PDA

View Full Version : Kysymyslista

Maya
03-01-2009, 06:15 PM
Haluaisin tähän kysymyslistan... ILMAN vastausksia, siis vain listan niistä kysymyksistä joita useimmiten näkyy internetillä kysyttävän kirkostamme.

mikael
03-02-2009, 05:50 AM
Moniavioisuus
Fanny Alger ja Joseph Smith
Mustien pappeus
Pappeus yleensä
Toteutumattomat profetiat
Oliko Joseph Smith todella profeetta
Verisovitus
Kymmenykset
Kasteet kuolleiden puolesta
Temppeli
Kymmenykset
Lahjoitusten vapaaehtoisuus
Viisauden sana
Erilainen Kristus
Miksi Raamattu ei riitä
Polyteismi
Mormonin kirjan alkuperä
Mormonin kirjan todistajat
Arkelogia ja MK
DNA ja MK
Hevoset ja MK
Metallit ja MK
Sementti ja MK
Aseet ja MK
Olemmeko kristittyjä
Luopumusta ei ole ollutkaan
Oikea kirkko
Miksi MAP-kirkko olisi ainoa oikea
Kasteen tarpeellisuus
Lapsi vai aikuiskaste
Vastuullinen ikä
Viisauden sana

Maya
03-02-2009, 09:16 AM
UH pitikö minun kysyäkkään :p
Kiitos Mikael!!!
Löytyykö lisää??
Onko mihinkään näistä jo suomeksi vastauksia?
Mitä näistä kysytään useimmiten?

Wow todella hyvä lista Mikael!!

l'eau_d'ortie
04-10-2009, 10:20 PM
Esimerkiksi tuo moniavioisuuskysymys on aika yksiselitteinen - ainakin itse olen käsittänyt sen siten, että Raamatussakin on henkilöitä, joilla oli useita vaimoja ja Daavid jopa tappoi upseerinsa saadakseen tämän vaimon omaksensa, Hoosea ja Hesekielkin - Jumala käski toisen heistä avioitua porton kanssa ja toisen jättää vaimonsa, Jeremiaa kiellettiin menemästä naimisiin. Minusta siis tämä osoittaa, Jumalalla on oikeus päättää palvelijansa "sukupuolielämästä", niin voihan Hän käskeä profeettaa ottamaan useita vaimoja yms. Näin itse olen asian käsittänyt.

Maya
04-11-2009, 01:45 PM
Yep... Daavidin tapauksessa tosin... juuri tämä Uria Heettiläisen vaimon juttu oli vastoin Jumalan käskyjä. 2 Samuel 12:1-14
Jumala rankaisi Davidia. Juttu pistää miettimään.... Mutta moniavioisuudesta ei Jumala todellakaan valittanut.
Muuten tervetuloa L`eau_d`orthe olipa siinä fiini nimi! Onkohan tässä koneessa tuota oikeanlaista pilkkua lainkaan.... :eek:

l'eau_d'ortie
04-11-2009, 06:42 PM
Kiitoksia! Aika hassu nimi tämä L'eau d'ortie tosiaan on (suomeksi nokkosvettä tarkoittaa:D). Olen ajatellu paljon kaikenlaista liittyen juuri Kristuksen tosikirkkoon, voiko mormonismi olla juuri se oikea. Rukouksia on seurannut ymmärtäminen - aivan, kuin Pyhä Henki auttaisi minua ymmärtämään asioita. Yksikin kerta oli, kun minulle aukeni 1.Nefi 13. ja 14. luvut.
Jaan taas näitä omia näkemyksiä ...
Mormonismista usein kuulee sanottavan, ettei se voi olla tosikirkko, kun sen oppi muuttui 1830-luvun ajasta 1840-luvulla merkittävästi. Sitten rupesin taas pohtimaan ja UT:ssa Paavalin kirjeissä tulee hyvin sille se, että hän joutuu korjaamaan perustamiensa kristillisten seurakuntien oppia - esim luultiin, että ehtoolliselle kuuluu ottaa omat viinit ja ruoat mukaan ja "bilettää" yhdessä - tähän Paavali kirjoitti (oisko Korinttolaiskirjeissä), miten ehtoollista tulee viettää ja mikä on sen todellinen merkitys. Eli Jeesuksen alkukirkossakin joutui muuttamaan oppia koko ajan.
Pienempänä vaivasin päätäni ajatuksella, mikä on oikea kirkko. Olen vasta viime vuosina tajunnut, että olisi aika hassua, että kaikki kristilliset liikkeet voisivat olla oikeita - humoristinen ajatus taivasten valtakunnasta: "Moi, olen tästä liikkeestä. Moi, olen tuosta liikkeestä. Tervehdys, olen sen liikkeen jäsen. jne, jne. Minusta tuo olisi aika absuldia - Jeesus perusti yhden kirkon, ei 50 eri kirkkoa, joilla on sama pyhä kirja, mutta korostetaan eri asioita, kuten Pyhää Henkeä, toisessa kirjaimellista tulkintaa, toisessa armoa ...
Tosiaan, kirkko on varmaan vastannut ainakin suurimpaan osaan kysymyksistäsi, mikael, nämä ovat taas sekavalla tavalla koottuja omia ajatuksiani:)
Ja vielä sekin, että joitain liikkeitä ajatellessa tulee olo, että kun kaikki on kerran pahoja ihmisiä, Jumala loi turhaa tämän maan - aivan turhaa työtä. Mormonismissa taas tulee esille se, että suurin osa tulee pelastumaan.
Ja toi temppeliasia on musta raamatunmukainen MAP JK -kirkossa, sillä Jeremian kirjassakin sanotaan, että sinne ei kuulu kuka tahansa "ryövärien luolanako te pidätte tätä paikkaa, joka on otettu nimiini".
Tulipas taas sekava soppa ...

Unski3
04-12-2009, 05:09 PM
Kiitos, että tulit palstalle. Usein keskustelemalla asiat selviää. Tietenkin paras totuus tulee ssiin keskusteltaessa rukouksessa Taivaallisen Isän kanssa ja kysymällä Häneltä suoraan. Näin toimi Joseph Smith aikanaan ja hän sai todella vastauksen. Kun puhumme Taivaalliselle Isälle jä pyydämme häneltä vastausta rukoukseemme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja uskomme horjumatta häneen niin emme jää vastausta vaille.

Olen itse kulkenut mormonismissa, eli Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenenä jo 52-vuotta eikä ole tullut mitään sellaista eteen, joka olisi horjuttanut uskoani palautetun kirkon totuudellisuudesta. Vastustaja tekee vahvasti työtä, mutta se on turhaa, juten OL: kirjassa Joseph Smithin ilmoituksessa sanotaan, että tätä työtä ei mikään voi pysäyttää.Heikko ihmiskäsi voisi yhtä hyvin pysäyttää mahtavan Missour joen juoksun ja kääntää sen ylävirtaa päin kun tuhota kaikkivaltiaan työ maanpäällä. Tämä siis omin sanoin, joka on vain ajatuksena ei sanasta sanaan kun en nyt viitsinyt ottaa tuota kohtaa suoraan OL-kirjasta.

Maya
04-12-2009, 06:01 PM
Kiitos Leau Kivoja ja mielenkiintoisia ajatuksia. Ei se mitään jos mielestäsi on sekainen esitys... hmmm... multa ainakin onnistuu vielä paljon sekaisempaa tekstiä :p Mielestäni jokainen mileipide on harkitsemisen arvoinen ja jokaisesta mielipiteestä oppii aina jotakin.
Minun mieliahitani on ne tiedon tikapuut joilla ollaan jokainen omalla kohdallamme. Ei auta harppailla muuten voi pudota ja loukat aitsensä.
Minun mielestäni Jumalan rakastavaan kuvaan ei todellakaan kuulu se, että hän antaisi vain niiden pelastua, jotka sattumalta ovat kuulleet MAP kirkosta. Voin ymmärtää eri kirkkaudet ja niihin pääsemisen Jumalan oikeudenmukaisuuden mukaan. Niistä lienee aloitettu jo toinen keskustelu.