
23 ja Jumala näki nämä sielut, että he olivat hyviä, ja hän seisoi heidän keskellänsä, ja hän sanoi: Nämä minä teen hallitsijoikseni, sillä hän seisoi niiden keskellä, jotka olivat henkiä; ja hän näki, että he olivat hyviä; ja hän sanoi minulle: Abraham, sinä olet yksi heistä; sinut valittiin ennen kuin sinä synnyit.
24 Ja heidän joukossaan seisoi eräs, joka oli Jumalan kaltainen, ja hän sanoi niille, jotka olivat hänen kanssansa: Me menemme alas, sillä siellä on avaruutta, ja otamme näitä aineita ja teemme maan, jonka päällä nämä saavat asua;
25 ja koettelemme heitä näin nähdäksemme, tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä;
26 ja niille, jotka pysyvät uskollisina ensimmäisessä asemassansa, annetaan lisää; mutta ne, jotka eivät pysy uskollisina ensimmäisessä asemassansa, eivät saa kirkkautta samassa valtakunnassa niiden kanssa, jotka pysyvät uskollisina ensimmäisessä asemassansa; ja niille, jotka pysyvät uskollisina toisessa asemassansa, annetaan lisää kirkkautta heidän päänsä päälle aina ja ikuisesti.
27 Ja Herra sanoi: Kenet minä lähetän? Ja yksi vastasi, Ihmisen Pojan kaltainen: Tässä olen, lähetä minut. Ja toinen vastasi ja sanoi: Tässä olen, lähetä minut. Ja Herra sanoi: Minä lähetän ensimmäisen.
28 Ja toinen vihastui eikä pysynyt uskollisena ensimmäisessä asemassaan, ja sinä päivänä monet seurasivat häntä.

http://scriptures.lds.org/fi/abr/3

Myös Jeremias 1:5

Jes. 14:12 , Luuk. 10:18, Ilm 12: 7-9

Mooses 4 1-4
1 Ja minä, Herra Jumala, puhuin Moosekselle sanoen: Tuo Saatana, jota sinä olet käskenyt minun Ainosyntyiseni nimessä, on sama, joka on ollut alusta asti, ja hän tuli minun eteeni ja sanoi: Katso, tässä olen, lähetä minut, MINÄ OLEN POIKASI ja lunastan koko ihmissuvun, niin ettei yksikään sielu huku, ja totisesti minä teen sen; anna siis minulle kunniasi.

Niili
07-31-2009, 05:39 PM
Tästä seuraavasta ei taida olla mitään kohtia pyhissä kirjoituksissa, mutta miten on, miten tämän palstan jäsenet ajattelevat; palautuuko muistimme maanpäällistä edeltävästä olemassaolosta heti kuoltuamme eli kun olemme henkimaailmaksi kutsutussa "välitilassa" odottamassa ylösnousemuksemme hetkeä?

Muutama kommentti tästä olemassaolostamme ennen kuolevaisuutta.
Abraham 3:18
"...niin myös, jos on kaksi henkeä ja toinen on älykkäämpi kuin toinen, niin kuitenkaan näillä kahdella hengellä, vaikka toinen on älykkäämpi kuin toinen, ei ole alkua; he olivat olemassa ennen, heillä ei ole loppua, he ovat olemassa jälkeen, sillä he ovat olam eli iankaikkisia."

Vaikka tässä puhutaan ettei hengellä ole alkua eikä loppua, mutta toisaalta Taivaallinen Isä on meidän henkiemme isä, eikö silloin hengellämme ole alku, ja Jumala on tämä alkuun saattaja? Eikö olisi oikeampi sanoa että "älyllä" ei ole alkua ja että kun synnyimme Taivaallisen Isämme henkilapsina, niin silloin "äly" "astui henkiruumiiseemme" niinkuin sanotaan hengen astuvan ruumiiseen.
Koskä äly voi olla jollekin outo termi, laitan tähän vielä PKO:n selityksen:
"Sana äly voi tarkoittaa muun muassa seuraavaa: 1) Totuuden valo, joka antaa elämän ja valon kaikelle maailmankaikkeudessa. Se on ollut olemassa aina. 2) Sana älyt voi tarkoittaa myös Jumalan henkilapsia. 3) Äly voi tarkoittaa pyhissä kirjoituksissa myös henkiainetta, joka on ollut olemassa ennen meidän syntymistämme henkilapsiksi.
Äly liittyy älyyn, OL 88:40. Älyä ei ole luotu eikä tehty, OL 93:29. Kaikki äly on riippumatonta siinä piirissä, mihin Jumala on sen asettanut, OL 93:30. Jumalan kirkkaus on äly, OL 93:36–37. Tässä elämässä hankittu äly nousee meidän kanssamme ylösnousemuksessa, OL 130:18–19. Herra hallitsee kaikkia älyjä, Abr. 3:21. Herra näytti Abrahamille älyt, jotka järjestettiin ennen kuin maailma oli, Abr. 3:22."

