PDA

View Full Version : Joseph Smith, Jumalan profeetta?

Maya
03-28-2009, 02:47 PM
Oliko Joseph Smith todella Jumalan profeetta?

Lähetyssaarnaajat kysyivat minulta, kuten nyt kysyn teiltä: Olisiko mahdollista että Jumala olisi lähettänyt profeetan Jeesuksen Krsituksen ylösnousemisen jälkeen taas maan päälle? EN kysy mitään JS stä, vaan yleensä mahdollisuudesta! Poista mielestäsi kaikki, mitä tiedät kirkostani ja mieti olisiko se mahdollista? Vai olisiko Jumala todella jättänyt lapsensa, niin pitkäksi aikaan vaeltamaan omia teitään, ilman mitään ohjausta? Voisiko olla mahdollista, että hän haluaisia ilmoitta jotakin lapsilleen uuden profeetan avulla?

Kyllä minusta tuo oli aivan mahdollista. Olin lukenut UTn läpi ensimmäsien kerran 14 vuotiaana ja tunsin kyllä Raamtaun erittäin hyvin, siihen nähden, että en lukenut teologiaa.

Minulla oli tiedossani että ne kirjat joista Raamaattu oli tehty, eivät suinkaan olleet alkuperäisiä vaan moneen kertaan kopioituja, vaikka niitä kutsutaankin alkuperäisiksi. Tunsin kirkkohistoriaa ja tunsin Jeeusksen krsituksen aloittmana kirkon oprganisation sekä sen opetukset, joita ei kirkossa enään ollut.

Minulle oli suorastaan vapauttavaa kuulla, että Jumala ei ollut hyljännyt meitä, vaan JS oli todella nähnyt Jumalan ja Jeesuksen Krsituksen ja että meillä oli profeetta tänäkin päivänä, joka voi sanoa näin sanoo Herra Jumala (mikäli Juumalalla on jotakin sanottavaaa meille, eihän Jumalan tarkoituksenakaan ole asettaa suitisia suuhumme, vaan vapaatahtomme on se mikä määrää tiemme).

Opiskeltuani mormonismiä pidemmälle havaistsin, että se oli totta. Nykyään saan päivä päivältä vain vahvistusta tuohon uskooni. Minä voin sanoa, että tiedän JSn olleen todellinen Jumalan profeetta ja että Jumala ja Jeesus todella ilmestyivät hänelle. Tiedän sen yhtä varmasti kuin että Australia on olemassa.

Joseph Smith iä kuvataan iloluonteiseksi, enkä voi vastustaa ajatusta että hän ei aina oikein pysynyt vakavana vaikka hänen olisi pitänyt vaan on letkauttanut etenkin lapsille tai sen mieleisille jotakin sopimatonta josta sitten nykyään on kaivettu jotakin iavan merkillisä "oppeja".

Esimerkkinä mainittakoon kuumiehet... olihan se tavallinen uskomus tuohon aikaan, että kuussa asuu kuumiehiä, mutta oliko JS todella vakavissaan puhuessaan kuumiehistä? On kakasi mahdollisuutta JS todella uskoi kuumiehiin, mikä ei ollut lainkaan harvinaista tuohon aikaan, mutta hän ei suinkaan kerro saaneensa siitä ilmoitusta, ilmoitus olisi nähtävästi kumonnut tuon uskomuksen ja aiheuttanut hämminkiä ihmisten kesken, kun heidän uskomuksensa sanottiin olevan väärän... tai sitten JS letkautti sen pilke silmäkulmassaan ja vaikka vielä kertoi huvikseen lisää kiinnostuneille kuulijoilleen.

Tämä ei missään nimessä vähennä JSn uskottavuutta vakavissa asioissa. Vataavissa syytöksiisä on otettava huomioon missä, millon, miksi ja keille JS sanoi ja mitä. Tästä ei tietenkään kirkkomme vastustajat ole kiinnostuneita, heille on sensatio tärkeintä ja etenkin negatiivinen sllainen.

JS on ensin asetettava hänen omaa aikakauteensa ymmärtääkseen hänen sanojaan ja tekemisiään ja tekemättä jätämisiään. Eikä vain se, vaan on tiedettävä hänen henkilökohtainen elämän ympäristönsä, sekä kaikki siihen vaikuttavat tekijät.

Eräs varteen otettavimpia käsityksiä JSstä lienee hänen äitinsä lausahdus: JS ei edes osannut sanella järkevää kirjettä, hän tarvitisi kirjurin siihenkin, siis kuinka hän olisi voinut omnasta päästään sanella momroninkirjan koskaan palaamatta siihen mitä viimeksi oli kirjoiotettu.

Sekä se, kun hän kesken käännöksen hikkasi Emmalle ja pyysi tätä etsimään tiedon siitä, että entisajan Jerikossa todella oli muurit ympärillä. JS ei edes tiennyt sitä. Joskus mietityttää, kuinka paljon JS todella tunsi Raamattua hänen kääntäessään Mormonin Kirjan. Myöhemmin hän oppi lukemaan ja opiskelemaan paljon paremmin.

