PDA

View Full Version : Tapa tutkia

mikael
05-31-2009, 05:38 AM
Tällaisen tekstin olen joskus liittänyt antamaani Mormonin kirjaan:

TAPA TUTKIA

Olen saanut varmuuden Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta, kun olen noudattanut tällaisia periaatteita tutkimisessani.
Tarvitsin ja tarvitsen edelleen viisautta. Sitä on luvattu meille kaikille. Sitä rukoili myös Joseph Smith. Tätä rukousta seurasi hänen ensimmäinen näkynsä:
"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne."(Jaak. 1:5-6)

Mormonin kirjassa on lupaus:
"Ja kun te nämä saatte, minä kehottaisin teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä totuuden Pyhän Hengen voimalla." (Moroni 10:6)
Minulle varmuus Mormonin kirjasta tuli vähitellen. Ensimmäinen havaintoni oli, ettei kukaan ala kirjoitta sellaista kirjaa petosmielessä – siis?

Kun tutkin edelleen, löysin tämän helmen Mormonin kirjasta:
"Nyt, kuten sanoin uskosta - että se ei ollut täydellistä tietoa - aivan samoin on minun sanojeni laita. Te ette voi aluksi tietää niiden olevan täydellisen varmasti totta, sen enempää kuin usko on täydellistä tietoa.
Mutta katso, jos te heräätte ja herätätte kykynne, jopa niin että kokeilette sanojani, ja osoittaisitte vähäsen uskoa, niin, vaikka ette voisi enempää kuin haluta uskoa, antakaa tämän halun tehdä työtä itsessänne, kunnes uskotte sillä tavalla, että voitte antaa sijaa osalle sanoistani.
Nyt, vertaamme sanaa siemeneen. Nyt, jos te annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen, katso, jos se on oikea siemen eli hyvä siemen, jos te ette epäuskollanne heitä sitä pois, niin että vastustatte Herran Henkeä, katso, se alkaa paisua teidän rinnassanne, ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itsellenne: Tämän täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista ymmärrystäni, niin, se olkaa olla minusta ihana."
Alma 32:26-28.

Maya
06-05-2009, 08:48 PM
Koska luterilainen taustani oli erittäin vahva luin kirjan hieman epäluuloisena ja etsien niitä kohtia joita sanottiin siinä olevan jotka puhuvat Raamattua vastaan. En löytänyt yhtään kohtaa, sen sijaa huomasin kirjan vahvistavan Raamatun ajatuksia selvillä sanoilla. Se ei poikennut Raamatun opetuksista, vaan siis vahvisti niitä. Se puhui kauniisti Jeesuksesta sekä hänen sovitustyöstään. Koko evankeliumi selveni minulle huomattavasti. Tunsin hyvän Hengen kirjan sivuilla ja tiesin että se oli totta jo Kirjan alkupuolella. ;Luin kuitenkin loppuun asti... taisin tosin hypätä joidenkin sotien yli.
En koskaan erityisemmin rukoillut asioasta, tiesin kirjan olevan totta jo rukoilematta. Kyllähän minä rukoilin myös kun lähkärit käski, mutta en oikeastaan tarvinnut kovinkaan vahvaa vastausta rukoukseeni koska tiesin jo enkä halunnut vaivata Isää.
Siitä lähtien on Mormonin Kirja ollut minulle erittäin rakas. Luen mielelläni Pyhiä kirjoituksia verraten kuinka mikin asia sanotaan missäkin kirjassa. Toinen ymmärtää paremmin Raamatunb sanaa toinen Mormonin Kirjaa ja kolmas OLaa. On mielenkiintoista seurata mikä teksti millonkin iskee parhaiten sydämeeni.

mikael
06-06-2009, 04:45 AM
Samanlainen kokemus. Minäkin odotin ensin jotain erityistä kokemusta eli jotain jopa sellaista, mitä Joseph Smith näki. Olikohan syynä se, että korostettiin todistuksen saamista. Sen käsitti helposti joksikin hyvin kouriintuntuvaksi. Hengellinen todistus ei kuitenkaan ole samanlainen kuin vaikkapa koulu- tai työtodistus. Näyttää siltä, kuin jotkut odottaisivat sen kaltaista todistusta ja kun eivät saa, löytävät siitä syyn sivuuttaa sen aluksi hennon Hengen kuiskauksen, josta tulisi jatkaa eteenpäin. - Sitten paha tulee ja estää kylvetyn siemenen kasvun kuten vertauksessa kylväjästä sanotaan.

Maya
06-06-2009, 10:06 AM
Muistan kun kävin lähetyssaarnaajien kanssa opettamassa erästä erittäin hieno naista. Hänen miehensä ei ollut erityisemmin kiinnostunut, mutta oli läsnä ja välillä kysyikin ihan hyviä kysymyksiä. Ihan kiva pari.
Tämä nainen tinkasi minulta mitä se on minkä hän näki meissä joka loisti ja joka oli erilaista kuin muissa ihmisissä ja hän halusi saada sen. Joka kerta hän odotti ihmettä, että jotakin kummallsita tapahtuisi joka osoittaisi hänelle että MAP kirkko on se oikea.
Hän näki onnellisuutemme, mutta luuli että hänen olisi vähintään nähtävä näky tai koettava ihme jotta tietäisi totuuden. Hän myös odotti että voisimme aivan kuin siirtää uskomme häneen. Sitten muutin ja kulin myöhemmin että hänstä tuli Helluntailainen. Emme pystyneet tuottamaan hänelle ihmettä, koska se ei ole se miten usko syntyy, mutta Helluntailaiset pystyivät tuottamaan kielilläpuhumisia ja ihmeparantamisia. Mieskin oli tyytyväinen. Tuo kirkko sopi hänelle siis paremmin, hän sai mitä etsi.