Maya
07-31-2009, 08:31 PM
Minusta näitä sioita on todella mielenkiintoista ajatella ja tehdä kaikenlaisia johtopäätöksiä.

Tuosta muistin palautumisesta olen kuullut kahdenlaisia vakuuttavia juttuja enkä ole aivan varma kannsatani. Minusta kyllä tuntuisi oikealta että muistamme ennen maanpäälle syntymistämme olevan ajan.

Ajattelin ennen hieman noin, kunnes kuutnelin BafyardProfessorin youtuubit kvantiteoriasta. Oli todella mielenkiintoista, kun en muuten niin paljon tiedä tästä nanomaailmasta.
Seuraava sai minut muuttamaan hieman mieltäni. Dr. Shirts kertoo että se yksikkö joka nyt viimeaikoina on löytynyt ja joka on pienempi kuin neutroni ta atoomi tai sillon ennen tunnettu yksikkö ... se on niin pieni että niitä mahtuu useita niihin pienimpiin yksiköihin joita tunnemme.... no jokainen noista ihan pienistä yksiköistä on elävä ja älykäs. Ne ovat pieniä osasia jotka poukkoilevat iloisina sinne tänne ja ne loistavat.
Katsoppas noita viitteitä joita kirjoitit ... eikö sovikkin ihan nappiin! Siis ihminen on tehty järjestämällä älyjä yhteen. Tällä tavalla Jumala on tehnyt henkilapsensa, ehkä. Moni ihminen on vain niin kiinni tuossa ihmiseksi tulon synnytyksessä että luulee että Jumalan vaimo olisi synbnyttänyt henkilapset... vaikak ei sekään ole ihan päätöntä.
No joka tapauksessa se mikä myös on mielenkiintoista on että on olemassa vasta-aine joka on pimeys. Eli näitä pienen pieniä älyjä oli aina olemassa, mutta niiden järjestäminen ihmiseksi ja ennen tännetulevaksi kokonaisuudeksi oli Jumalan luomistyötä. Siksi olemme myös kaikki erilaisia, koska me muodoatuimme eri älyistä ja älyt on erijärjestyksessä meissä. Mikäli älyt innostuvat ne loistavat entistä enemmän, mutta jos ne ovat surullisia niiden paikan ottaa se vastavoima eli pimeys.
Eräästä kohdin Dr Shirtsin jutuissa sain seuraavan kuvan että nuo älyt ovat sangen aktiivisia sekä oikeudenmukaisuutta vaativia. Mikäli oikeuden mukaisuutta rikotaan niin nuo älyt voivat tehdä protestin ja poistua tuosta yhteydestä. Jotta älyt eivät hajoaisi taivaan tuuliin tarvittiin jotakin joka voisi tyydyttää näiden älyjen oikeuden mukaisuuden. Tämä oikeudenmukaisuuden täyttäjä on kukas muu kuin Jeesus Krsitus.
Mikäli siis olemme hyviä nämä älyt loistavat ja ovat iloisia mutta jos olemme pahoja karkoitamme näitä loistavia älyjä luoltamme ja saamme tilalle pimeitä osioita, Tuosta tuli mieleeni se että kun ihminen vihastuu... ihmisen olemus usein tummuu... ehkä meidän loistavuutemme aikanaan johtuukin näiden älyjen loistosta ja se joka on hyvä ja oikeudenmukainen, se loistaa enemmän koska nämä älyt haluavat olla siellä missä on oikeamielisyys vallalla.Tulee ihan mieleen Topeliuksen kertomus Adalmiinan helmestä...
No tämä on vain minun ajatelmiani Dr. Shirtsin videosarjoista. Sillä on monia eri kvantiteoria juttuja, mutta oiskohan tässä ryhmässä:
http://www.youtube.com/view_play_list?p=8EC21B1A38AF8780

