View Full Version : Reaali taloudessa eläminen
mirja99
03-18-2009, 08:11 PM
Viimeisen vuoden ajan on mediasta saanut kuulla toinen toistaan huonommista uutisista. Ihmiset joutuvat ongelmiin velkojen kanssa, irtisanomis uutisia tulee lähes päivittäin ja lamasta keskustellaan muodossa tai toisessa.
Kaikkia ihmisiä tämä ei kuitenkaan kosketa henkilökohtaisesti, mutta heikkojen aikojen tullessa kaikki alkavat pohtia oman taloutensa kestävyyttä.
Järkevyys taloudenpidossa on aina suositeltavaan, on sitten lama aika tai ei. Oman reaalitalouden hallinta ei välttämättä ole helppoa. Ison kokonaiskuvan näkeminen suklaapatukkaa ostaessa ei välttämättä ole helppoa. Kuitenkin keskiverto suklaa patukka maksaa noin euron tämä ostos kolme kertaa viikossa on 3 euroa, ei siis mikään massiivinen summa. Kuitenkin vuositasolla summa nousee jo 156 euroon.
Miten säästät vai säästätkö pahanpäivän varalle? Mikä on sinun neuvosi saada talous tasapainoon ja varat riittämään?
Unski3
03-18-2009, 10:38 PM
Mitenkä se tehdään? Hyvä kysymys. Jokainen tietenkin joutuu lähtemään omasta lähtökohdastaan. Yleispäteviä ohjeita voisi olla:
1 Harkitse tarkkaan jokaista hankintaa kuinka tarpeellinen se on
2 tee suunnitelmia ja laske etukäteen kaikki kulut (talousarvio)
3 Vältä impulssiostoksia
4 Suhtauta menot tuloihin
5 säästä aina hieman tuloista pahanpäivän varalle.
6 vältä velaksi ostamista äläkä käytä luotollista ostamista.
7 luo itsellesi ja perheellesi ruokavarasto.
8 vältä kaikkea turhaa kulutusta mieti missä vielä voisit säästää.
9 neuvottele hankinnoista aina myös perheen jäsentesi kanssa
10 opeta myös perhettä säästäväisyyteen.
mirja99
03-20-2009, 08:02 AM
Itse olen todennut että rahaa löytyy säästöön helpommin kun laittaa sen menemään automaattisena tilinsiirtona tilipäivää seuraavana päivänä tilille jonne minulla ei ole pankkikorttia ym mahdollisuutta päästä summaan käsiksi. Mikäli raha ei tilille menisi automaattisesti en todennäköisesti pystyisi säästämään yhtä suurta summaa kuukaudessa koska menot tulee asetettua melko tarkkaan sen mukaan mitä tilillä kulloinkin on rahaa... Automaattisena nostona ei summaa yleensä kaipaa ja säästötilille karttuu mukavasti rahaa tulevia sijoituksia varten.
Tällä hetkellä tavoittelen säästösummaa jolla voisin tarpeen tullen elellä puolisen vuotta ilman työtä ja maksella samalla asuntolainaani pois. Se mihin oikeasti tulen rahan käyttämään aika näyttää...
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.:)
Esimerkiksi.
Älä osta talouspaperia käsipyyhkeeksi, vaan käytä kankaisia käsipyyhkeitä.
Pese kengän pohjalliset muutaman kerran, niin ei tarvitse ostaa niitä niin usein.
Laita ruokaa itse.
Korjaile vaatteitasi, jos omistat ompelukoneen.
Älä asu vuokralla, vaan maksa omaa asuntoasi sillä samalla rahalla asuntolainan lyhennyksinä.
Nainen, jos olet, niin kasvata pitkät hiukset, niiden tasausleikkaus maksaa vähemmän kuin lyhyen tukan kerrosleikkaukset.
Nainen, jos olet, niin säästät paljon, jos sinun ei tarvitse ostaa meikkejä.
Mies, jos olet, säästät paljon, jos et poikkeile työpäivän aikana baareissa kahvittelemassa.
