PDA

View Full Version : Vilpitön usko ja oikea kirkko

mikael
03-23-2009, 08:06 AM
Tämä aloitus on myös suomi24 palstalla, mutta asiallista keskustelua ei siellä tunnu tapahtuvan:

Usko on kaiken lähtökohta. Se on evankeliumin ensimmäinen periaate. Oikea usko perustuu aitoihin ilmoituksiin ja totuuden rakkauteen, jonka vastaanottaja saa lahjaksi uskon.

Vilpitönkään usko ei tee mitään kirkkoa todeksi, sillä voi olla vain yksi oikea kirkko. Monet tuntuvat ajattelevan, että usko riittää eikä mitään kirkkoa tarvita tai on samantekevää mihin kirkkoon kuuluu, kunhan vain uskoo Kristukseen. Tällaista ajatusta on perusteltu sillä, että oikea kirkko on näkymätön pyhien yhteys ja riippumaton kirkkolaitoksesta.

Roomalaiskatolinen kirkko opettaa, että heidän kirkkonsa on ainoa oikea kirkkolaitos, johon kaikkien olisi palattava. Myhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkossa opetetaan, että alkukirkosta tapahtui luopuminen, mutta nyt ainoa oikea kirkko on palautettu. Osoituksena siitä ovat myöhemmät ilmoitukset, joista erikoisesti on mainittava Mormonin kirja, toinen todistus Kristuksesta.

Maya
03-23-2009, 03:45 PM
Joskus minua ihmetyttää se kuinka ihmiset sulkevat korvansa ja silmänsä totuudelta. Aivan kuin Jumala olisi tarkoittanut meidät jonkinlaisiksi kaloiksi lammikossaan....
Sanoisin myös, että tiedemiehet eivät löydä lopullista totuutta, sen tietää vain Jumala ja ehkä sitten joskus hän kertoo sen niille, joita se kiinnostaa. Mielestäni ei mikään tämänhetken historian tai muun tutkimus voi osoittaa mitään aivan varmasti. Kuinka usein ovatkaan tutkijat löytäneet jotakin, kuten atomin ja sanoineet, että tämä on IHAN VARMASTI kaikkein pienin osanen, sitä pienempää ei ole.... ja kuitenkin nyt on havaittu vieläkin pienempä osasia.
JSn aikana naurettiin monelle JSn väittämälle joka taas nykyään ei ole lainkaan naurettavaa. Kuten esim että Arabimaan niemessä olisi vesivirta tai edes vihreä ranta kaistale. Sehän oli tunnetusti autiomaata koko paikka.

Usko on tärkeä asia, mutta en usko että Jumala tarkoitti että jäisimme sille sokealle tasolle vaan jatkaisimme siitä uskoa koetellen, opiskellen ja lähetystyötä tehden eteenpäin. Tarkoituksenamme ei suinkaan ole kulkea päivästä toiseen yrittäen uskotella itsellemme, että olemme oikeassa, kuten minusta moni tekee Uskon että uskomme sensijaan on pulputtava sisältämme jatkuvana virtana joka saa aikaan tekoja meissä.

Pelkä uskokin on parempi, kuin ei laikaan uskoa. Onhan kulussakin niin että asiasta kiinnnostuneet saavat yleensä hyviä numeroita ja ne joita ei kiinnosta eivät saa hyviä numeroita. Työpaikka aukenee sen mukaan missä olemme olleet hyviä ja missä on kiinnostuksemme.

Pelkkä uskokin riittää pelastumiseen, mutta korotus riippuu muista tekijöistä. Usealle on pelastus tarpeeksi, he eivät haluakkaan korotukseen.

lulu
03-23-2009, 04:09 PM
Johannes:

17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Ajatelkaahan, Jeesus rukoilemassa, Jeesus pyytämässä Isältä jotain.

Voiko Jeesuksen rukousaihe jäädä vaille vastausta, toteutumista? Tuo rukous on varmasti Jumalan tahdon mukainen ja uskoa ja auktoriteettiakin Jeesuksella on varmasti täydet 100%.

Kuitenkin, kun katsomme ympärillemme, emme näekään sitä harmoniaa ja kristittyjen ykseyttä, vaan näemme riitaa ja taistelua raamatun tulkinnoista. Jäikö se sittenkin toteutumatta se Jeesuksen rukous - pääsikö sielunvihollinen voitolle ja eripuraa kylvämään?

Minulla ei ole tähän varmaa vastausta, mutta ajattelen näin. Ykseys toteutuu hengessä, siinä Jumalan hengessä, joka uudestisyntyneissä asuu. Sen sijaan sielu: tahto, mieli ja tunteet ovat maallista tavaraa ja niitä ihmiset käyttävät väärin ja riitelevät. Asiasta henki, sielu ja ruumis olemme jo kirjoitelleet toisessa ketjussa.