Maya
07-31-2009, 08:51 PM
Unohdin lisätä myös tämän:
Kaikki on tehty näistä älyistä, niin kallio kuin kasvit ja ihmiset. Tuo sai mieleeni sen kuinka luonnon uskonnon omaavat usein kiittävät esim saadusta saaliista tai pyytävät että saalis tulisi heidä tielleen. Kuinka he ovat varovaisia ja kunnioittavat, eivätkä tuhoa luontoa, eivätkä eläimiä. He ymmärtävät paremmin kuin me sen että kaikki on älyllistä ja tehty älyistä. Jos nämä älyt suuttuvat niin kaikki hajoaa olemattomiin.

Niili
07-31-2009, 09:01 PM
Juu, en minä tarkoittanutkaan että henkiemme syntyminen (tai luominen tai mitä termiä siitä pitäisi käyttää) olisi kuten biologinen syntyminen raskausaikoineen etc. ihmissuvulla täällä kuolevaísuudella on.
Tarkoitin, että henki on kuitenkin luotu/tehty/järjestetty. Ja silloin se ei tiukassa ja kirjaimellisessa mielessä ole iankaikkinen. Sen sijaan tuo "äly" (yksi PKO:nkin käyttämä termi älylle on henkiaine joka ei vielä kerro tietenkään mitään, mutta on jonkinlainen "yritys" antaa merkitystä tälle sanalle) on iankaikkista. Ja sen älyn (tai älyjen) - joka mahdollisesti "tulee" henkiruumiiseen tai vaihtoehtoisesti "muodostaa" henkiruumiimme, kuten ymmärsin sinun tarkoittavan kirjoituksessasi - iankaikkisuus on kuitenkin jollain tavalla niin kiinteä osa tuota henki-olentoa (eli meitä) että tietyssä merkityksessä tuo henkiolentokin (eli me) on iankaikkinen. Tässä lienemme suurinpiirtein samoilla linjoilla?:D

Unski3
07-31-2009, 09:43 PM
Tästä seuraavasta ei taida olla mitään kohtia pyhissä kirjoituksissa, mutta miten on, miten tämän palstan jäsenet ajattelevat; palautuuko muistimme maanpäällistä edeltävästä olemassaolosta heti kuoltuamme eli kun olemme henkimaailmaksi kutsutussa "välitilassa" odottamassa ylösnousemuksemme hetkeä?

Muutama kommentti tästä olemassaolostamme ennen kuolevaisuutta.
Abraham 3:18
"...niin myös, jos on kaksi henkeä ja toinen on älykkäämpi kuin toinen, niin kuitenkaan näillä kahdella hengellä, vaikka toinen on älykkäämpi kuin toinen, ei ole alkua; he olivat olemassa ennen, heillä ei ole loppua, he ovat olemassa jälkeen, sillä he ovat olam eli iankaikkisia."

Vaikka tässä puhutaan ettei hengellä ole alkua eikä loppua, mutta toisaalta Taivaallinen Isä on meidän henkiemme isä, eikö silloin hengellämme ole alku, ja Jumala on tämä alkuun saattaja? Eikö olisi oikeampi sanoa että "älyllä" ei ole alkua ja että kun synnyimme Taivaallisen Isämme henkilapsina, niin silloin "äly" "astui henkiruumiiseemme" niinkuin sanotaan hengen astuvan ruumiiseen.
Koskä äly voi olla jollekin outo termi, laitan tähän vielä PKO:n selityksen:
"Sana äly voi tarkoittaa muun muassa seuraavaa: 1) Totuuden valo, joka antaa elämän ja valon kaikelle maailmankaikkeudessa. Se on ollut olemassa aina. 2) Sana älyt voi tarkoittaa myös Jumalan henkilapsia. 3) Äly voi tarkoittaa pyhissä kirjoituksissa myös henkiainetta, joka on ollut olemassa ennen meidän syntymistämme henkilapsiksi.
Äly liittyy älyyn, OL 88:40. Älyä ei ole luotu eikä tehty, OL 93:29. Kaikki äly on riippumatonta siinä piirissä, mihin Jumala on sen asettanut, OL 93:30. Jumalan kirkkaus on äly, OL 93:36–37. Tässä elämässä hankittu äly nousee meidän kanssamme ylösnousemuksessa, OL 130:18–19. Herra hallitsee kaikkia älyjä, Abr. 3:21. Herra näytti Abrahamille älyt, jotka järjestettiin ennen kuin maailma oli, Abr. 3:22."

