PDA

View Full Version : Niksinurkka

mirja99
04-23-2009, 10:48 AM
Mikä on sinun konstisi/niksisi jota ilman et tulisi toimeen arjessasi?

Onko tiedossasi jotain hyviä vanhanajan konsteja joita haluaisit ehkäpä jakaa kanssamme?

Kerro vihjeesi ja laitetaan konstit kiertoon...

mirja99
04-23-2009, 10:54 AM
Etikka on monikäyttöinen aine, jota nykyjään lähinnä käytetään säilönnässä, kuitenkin etikka voimakkaana happona sopii moneen muuhunkin.

Käyttötapoja etikalle:

unohda kaupan kalkinpoistokemikaalit, itse poista esimerkiksi vedenkeittimestä kalkkikertymät keittämällä vettä johon lisään reippaalla kädellä väkiviinaetikkaa ja hyvin on puhdistunut. Etikka käsittelyn jälkeen keitän pannullisen puhdasta vettä ennen varsinaista käyttöön ottoa. Etikkaisella vedellä huuhdon pesualtaita, vessanpönttöä ym kiillotan / puhdistan paikkoja

Tuttuni kertoi pyörittävänsä pyykinpesukoneensa noin kerrankuussa etikka pesussa. Pesuohjelmista hän valitsee korkeimman lämpötilan. Olen kerran itsekin kokeillut en tiedä kuinka paljon syövereitä puhdistui mutta huuhteluaine kolonen ainakin tyhjentyi paremmin kuin ennen.

Maya
04-23-2009, 05:01 PM
Minun tartte laitta video ahvenen perkaamisesta... nyljen ahvenet... oikea isäni opetti sen minulle on tosi hyvä niksi!
Muuten karkoitin aikanaan etikalla mustat muurahaiset talosta. Kaadoin etikkaa niiden pesään...
Elä koskaan käytä tiskiainetta paistinpannuun! Se pilaa sen ja kaikki tarttuu pohjaan!
Soodalla voi kans pestä kaikkee mahollista... en tosi oo käytänyt. Hampaatkin valkaistuu...

Unski3
04-23-2009, 10:03 PM
Etikan ja ruokasoodan seosta voi myös käyttää viemärien avaukseen. Tämä kerrottiin TV:n sillä siisti ohjelmassa.

Hopean kiilloitus voidaan tehdä kun astiaan laitetaan alumiinifolio, kuumaa vettä ja merisuolaa. Siihen upotetaan hopeaesineet. Pitäisi kiilloittua jonkin ajan kuluttua.

WC-pöntöt voi puhdistaa myös Coca Colaa kaatamalla pönttöön.

Tuhkaa sirottamalla kaalinkerien päälle voidaan torjua kaalimadot.

mirja99
04-26-2009, 08:07 PM
Sanomalehdet ovat myös käteviä käyttää ja ainakin täällä ilmaisjakelulehtisiä puskee postiluukusta enemmän kuin tarpeeksi...

Sanomalehdellä voi kiillottaa pesunjälkeen lasit ja peilit
Sanomalehtiä voi käyttää eristeenä esim. syksyllä kasvien ympärillä
Sanomalehtiä voi käyttää päällystyspaperina tosin suosittelen ensin silittämistä. Vanha pahvilaatikko saa uutta eloa kun sen päälystää vaikkapa sarjakuvilla tai muilla sanomalehtien kuvilla. Vinhoina lahjapapereinakin näitä voi käyttää ja vaikka värittää tarpeen mukaan. Lahjapaperina sikäli kätevää että vastaanottaja voi heittää paperin keräykseen mitä tavalliselle lahjapaperille ei voi tehdä...