PDA

View Full Version : Yhtä oleminen mitä se on?

Maya
03-23-2009, 11:33 PM
Kuten varmasti olette huomanneet meillä tuo yhdistyminen on samaa mieltä olemista. Kun ihminen on yhtä Jumalan kanssa hän kokee Jumalan lait hyvinä eikä rajoittavina tekijöinä ja ymmärtää niiden tarkoituksen. Sillon hän halukkaasti toimii niiden mukaan EI mielistelläkseen Jumalaa, vaan omasta halustaan. Se on todellista yhtenä olemista.
Lululle: Uudesti syntynyt ihminen, uskoon tullut ihminen alkaa ymmärtää Jumalan lakien tarkoitusta paremmin ja niiden seuraamisen tärkeyttä. Hän on ottanut aimo askeleen lähemmäksi Jumalaa.
Jos teemme samoja tekoja kuin Jeesus teki, aivan omasta halustamme, olemme tulleet yhä enemmän Jeesukesn kaltaisiksi. Lopulta saatamme menettä halumme tehdä pahaa ja haluamme vain tehdä hyvää jolloin olemme yhä enemmän kuin Jeesus. Olemme yhtä hänen kanssaan niin teoitta kuin ajatuksissa.
Tällainen on myös Jumalan ja Jeesuksen suhde. Jeesus tekee sitä minkä on nähnyt isän tekevän ja sitä mitä Isäkin tekeisi samassa tilanteessa. Jumala ja Jeesus ovat niin saman mieleiset että he ovat kuin yksi persoona mutta ovat kuitenkin kaksi.... Isä ja Poika.
Isä luottaa Poikaansa täysin ja Poika isäänsä. Kuin lapsi jonka isä on kaivamassa kaivoa ja joka sanoo tyttärelleen että hyppää vaan alas isä ottaa kiinni ja tyttö hyppää vaikka ei näe kuin pimeyttä, mutta luottaa että isä ottaa kiinni kun kerran isän ääni niin sanoo.

mikael
03-24-2009, 12:54 PM
Yhtä oleminen ei tarkoita samana olemista, kuten kolminaisuusopissa oletetaan, vaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä siten, että he ovat yksimielisiä. Nämä Johanneksen evankeliumin kohdat ovat erinomainen osoitus siitä, miten he ovat yhtä. Samoin Kristuksen kirkon jhäsenten tulee olla yhtä eli samanmielisiä:
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä."
Joh. 17:11
"Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
Joh. 17:21
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
Joh. 17:22
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:23
Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Kun apostolit johtivat kirkkoa, he huolehtivat yksimielisyyden säilymisestä ja ojensivat pyhiä, kun siihen tuli tarvetta:
1. Kor. 1:12
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi. Ks. selitystä Joh. 1:42.] [Joh. 1:42; Ap. t. 18:24; 1. Kor. 3:4]
1. Kor. 3:4
Jos yksi sanoo: "Minä olen Paavalin puolella", toinen taas: "Minä Apolloksen", ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin?

"Kuin ihmiset ainakin" -sanat viittaavat siihen, ettei Kristuksen kirkon jäsenten tule olla maailman ihmisten tavoin eri mieltä asioista - tässä tarkoitetaan tietenkin uskonnollisia totuuksia. Jäsenillä voi maallman asioista olla hyvinkin erilaisia melipiteitä, mutta uskossa meidän tulee olla yhtä.

lulu
03-24-2009, 05:49 PM
Minä ajattelen, että uudestisyntyneet ovat Jumalan Hengessä yhtä.

Johannes:
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

1.Johanneksen kirje:
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

4:13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.

mikael
03-24-2009, 07:29 PM
Minä ajattelen, että uudestisyntyneet ovat Jumalan Hengessä yhtä.

Johannes:
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

1.Johanneksen kirje:
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

4:13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.

Hyviä kohtia. Pyhä Henki annettiin todistajaksi Kristuksesta ja hänen kirkostaan - ei siis vain Kristuksesta. Kirkko on olennainen osa evankeliumia. Vain sen piirissä voi saada envankeliumin välttämättäömät toimitukset. Pyhän Hengen vastaanottaminen kätten päällepanon kautta on yksi niistä. Se annetaan kasteen jälkeen. Samalla henkilö konfitrmoidaan kirkon jäseneksi.

Ap.t. 8
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]

lulu
03-24-2009, 07:41 PM
Tämä vielä tuli mieleeni yhtä olemisen tärkeydestä:

1.Johanneksen kirje:
1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

mikael
03-27-2009, 02:26 PM
Tämä vielä tuli mieleeni yhtä olemisen tärkeydestä:

1.Johanneksen kirje:
1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Tuossa puhutaan Jeesuksen Kristuksen alkukirkon jäsenistä. Sen jälkeen on syntynyt erilaisia kirkkoja ja suuntia niin, että niitä lienee jo n. 40 000. (Vuosituhannen vaihteessa n.33 800) Voi olla vain yksi oikea kirkko. Tosiaan on niin, että jos me valkeudessa vaellamme, niin meillä on yhteys keskenämme. Se merkitseen myös jäsenyytta Kristuksen kirkossa.

lulu
03-27-2009, 05:00 PM
Sitähän se on: ihminen on luonut kymmeniä tuhansia kristilliseksi luokiteltavia suuntauksia. Uskonnolliset ryhmät jakautuvat aina vaan uusiksi ryhmittymiksi. Yhdistymistä tapahtuu tosi harvoin. Tuomitsemista tapahtuu myös: kiistellään siitä, kenen tapa opettaa raamattua on kaikkein oikeellisin tapa. Toiset jopa haluavat määrätä helvettiin eri tavoin uskovat.