Kun kuolemme ja menemme henkimaailmaan, niin muistamme vain sen mikä on tallentunut muistiimme maanpäälisen elämämme aikana. Jos näin ei olisi olisi se vapaan tahdon vastaista, koska suuri osa ihmiskuntaa menee henkimaailmaan ilman niitä liittoja ja sitoumuksia, joita meiltä vaaditaan tässä koetusajassa, siis evankeliumin vastaanottaminen ja liittojen solmiminen ja pitäminen. Henkimaailmassa on omat lähetyssaarnaajat ja siellä voidaan ottaa evankeliumi vastaan ja saada kaikki tarvittavat liitot sijaistoiminnan kautta, joka tehdään temppeleissä ja joka saadaan kaikkien kohdalla suoritettua tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Varmastikin ne jotka ovat ottaneet evankeliumin vastaan jo tässä kuolevaisuudessa ja ovat olleet uskollisia voivat toimia henkimaailmassa lähetyssaarnaajina.

Jos siellä todella palautuisi aikaisempi olemassaolomme muistiimme, niin ottaisimme varmasti evankeliumin vastaan, koska se ei perustuisi enää uskoon, vaan selkeään tietoon. Vapaan tahdon valinta täytyy siis jatkua ylösnousemukseen saakka jolloin meidän lopullinen asemamme iankaikkisissa maailmoissa määräytyy ns. viimeisellä tuomiolla. ja kun muistimme palautuu, niin käy myöskin selkeästi esiin se rangaistus, joka kohtaa niitä, jotka eivät käyttäneet vapaata tahtoaan oikein.

Maya
07-31-2009, 10:01 PM
Hyvä pointsi unski Kiitos!
Anteeksi Niili jos sinulle tuli tunne että väitin sinun uskovan että henkilapset synnytetään kuten ihminenkin... tiedän vain että moni/joku uskoo niin. Tai paremminkin väittää että me uskomme niin.
Minä luulen että jo henkiaine on tehty useammasta älystä. Eli olemme älyjemme summa. MAP uskon mukaan kaikki luotiin ensin hengellisesti. Eli sillon olemme olleet suurinpiirtein kuin olemme nyt. Joskus mietityttää minkä näköisä olimme henkinä... olimmeko kuin nytkin? Tiedettiinkö jo sillon kene geenit kukin saa vai olimmeko vain ihmisiä joiden lopullinen ulkonäkö määräytyi maallisista vanhemmista. Toisaalta taas tiedämme kuinka meistä esim kiinalaiset ovat saman näköisiä ja kuinka ruotsalaiset ovat saman näköisiä... kuinkahan paljon oli määrätty jo ennen syntymää? Joskus tuntuu, että kaikki on ihan sattuman varaista kenen lapseksi synnymme.

Unski3
07-31-2009, 10:15 PM
Juu, en minä tarkoittanutkaan että henkiemme syntyminen (tai luominen tai mitä termiä siitä pitäisi käyttää) olisi kuten biologinen syntyminen raskausaikoineen etc. ihmissuvulla täällä kuolevaísuudella on.
Tarkoitin, että henki on kuitenkin luotu/tehty/järjestetty. Ja silloin se ei tiukassa ja kirjaimellisessa mielessä ole iankaikkinen. Sen sijaan tuo "äly" (yksi PKO:nkin käyttämä termi älylle on henkiaine joka ei vielä kerro tietenkään mitään, mutta on jonkinlainen "yritys" antaa merkitystä tälle sanalle) on iankaikkista. Ja sen älyn (tai älyjen) - joka mahdollisesti "tulee" henkiruumiiseen tai vaihtoehtoisesti "muodostaa" henkiruumiimme, kuten ymmärsin sinun tarkoittavan kirjoituksessasi - iankaikkisuus on kuitenkin jollain tavalla niin kiinteä osa tuota henki-olentoa (eli meitä) että tietyssä merkityksessä tuo henkiolentokin (eli me) on iankaikkinen. Tässä lienemme suurinpiirtein samoilla linjoilla?:D

