PDA

View Full Version : Endowment

lulu
04-02-2009, 05:47 PM
Tuossa Maya mainitsi tuon Joseph Smithin nimeltä, niinpä olin omatoiminen ja googletin.

Löysin nuo wikipedian sivut.

Olen pahoillani, todella pahoillani, että sanon tämän, sillä eihän kukaan nyt elävistä ihmisistä ole millään tavalla syypää noihin asioihin. Mutta, mitä sitten halusin sanoa, no sen vain, että järkytyin todella, kun luin niistä asioista, joita oli ollut ennen vuotta 1990. En käy luettelemaan.

:eek:

mikael
04-03-2009, 06:54 AM
Tuossa Maya mainitsi tuon Joseph Smithin nimeltä, niinpä olin omatoiminen ja googletin.
Löysin nuo wikipedian sivut.
Olen pahoillani, todella pahoillani, että sanon tämän, sillä eihän kukaan nyt elävistä ihmisistä ole millään tavalla syypää noihin asioihin. Mutta, mitä sitten halusin sanoa, no sen vain, että järkytyin todella, kun luin niistä asioista, joita oli ollut ennen vuotta 1990. En käy luettelemaan.
:eek:

Mitä sivuja tarkoitat?
Endowment voi tuntua oudolta, koska siihen liittyy sellaista, joka ei ole tavanomaista muissa jumalanpalveluksissa. Outoja siinä mielessä olivat israelilaisten temppeliitoimiksetkin, mutta Herra antoi ne. Kun Kristus antoi viimeisenä uhrina itsensä, niin temppelitoimitukset muuttuivat. Uhraaminen verta vuodattamalla päättyi, mutta temppeli ei menettänyt merkitystään. Jotkut piirteet ovat edelleen nykyisissä temppelitoimituksissa.
Juutalaiset tietävät odottaa temppelin palautusta, ja Raamatussa puhutaan tulevasta temppelistä:
Mal. 3
1 -- Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot. [Jes. 40:3; Mark. 1:2 | Mark. 11:15]
Jes. 2
2 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.
3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana".

Temppeliopetuksissa on paljon vertauskuvallisuutta. Siellä käytetään opetuksessa viittomakielen omaisia liikkeitä ja erityistä vaatetusta, joilla kaikilla on vain HENGELLISIÄ merkityksiä. Opetuksessa käytettäviä vertauskuvia on karsittu väärinkäsitysten välttämiseksi, mutta kaikki entinen on tallella. Vastustajamme ovat tulkinneet vain hengellisä menetyksiä kuvaavia symboleja sensaatiomaisesti fyysisyyttä koskeviksi.

Uskontoon kuuluu muutenkin vertauskuvien käyttöä. Upotuskaste on vanhan ihmisen hautaamisen ja uuden syntymisen vertaukuva. Sakramentissa nautimme vertauskuvallisesti Kristuksen ruumista ja verta sovitusuhriksi synneistämme. - Onko se kauheaa ja järkyttävää? Jonkun mielestä on, mutta silläkin on vain vertauskuvallinen merkitys. Hengellinen merkitys toimituksilla on vain sellaiselle, joka nauttii sakramentin "särkynein sydämin ja murtunein mielin" eli parannuksen mielellä. Myös temppelitoimituksilla on merkitys vain niille, jotka elävät evankeliumin mukaan. Temppelitoimituksissa vahvistetaan evankeliumiin muutenkin kuuluvaa elämäntapaa ja osoitetaan, miten käy hengelliselle elämällemme, ellemme elä evankeliumin mukaan.

Maya
04-03-2009, 02:47 PM
Endaumentti on Temppeliin kuuluvaa, joten emme puhu siitä tarkaan Temppelin ulkopuolella. Voin kuitenkin vakuutta sinulle, että siinä ei ole mitään pahaa, ei mitään taikuutta, ei edes mitään outoa, kun ymmärtää asioita hieman syvemmältä. Asiat ennen vuotta 1990 oli tarkoitettu sen ajan ihmisille. Nykyään on maailma muuttunut pehmeämmäksi, eikä tuollainen ole tarpeellista, jotta asian tärkeys tulisi ilmi.

Wikipedia... hehe se on sellainen "tietosanakirja " jonne kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Olen itsekkin selaillut noita sivuja ja havainnut, että kirkon vastustajat ovat todella ottaneet ne omakseen.
Luterilaisuuteen voi vaikka kirjoittaa, että ehtoollisella juotetaan ihmisille oikeata verta, jota jokaisen jäsenen on mentävä luovuttamaan.... siis aiva päätön juttu, mutta soii wikipedian "avaraan" hyväksyntään. Tietenkin luterilaisia on hieman enemmän, kuin meitä mormoneja, joten se korjataan kohtalaisen nopeasti. Me mormonit luulen että olemme hieman kyllästyneet tuohon jatkuvaan korjailuun joten mme pane painoa wikipediaan, jollei se ole erityinen MAPkirkon wikipedia johon pääsee mm. FAIRin sivuilta. Jos osaat englantia niin voit ehkä löytää oikeampia vastauksia siis täältä: http://en.fairmormon.org/Main_Page tai:
http://www.farmsresearch.com/