Jeesus antoi omilleen uuden käskyn:

Johannes:

13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

Paavali tulkitsee tätä useassa kirjeessään, tässä yksi.

Roomalaiskirje:

13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Maya
03-28-2009, 12:28 AM
Näin on ikävä kyllä Lulu.
Luen juuri erästä kirjaa josta kohta laitan tännekin hieman juttua. Siinä oli kertomus babtisti tytöstä joak tutki mormonismiä. Hän meni kirkkonsa nuorisoleirille ja kun he kuulivat että hän aikoi mormoniksi he pitivät häntä koko yön valveilla ottaen vuoroja hänen mielensä muuttamiseksi kertoen antimormonistisia jutja hänelle. Lopulta tyttö lupasi itkien pastorille, että ei olisi enään tekemisissä mormonien kanssa. Lopulta lähetyssaarnaajat saivat yhteyden tyttöön ja tämä kertoi kuinka hän oli joutunut hermoromahduksen partaalle, kunnes lupasi etei enään olisi yhteydessä mormoneihin. Lähetyssarnaajat antoivat hänelle kirjan: He valehtelevat pettääkseen. Seuraavana päivänä, kun pastori kävi tytön kotona tämä kertoi päättäneensä liittyä mormoni kirkkoon. Pastori kirosi hänet helvettiin. Hänen babtisti ystävänsä hylkäsivät hänet. Mutta hän tiesi kirkon olevan totta.

Juuri nyt meillä on yksi 19 vuotias nuori uusi käännynnäinen jonka isä ei, vaikka antoi pojalle luvan mennä kasteelle, nähtävästi kuitenkaan halua tämän olevan kirkon jäsen ja poika ei usalla tulla kirkkoon...

Minulle oli oikea simien avaus kun todella tajusin, mitä tarkoittaa olla veljiä ja sisaria ... ei lapsia ja vanhempia vaan veljiä ja sisaria. Mutta nyt vsta se oikein iski pari viikkoa sitten. Eivät meidän "lapsemme" ole kuin lainaa he ovat veljiämme ja sisariamme.

Jos vain ihmisillä olisi rakkautta toisiaan kohtaan, niin paljon olisi toisella lailla.

lulu
03-28-2009, 08:34 AM
Ihmiselle annettiin tehtäväksi julistaa evankeliumia eli kylvää siementä, ei korjata satoa.

Jeesus ei käskenyt uudestisyntyneiden lähteä erottelemaan nisuja lusteesta, vaan kehotti näin:

Matteus:

13:24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
13:26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
13:27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?' 13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin. 13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

Maya
03-28-2009, 02:09 PM
Me kutsumme ihmisiä evankeliumin tuntemiseen. Emme polta lusteita, mutta keräämme ne jotka tuntevat itsensä kutsutuiksi. Jotta viimeisenä päivänä Herran on helpompi erotittaa lusteet hyvästä viljasta. HUOM emme sano, että muut kirkot, ne jotka uskovat Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, ovat lusteita. Me levitämme evankeliumia kaikkialla, sanomme vain, että meillä on enemmän tietoa ja kutsumme ihmisiä, jotta hekin voisvat tietää ja ymmärtää enemmän.

Lisätieto ei välttämättä tee ihmisiä autuaammiksi. Se lisää taakkaa, koska se, jolle on enemmän annettu, siltä myös enemmän vaaditaan.

Noissa jakeissa on mielenkiintoinen eroavaisuus mormonismin ja muiden kristittyjen välillä, sillä meidän käsityksemme mukaan Jeesushan ilmestyi Joseph Smithille.
Joka tapauksessa meitä on kehoitettu menemään kaikkeen maailmaan ja julistamaan evankeliumia ja kastamaan JKn nimessä MAP kirkkoon ihmisiä, jotka ottavat sanan vastaan.
Ymmärrän että sen, joka ei usko JSn profetaalisuuteen ja että hän näki JKn, sekä ihminen, joka kieltää MAP kirkon uskottavuuden ei voi uskoa myöskään opin ja liittojen kirjaan josaa selvästi sanotaan:
OL 4:
1 NYT katso, ihmeellinen teko on tulemaisillaan julki ihmislasten keskuudessa.
2 Ja nyt, oi te, jotka ryhdytte palvelemaan Jumalaa, katsokaa, että palvelette häntä koko sydämestänne, väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne, jotta voitte seistä nuhteettomina Jumalan edessä viimeisenä päivänä.
3 Ja nyt, jos teillä on halu palvella Jumalaa, teidät on akutsuttu työhön,
4 sillä katso, vainio on jo vaalennut korjattavaksi, ja katso, se, joka panee sirppinsä työhön kaikin voimin, se kokoaa varastoon, jottei menehdy, vaan tuottaa pelastuksen sielulleen,
5 ja ausko, btoivo ja crakkaus, dsilmämääränä vain Jumalan kunnia, tekevät hänet kelvolliseksi työhön.
6 Muistakaa usko, hyveellisyys, tieto, kohtuullisuus, kärsivällisyys, veljellinen ystävällisyys, jumalisuus, rakkaus, nöyryys, duutteruus.
7 Pyytäkää, niin te saatte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Aamen.

Jos menet osoitteeseen:
http://scriptures.lds.org/fi/dc/4
Voit klikata sanaa korjattavaksi ja saat useampia kirjoitusten kohtia jotka viittaavat siihen että vainio on jo valjennut korjattavaksi.

Herää vain kysymys siitä, olisiko se mitä JS kertoo tapahtuneen todella mahdollista että se tapahtui?
Laitan tästä uuden aiheen...