Minä olen ymmärtänyt, että tuo äly meissä on se meidän oma identiteettimme. Se on siis se minuus. Meidän on mahdotonta ymmärtää tällä tiedolla minkälaista olemusta tuo äly on. Ehkä se on jonkinlainen energinen valoa muistuttava olomuoto, josta voidaan synnyttää henkiruumis ja edelleen henkiruumis voi syntyä tähän fyysiseen ruumiiseen. Henkiaineesta on ilmoitettu, että se on puhtaampaa ja jalompaa ainetta, jota emme voi nähdä näillä fyysisillä aisteillamme. Jos näemme hengen se tapahtuu ilmeisesti henkemme silmin. Nämä kehitysvaiheet pitää ilmeisesti kaikki käydä voidaksemme tulla täydellisiksi. Aivan kuten tuossa Aabrahamin kirjan kohdassa todettiin niin siellä aikaisemmassa olemassaolossa oli monia suuria ja jaloja älyjä sillä he olivat jo henkiä. Kristuskin kehittyi Jumaluuteen jo henkenä. Kuitenkin jotain vielä puuttui täydellisyydestä ja siksi hänen oli saatava fyysinen ruumis. Joseph Smithin opetuksissa kerrotaan, että "Jumala, siis Taivaallinen Isämmekin on aikanaan kulkenut tämän saman kehitysvaiheen". Emme tiedä montako Jumalaa on kaikkiaan ollut, mutta jonkun älyn on ollut pakko olla aikanaan niin suuri, että on voinut käynnistää tämän täydellisyyteen tähtäävän prosessin. Jos tieteeseen on uskomista, niin mahdollinen alkusysäys olisi noin 14miljardia vuotta sitten. Ainakin aineeiden kokoontuminen yhteen on alkanut niihin aikoihin. Tässä siis myös omaa spekulaatiotani.

Niili
08-01-2009, 09:15 AM
Ihan ensiksi, Maya - ei tarvitse pyydellä anteeksi. Minä en loukkaantunut, selvensin vain tekstiäni. Toivottavasti se on jo tullut selväksi, että vaikka olisimme asioista eri mieltä (vaikkei nyt vielä kauheasti ole erimielisyyksiä edes näkynyt :D ) , niin niistä voimme silti keskustella. Minulle yksi "pyhimmistä" (jos näin voidaan sanoa, sallittakoon kuitenkin) arvoista on sananvapaus (sisältää siis sanan-, puheen-, ajatusten- ja uskonnonvapauden). Asioista saa minun puolestani kukin olla mitä mieltä haluaa mutta ihmisten välinen arvostus tulee säilyttää. Näin minut on kasvatettu ja näin (toivottavasti) myös tulen kuolemaan.

Nämä ovat mielestäni oikein mielenkiintoisia spekulaatioita.
Itse en usko mihinkään kivien ja "elottoman" luonnon (en edes kasvien) tietoisuuteen. Kaikki (meidän tuntemamme, lisään tähän) aine muodostuu atomeista, atomit rakentuvat ytimistä ja elektroneista ja ytimet taas protoneista ja neutroneista. Protoni, neutroni ja muut ns. vahvasti vuorovaikuttavat alkeishiukkaset, hadronit, koostuvat kvarkeista. Tässä on tietysti vielä huomioitava, että itseasiassa protonikin on kvarkkien käyttäytymisen efektiivinen kuvaus. (eli olisi oikein sanoa että protonia ei ole, mutta kvarkkien käyttäytymisen kuvaamiselle on hyödyllistä ottaa käsite protoni)
Näillä hiukkasilla ei ole mitään tietoisuutta.