Unski3
03-20-2009, 09:27 PM
Kun olin nuori ja olimme hiljattain avioituneet, niin ryhdyimme heti oman talon hankintaan. Ostimme kunnan myymän kahden talon tontin yhdessä työtoverini kanssa. Rakensimme taloa vaiheittain ja säästimme näin velan koroissa, kun otimme velkaa vain rakennusvaihe kerrallaan. Maksoimme samalla pientä lainaa pois ja sitten otimme uutta, jotta rakennus voisi edistyä. Viljelimme tontilla alusta asti perunaa ym. kasvimaa kasveja. Asuimme edullisesti VR:ltä ostamallamme junanvaunussa, jonka sisustimme noin 26-neliön asunnoksi. Kun rakennus valmistui myimme vaunun pois. Olemme aina laittaneet kotiruokaa ja minä söin töissä eväitä, enkä käynyt välipaloilla kuppilassa. Eräs työtoverini ryhtyi muös taloprojektiin, mutta huomasi pian ettei pystynytkään siihen ja myi tontin pois. Kun hän valitteli asiaansa, niin minun vanhempi työnjohtaja sanoi hänelle, että mikset tehnyt, niinkuin Unski, joka söi omia eväitä, eikä käynyt kahveilla. Tähän kaveri sanoi, ettei hän ainakaan halua säästää ruoassa. Rakennuksessa säästin monessa muussakin kohteessa, kuten kaadoimme itse rakennuspuut ja olimme sahurin kanssa sahaamassa ne, joten sahatavara tuli tosi edulliseksi. Tiilet jotka tuli rappaus-seiniin ostin purkutiilinä, noin kolmasosa uusien hinnasta. Työtä teimme vaimoni kanssa niinpaljon kuin pystyimme ja minä olin kirvesmiehen kaverina, joten säästöä kertyi monessa kohdassa. Olemme asuneet nyt talossamme jo noin 40-vuotta ja olemme edelleen tyytyväisiä, koska talo tuli tehtyä hyvin.
mirja99
04-08-2009, 09:02 PM
Itsellä ei ole juurikaan kädentaitoja ompelun suhteen, mutta kaverini tekee mm. paitoja itse. Toistaiseksi olen tyytynyt lakanoiden ja torkkupeittojen tekoon. Kuitenkin itse ompelemalla ja korjaamalla voi säästää pitkän pennin. Vaatteita en juuri koskaan osta kirpputorilta, mutta erillaisista varastontyhjennys ym. tehtaanmyymälöistä kylläkin. (esim. osa pyyhkeistäni on finlaysonin II laatua ja jollen tätä tietäisi en niitä voisi erottaa...)
Hyväksi säästötavaksi olen huomannut automaattisen tilisiirron tilille jolle minulla ei ole mahdollisuutta esim. pankkikortin kanssa päästä. Summan ei tarvitse olla kuukaudessa suuri ja se kannattaa mitoittaa oman talouden kannalta oikein. (Pakolliset menoerät kuten vuokra tai lainanhoitokulut sekä laskut (sähkö) ensin, sitten säästöt, sitten vasta kulutus). tälläiseltä säästötililtä nostoa yleensä vältää varsinkin jos nostamattomuudesta saa palkkion ekstra koron merkeissä vuoden lopussa.
Omia menoja on myös hyvä kartoittaa tasaisin väliajoin. Tuleeko ostettua turhaa tai nouseeko tulojen noustessa myös menot. Itse katson tarkasti ne kuukaudet jolloin tulee palkankorotus ja suunnittelen etukäteen mihin korotuksen käytän. Saatan esim. korottaa lainan lyhennystä, vaikka vain pienelläkin summalla, nostaa säästötilille menevää osuutta tai vapaaehtoiseen eläkemaksuun menevää summaa. yleensä jätän kuitenkin pienen summan myös kulutukseen.
Unski3
04-08-2009, 09:26 PM
Sinulla tuntuu olevan taloudenhoito hallinnassa. Näin kun jokainen toimisi, niin tuskin tulisi tällaisia talouslamoja tai taantumia. Minäkin pidän yhtä tiliä, johon kerään vähitellen vararahastoa. Se on hyvä idea. Taloudenhoito on todella taitolaji johon kannattaa valmentautua. Tuo vapaaehtoinen eläkemaksu on myös hyvä idea ja hyvää varautumista tulevaisuuteen. Minä maksoin vaimolleni sellaisen ja nyt voimme jo nauttia siitä:)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.