Entä sitten siellä perillä kerran? Minä uskon, että siellä ei kysytä eikä edes muisteta, minkä nimisen kirkkokunnan tai seurakunnan jäsenrekisterissä kukin on ollut. Siellä vain katsotaan, kuka on omistanut hyväkseen Jeesuksen ristintyön.

mikael
03-23-2009, 08:40 PM
Johannes:

Ajatelkaahan, Jeesus rukoilemassa, Jeesus pyytämässä Isältä jotain.

Voiko Jeesuksen rukousaihe jäädä vaille vastausta, toteutumista? Tuo rukous on varmasti Jumalan tahdon mukainen ja uskoa ja auktoriteettiakin Jeesuksella on varmasti täydet 100%.

Entä sitten siellä perillä kerran? Minä uskon, että siellä ei kysytä eikä edes muisteta, minkä nimisen kirkkokunnan tai seurakunnan jäsenrekisterissä kukin on ollut. Siellä vain katsotaan, kuka on omistanut hyväkseen Jeesuksen ristintyön.

Yhtä oleminen merkitsi Johanneksen evankeliuimin kohdissa yksimielisyyttä. Nuo kohdat ovat myös tärkeä osoitus kolminaisuusoppia vastaan.

Niin kauan kuin apostolinen johto kirkossa jatkui, niin oli edellytykset yksimielisyyteen, mutta jo silloin esiintyi eriseuraisuutta. Luopumuksen tiedettiin olevan pian tulossa. Nähdäkseni ennustukset siitä on sekoitettu maailmanloppuun, mutta se tarkoitti kirkon luopumista apostolisesta johdosta. Samalla oikea kirkko lakkasi olemasta maan päällä. Kristus perusti vain yhden kirkon. Hänen tarkoituksensa ei ollut se, mitä sitten seurasi, mutta tuleva luopumus tiedettiin.

Nyt Kristuksen kirkko on palautettu.

Maya
03-23-2009, 10:56 PM
Mielenkiintoista on että tuo luopumus on näköjään tapahtunut useita kertoja ihmiskunnan aikana. Aadamin jälkeen tapahtui luopumus. Totuus oli maan päällä ja kaikki pappeuden siunaukset, mutta ihmiset eivät halunneet seurta niitä, vaan omia halujaan. Siksi lopulta kaikki paitasi Nooan perhe hävitettiin.
Nooa oli perheineen säilyttänyt Aadamista Eenokin ja Melkisedekin kautta prriytyneet tiedot oikesta uskosta. Kuitenkin jo Nooan pojat tekivät vastoin Jumalan käskyjä. Nooallakin oli garmentit jotka oliko se Haam otti vaikka ne olisivat kuuluneet Seemille... en oikein muista mitä tapahtui, mutta garmentit olivat kuvasssa sillonkin.
Aina on kuitenkin ollut Herralle kuuliaisia ryhmiä ja usein heillä on säilynyt nuo entisaikojen kirjoitukset suvussa, tai he ovat hankkineet ne niiltä, joilla ne ovat olleet. Jeremian aikana kunigas joosia taisi olla joak poisti Temppeleistä ja uskonnosta sen mistä ei pitänyt ja aloitti aivan uuden juutalaisuuden, ei sen mikä oli se vanha Jumala usko mikä ennen oli ollut vallalla.
Jeesus saapui palauttamaan takaisin oikeata uskontoa ja vahvistamaan sen rippeitä.
Essenesers englanniksi oli ryhmä, jolla oli sïlynyt nuo vanhat uskonnolliset totuudet. Johannes kastaja oli yksi heistä. Sanotaan myös heidän olleen Israelin vapaamuurareita. Qumoran kääröissä essenersit sanovat että he eivät saa paljataaa mystillisyyden salaisuuksia muille.
Jerusalemilainen historioitsija Cyril kirjoittaa alkukristittyjen Temppelissä tehtävistä asioista. En viitsi kirjoittaa, mitä hän ketoo temppeleissä tehtävän, kun on aivan samta asiat kuin meillä.
Ja jälleen ihmiset menivät pois evankeliumista. Meille on kuitenkin luvattu että kirkkoa ei enään koskaan oteta pois maan päältä.

Jeesuksen rukousaiheen toteutumisesta. Kyllä se toteuttuu mutta opieni on se lauma joka sitä toteuttaa. Meillä ojn n ykyään havaittu kirkossa yhtenäytymistä. Tässä yhtenäytymisessä auttaa mm. tiedonvälityksen n opeutuminen.
Vaikka byrogratian rattaat pyörii hitaasti ei kuitenkaan tiedon välitykseen mene niin kauaa aikaa. Yhtenäistyminen helpottuu. Kysyminen ja vastausksen saaminen helpottuu, mikä auttaa yhtenäistymisessä.

Siellä sitten kerran. Kaikki ne jotka uskovat Kristukseen pelastuvat kirkkokunnasta huolimatta. Mutta siten ne jotka ovat kelvollisia korotetaan. Korotukseen ei voi päästä ilman tarpeellisia tietoja. Se olisi kuin varmistamattoman aseen jättämistä lasten käsiin tai lapsen ratin taakse asettamista. On oltava tiettyä tietoa, jotta voisi edistyä korkotuksiin. Juuri tuota tietoa on annettu palautuksessa.