Minä en yhdistä "älyä" (siis tuossa Abrahamin kirjan kohdassa kuvailtua "älyä") näihin alkeishiukkasiin. Vaikka, kyllä me olemme niistä muodostuneet. Mutta "Älyllä" on oltava tietoisuus (pikemminkin minuus, kuten Unski sanoit). Juuri tätä minuutta tarkoitin, siis se jokin olennainen osa juuri minua (ja sinua) että näiden älyjen ikuisen luonteen takia juuri sinä ja minä olemme iankaikkisia olentoja. Näin minä siis tulkitsen tuotan Abrahamin kirjan kohtaa. (Ja kun tässä sanon että tulkitsen, se ei edes välttämättä tarkoita että uskon niin, järkeilen vain miten minä sen tulkitsisin että voisin siihen uskoa. Tulkoon tämäkin tässä avoimesti sanottua! Samalla logiikalla kirjoitan myös jatkossakin.)
Oletan, että spekulaatiot älyistä aineen rakennusosina jotka ymmärtäisivät totella tai olla tottelematta lähtevät mm. kuvaksista kuten "tulkoon valkeus" jne. jossa materia ikäänkuin tottelee Luojaa. [Minusta Abrahamin kirjassa äly liitetään vaan ihmisiin (mahdollisesti eläimiin??) ei kiviin ja kukkiin jne.]
Luomiskertomus on kuitenkin muinaisen lähi-idän runokieltä eikä missään tapauksessa kerro (mielestäni siis - toivottavasti tätä ei tarvitse koko ajan mainita) kuin sen uskonnollisen puolen, mukaanlukien sen että Jumala on raamatun (MK:n, OL:n ja KH:n) luomiskuvausten Luoja ja miten sen kauniimmin ja parhaiten sanoisikaan kuin että Majesteetti käskee, ja käskyn mukaan tapahtuu.

mikael
08-01-2009, 09:44 AM
Tässä on kirjoittamastani blogista atikkeli
http://blogitus.net/httpblogitusnet151027/2008/05/29/entelekia/

Siinä pohditaan ikuista olemassaoloa ja luonnossa luomattomana olevaa täydellistysmisaktia.
Jumalakaan ei ole voinut syntyä tyhjästä. Meissä kaikissa on jotain yhtä ikuista kuin Taivaallisessa Isäsämme.

Niili
08-01-2009, 06:28 PM
Hyvä pointsi unski Kiitos!
... kuinkahan paljon oli määrätty jo ennen syntymää? Joskus tuntuu, että kaikki on ihan sattuman varaista kenen lapseksi synnymme.

Ekaksi kiitos Mikael oikein mielenkiintoisesta artikkelistasi.
Maya: minä olen ihan samoja miettinyt. Mikä on täällä elämässä seurausta aiemmasta? Miten siellä mahdollisesti jaettiin sukulaisuus/perhe? Ajatuksia on ollut puolin ja toisin ja hyvin usein minusta tuntuu että sattuman varaista on paljon. Ymmärrän että monelle kirkon jäsenelle voi tuo "sattuma" olla vaikea hyväksyä, ymmärrän että mielellään kaikessa nähdään Jumalan ohjaus ja ennenkaikkea oikeudenmukaisuus. Minä olen kyllä sitä mieltä että monet asiat meille tapahtuvat ihan sattumalta (nyt täytyy korostaa etten tietenkään kiellä johdatusta ja kaitselmustakaan) ja minusta ei missään sanota että mitä täällä tapahtuu olisi kaikki oikeudenmukaista. Mielestäni yksi elämän koettelemuksista onkin se miten me toimimme vaikka itse olemme epäoikeudenmukaisuuden kohteena. Eli että osaisimme silti toimia oikeudenmukaisesti itse ja osoittaa armoa ja rakkautta muille (ja itsellemmekin)

Unski3
08-01-2009, 09:12 PM
Ekaksi kiitos Mikael oikein mielenkiintoisesta artikkelistasi.
Maya: minä olen ihan samoja miettinyt. Mikä on täällä elämässä seurausta aiemmasta? Miten siellä mahdollisesti jaettiin sukulaisuus/perhe? Ajatuksia on ollut puolin ja toisin ja hyvin usein minusta tuntuu että sattuman varaista on paljon. Ymmärrän että monelle kirkon jäsenelle voi tuo "sattuma" olla vaikea hyväksyä, ymmärrän että mielellään kaikessa nähdään Jumalan ohjaus ja ennenkaikkea oikeudenmukaisuus. Minä olen kyllä sitä mieltä että monet asiat meille tapahtuvat ihan sattumalta (nyt täytyy korostaa etten tietenkään kiellä johdatusta ja kaitselmustakaan) ja minusta ei missään sanota että mitä täällä tapahtuu olisi kaikki oikeudenmukaista. Mielestäni yksi elämän koettelemuksista onkin se miten me toimimme vaikka itse olemme epäoikeudenmukaisuuden kohteena. Eli että osaisimme silti toimia oikeudenmukaisesti itse ja osoittaa armoa ja rakkautta muille (ja itsellemmekin)