Tunnen aika hyvin vastustajiemme väitteet ja on sanottava että, mikäli ne pitäisivät paikkansa, en minä olisi mormoni tänään, mutta ne ovat niin naurettavia, että ihmettelen, kuinka järkevät ihmiset luulevat, että joku tosissaan tekisi ja uskoisi niin, kuin vastustajamme väittävät. :eek:
Lueskelin täsä juuri eään anti filmin lyhennelmää ja olin kuolla nauruun... jollen olisi ollut harmistunut moisesta valehtelusta ja asioiden vääristelystä. :mad:

Eniten se koskee, kun sukulaiset uskovat mielummin, jonkun kirkkomme vastustajan sanoja kuin meidän. Mielenkiintoinen veto kaikissa näissä vastustajissa on, että heille aina annetaan oikeen komealta kalskahtava titteli, jolla ei ole mitään todellisuus arvoa ainakaan näissä piireissä. Mutta siitä myöhemmin uudessa aloituksessa jota suunnittelen.

Endaumentti on epäitsekäs, kaunis rakkauden teko sukulaisellemme tai itsellemme, jonka aikana kaikki käyttäytyvät erittäin kunnioittavasti ja hiljaisesti. Nykyihmiselle on eittämättä jotakin ollut outoa siihen aikaan, kuten maailmassa muutenkin.

Tässä muuten linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Endaumentti
Eikä siinä ketään mihinkään vihitä... oli muitakin kummallisuuksia, mutta ei niistä sen enmpää. Jokainen jäsen joka todella haluaa voi päästä Temppeliin. Asiat ennen vuotta 1990 oli tarkoitettu sen ajan ihmisille. Nykyään on maailma muuttunut pehmeämmäksi, eikä tuollainen ole tarpeellista, jotta asian tärkeys tulisi ilmi.

Unski3
04-05-2009, 11:38 AM
Minäkin luin tuon pitkän lainauksen endaumentista ja huomasin siinä monia virheellisyyksiä. En halua myöskään mennä yksityiskohtiin, koska tuossa otettiin jo esiin asioita, joita emme itse käsittele temppelien ulkopuolella niiden pyhyyden vuoksi. Tuossa tekstissä viitattiin mm. salaisuuksiin eikä pyhyyteen, joka on oikeampi ilmaus. Eihän Jumalan nimeäkään tulisi turhaan lausua. Tämä on jo kymmenessä käskyssä. Kaikilla on kyllä tiedossa Jumalien nimet, mutta arkikielessä niitä ei tulisi käyttää. Mekkisedekin pappeuskin on pappeus Jumalan Pojan järjestyksen mukaan, mutta jotta Jumalaa ei mainittaisi jatkuvasti puhuttaessa tästä pappeudesta, niin se on nimetty Melkisedekin mukaan, jolla tuo pappeus ja sen avaimet oli aikanaan.
Myös merkkien ja niiden nimien esittämisessä oli selkeitä virheitä, onneksi.
Tuon tekstin on laatinut varmaankin kirkosta luopunut henkilö, joka itse on käynyt temppeliseremonian läpi, mutta ei muista kuitenkaan kaikkea sanasta sanaan.

Tuostakin kyllä saa mielestäni selkeän kuvan seremonian tarkoituksesta. Kuitenkin pitäisi saada paljon taustaopetusta, jotta kaikki asiat aukeaisivat paremmin ja ymmärrys niiden tarpe3ellisuudesta kasvaisi. Kaikki asiat liittyvät hengelliseen siunaukseen tai menetykseen, aivan kuten Mikael tuolla selitti.

T.S
04-08-2009, 06:14 PM
Minä en ole vielä saanut Endowmenttiani, mutta olen jo jonkun aikaa käynyt Temppeli seminaarissa, se on noin tunnin kestävä opetus sunnuntaisin.
Siellä käsitellään temppelissä tapahtuvia asioita ja täytyy sanoa että todella upeata oppia tietämään näistä tärkeistä toimituksista. Olen minäkin kuullut yhtä jos toistakin asian tiimoilta,mutta tietämäni pohjalta voin vakuuttaa että suurin osa noista jutuista on vääristeltyä tai jopa keksittyä.

Unski3
04-08-2009, 09:10 PM
Se joka tuntee hyvin seremonian ja sen tarkoituksen saa siitä myös paremman ja oikeamman käsityksen. Endowment on siitä erikoinen opetus, että voimme oppia siitä aina uutta käydessämme temppelissä. Johtavat auktoriteetitkin ovat sanoneet oppivansa siitä aina uusia asioita pelastussuunnitelmasta ja ihmisen iankaikkisesta kulusta kun käyvät temppelissä. Se on kuin pyhä kirjoitus, joka voi aueta vain pyhän Hengen johdatuksella.

Aikanaan Sveitsin temppelissä oli opetusta endowmentin sisällöstä ja mitä eri asiat siinä tarkoittivat, mutta kirkon johto kielsi tuon opetuksen, jotta ihmiset voisivat saada itse kokea hengellistä johdatusta sen ymmärtämiseksi. Toivottavasti T. S. näemme pikapuoliin temppelissä.