Unski3
03-30-2009, 06:09 PM
Mormonin kirja on kouriintuntuva todistus Joseph Smithin profeetallisuudesta. Jos saamme todistuksen MK:sta todistaa se samalla, että Joseph Smith oli tosi Jumalan kutsuma profeetta. Myös monet muut asiat puhuvat hänen puolestaan. Hän sai ensimmäisen näyn jo 14-vuotiaana ja se oli mullistava tieto Jumaluudesta. Siihen asti maailma uskoi kolmiyhteiseen mystiseen Jumaluuteen, jota kukaan ei voinut nähdä. Kuitenkin kaikki mitä Joseph koki ja näki on sopusoinnussa niiden aiempien profeettojen kokemusten ja näkyjen kanssa. Stefanos näki Isän ja Pojan hänen oikealla puolellaan. Mooses puhui Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin jne. Kallisarvoinen Helmi ja Oppi ja Liitot-kirjat ovat täynnä Jumalallista ilmoitusta jota nuore oppimattoman miehen olisi ollut vaikea keksiä omasta päästään. Minulle kakki nämä ja monet asiat kirkon historiassa ovat vahvoja todisteita hänen työstään palautuksen profeettana.

lulu
03-31-2009, 04:28 PM
Ei Jumala meitä yksin jättänyt. Ei toki.

Johannes:
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

Maya
03-31-2009, 09:09 PM
Ei niin ei täydellisesti, mutta miksi hän olisi sulkenut tien profeetoille?

lulu
04-01-2009, 05:19 PM
Profeettoja Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen - kyllä.

1. korinttolaiskirje:

12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

Efesolaiskirje:

4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

Maya
04-02-2009, 01:33 PM
Aivan!
Mitä sitten tapahtui?
Mikä muuten oli Jesusksen pappeus jolla hän teki ihmeitä? Hänhän oli Davidista ei Leeviläinen?

lulu
04-02-2009, 02:52 PM
Aivan!
Mitä sitten tapahtui?
Mikä muuten oli Jesusksen pappeus jolla hän teki ihmeitä? Hänhän oli Davidista ei Leeviläinen?

Jeesuksen pappeus? Jeesuksella oli Pyhä Henki ja Isän antama auktoriteetti.

Ihan niinkuin uudestisyntyneillä tänä päivänä on. Jumala asuu meissä henkensä kautta, olemme Pyhän Hengen temppeli ja Jumala on antanut meille auktoriteetin käyttää Jeesuksen nimeä.

Tässä esimerkki Jeesuksesta:

Johannes:

10:24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan."
10:25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.

Tässä esimerkki Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeiseltä ajalta:

Apostolien teot:

3:3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.
3:4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin."
3:5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.
3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
3:7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
3:8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

Tuossa Pietari ei ala rukoilla tuon ramman puolesta, vaan hän käyttää siinä auktoriteettia eli Jeesuksen nimeä. Hän käskee Jeesuksen nimessä tuota rampaa nousemaan.

Maya
04-02-2009, 04:44 PM
Mielenkiintoista lukemista: Hebrealaiskirje 7
Siis Jeesuksella oli Melkesedekin pappeus.

On myös huomioitava että pappeutta ei kukaan voi otta itselleen, jollei sitä tälle anneta pappeuden haltijoiden käsien alla.

Exodus 40:15 on myös mielenkiintoinen. Puhutaan ikuisesta pappeudesta.
Num 25:13 Käsitellään samaa aisiaa.

Pulla taikina nousemassa tarttee mennä... mutta näissä on paljon mielenkiintosita tutkittavaa.
Minä puolestani väitän että tuo Melkesedikin pappeus katosi maan päältä joskus ennen vuotta 300 jKr, mutta se annettiin takaisin Josep Smithille Johanneksen, Pietarin ja Jaacobin käsien alla.

lulu
04-02-2009, 04:57 PM
Ei Melkisedek, ei Joseph Smith, ei Pietari, ei Paavali, ei Johannes, vaan Jeesus Kristus on ylimmäinen pappimme, ei keneltäkään ihmiseltä käsien päälle panemisen kautta pappeuttaan saanut, vaan yksinomaan Isältä Jumalalta.

Hebrealaiskirje

4:14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
4:16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

Maya
04-03-2009, 03:20 PM
Aivan, mutta... Jeesus Kristus voi antaa valtuuden joillekin muille toimia hänen nimessään, kuten hän antoi Pietarille, jolla varmasti oli myös Melkesedekin pappeus Jeesuksen käsien kautta.

Ajatuksiani siitä miksi ei papeudesta puhuta erityisemmin Ramatussa:
Ensinnäkin se oli niin itsestään selvä asia, että kun sen ymmärsi ei tullut ajatelleksikaan, että joku ei ehkä ymmärrä sitä. Miksi se sitten oli niin itsestäänselvää? VTstä voimme lukea kuinka perheen isä antoi siunauksensa lapsilleen, se oli pappeuden tako ja itsestäänselvä asia, että isä voi antaa siunauksen lapsilleen. Se oli perheen partiarkan siunaus. Voi myös olla että kohtia jotka käsittelevät pappeuta on valikoiden poistettu. En ole vielä lukenut läpi Ehrmannin kirjaa mutta voi olla että siitäkin löytyy lisätietoa.
Luulen että pappeutta käytettiin väärin, sillä se ei ole välinen jolla sa valtaa, vaan sen haltijan tulisi olla muiden palvelija. Tämä aiheutti pappeuden rapistumisen ja Jumala otti sen pois maan päältä, koska ihmiset eivät osanneet oikein käsittää pappeutta ja toimia sen viroissa. Sen virat valtasi vallanhaluiset johtajat, jotka sorsivat muita ja lopulta poistivat ne todelliset pappeuden haltijat kirkosta.