Ehkäpä olemme itse saaneet vaikuttaa siihen kenen jälkeläisiä olemme. Pyhissä kirjoituksissa on sanottu, että "Jumala on säätänyt kansojen ajat ja heidän asumisensa rajat". Aikaisemmassa olemassaolossa on varmaankin sovittu, milloin synnymme tämän maan päälle ja mihin kansakuntaan tulemme kuulumaan ja vielä että ketkä ovat vanhempiamme.

Myös meidän henkinen ja fyysinen terveydentilamme saattaa olla etukäteen määrätty ja silläkin voi olla suuri merkitys. Esimerkiksi entisaikoina oli suuri lapsikuolleisuus. Ehkä nämä vauvaikäisenä kuolleet olivat suuria ja jaloja henkiä, jotka tarvitsivat vain hakea fyysinen ruumis ja he ovat suoraan selestisen valtakunnan perillisiä. Moni henkisesti sairas voi olla tarkoituksellisesti, koska hänen kauttaan voidaan koetella meitä terveitä, miten suhtaudumme ja miten kohtelemme heitä. Sama koskee fyysisesti sairaita ja vammaisia. Jeesus sanoi opetuslapsilleen miehestä, joka oli syntymästään saakka ollut sokeana, että hänen piti näin syntymän, jotta Jumalan voima tulisi esiin hänen kauttaan. Tämä siis omin sanoin kerrottuna, mutta pointti on siinä, että hänet oli määrätty syntymään sokeana. Kaikki siis ei olekkaan sattumaa.

Meihin vaikuttaa vanhemmiltamme saadut perintötekijät, mutta yhtälailla meihin vaikutta se kasvuympäristö jossa olemme ja elämme. Varmasti samantapainen prosessi oli henkimaailmassa ennen syntymäämme maanpäälle. Kuitenkin jokainen ihminen on oma erillinen ja ainutkertainen yksilö johon sitten myös muut tekijät vaikuttavat.

Maya
08-01-2009, 09:49 PM
Todella hyviä ja mielenkiintoisia mietteitä täällä.
Ymmärrän hyvin ajatukset siitä, että äly olisi ihmisen henki ja ikuinen. Mutta mikäli ihmisen henki kuitenkin on luotu Jumala on voinut luoda sen niistä älyistä asettamalla erilaisia älyjä eri järjestykseen ihmisen hengeksi. Jolloin Jumala on luonut ihmisen hengen, mutta ei älyjä, jotka ovat olleet aina. Että jos henki onkin erilaisten älyjen yhteenliittymä.
Mietin myös erästä Dr. Shirtsin sanomaa, siinä hän sanoi että mikäli nuo älyt suuttuvat ne voivat hjaantua eli mennä pois siitä järjestlmästä josa ne ovat. Jos siis ihminen on oikein paha ja nuo älyt eivät haluakkaan pysyä siinä ihmisessä, vaan hajottavat koko ihmisen ja hänestä tulee jälleen vain avaruuden alkuainetta, eli älyt ja pimeät hiukkaset ikään kuin vain sulautuvat avaruuteen ja se henkilö ja hänen henkensä katoavat pimeyteen. Voisiko tuo olla se lopullinen rangaistus niille harvoille jotka sysätään uloimpaan pimeyteen...
Unskille... niin jotkut ovat syntyneet maailmaan koetellakseen toisia ihmisiä, heidän heikkouksiaan ja kasvattaakseen heitä tai tehdäkseen jotakin tärkeätä. Mutta luulisin että ei kaikki ole ennalta määrättyä, muuten vapaalla tahdolla ei olisi mitään sanottavaa, koska sillon tiedettäisiin etukäteen miten ao. reagoisi.
Voi olla että jotkut ovat saaneet vaikuttaa mihin perheeseen syntyy tai että toisille annetaan tehtävänä vaikeat olosuhteet voitettaviksi.
On todella jännää, kun joskus ymmärrämme kaiken ja tiedämme miten kaikki tapahtui.
Ollaan ajeltu autolla tänään 12 tuntia joten pää on hieman tyhjä....