PDA

View Full Version : Kotiapteekki

mirja99
01-30-2009, 03:42 PM
Jostain syystä onnistun aina keräämään tammikuuksi hirmuisen määrän tekemistä ja yleensä sen lisäksi onnistun viettämään muutaman päivän flunssan kourissa. Nyt kun viimeisiä päiviä tammikuusta viedään katselen lääkekaappini sisältöä ja totean sen hyvinkin autioksi (mainitusta flunssasta johtuen).

Omassa lääkekaapissani pidän säilytyksessä perusvaraston lääkkeitä, jotka normaaliolosuhteissa pystyn käyttämään ennen niiden vanhentumista. Toisin kuin ruokavaraston kanssa ei lääkkeitä tulisi käyttää enää niiden vanhennuttua. Kaikilta ihmisiltä tulisi löytyä edes omat sekä perheenjäsenten käytössä olevat lääkkeet sekä uusitut reseptit

Oman lääkekaappini sisältö on kutakuinkin seuraavanlainen:

Ibuprofeenia 30 tablettia
Panadolia 10-30 tablettia
"flunssa" jauhetta (finrex, panadol hot ym.) vähintään 1 laatikko
antihistamiineja 100 tablettia
kyypakkauksia 1-3
kortisoonivoidetta tuubi
maitohappobakteeri kapseleita noin 100 kapselia
c-vitamiinia (tutkitusti lyhentää flunssaa päivällä)
d-vitamiini ja kalsium valmistetta
kylmä geeliä
vaihtelevasti myös b-vitamiini valmistetta tai muuta monivitamiini valmistetta

lisäksi sieltä löytyy erinnäinen määrä teippejä (urheilu sekä haava), sidoksia ym. pakastimessa minulla on myös monikäyttöinen kylmä/lämpö pussi.

Totesin viime flunssan aikana että on super inhottavaa lähteä apteekkiin jos omasta kaapista ei löydy särkylääkettä. Lisäksi minulla on särkylääke levyjä lähes joka kassissa joita käytän sekä perusvarasto myös töissä.

Mitä sinun lääkekaapistasi löytyy? Mitä tuotetta pidät ehdottoman välttämättömänä varautumisena? Oletteko lisänneet 72h pakkauksiin myös peruslääkkeitä?

Unski3
01-31-2009, 10:12 AM
Erilaisia särky lääkkeitä, flunssa lääkkeitä, sidoksia, laastareita, resepti lääkkeitä ja monia muita lääkkeitä ja hoitotarpeita. Meillä on jonkin verran hajautettu niitä Lääkekaappiin, jääkaappiin ja myös auton ensiapupakettiin. En pysty nopeasti yksilöimään kaikkea mutta huomasin että vajaustakin on tullut ja inventaario on todella tarpeen vanhentuneiden poistamiseksi ja uusien ostamiseksi. Mainittakoon, ettei lääkkeitä saa heittää roskikseen, vaan ne on palautettava apteekkiin hävitettäväksi. Varastoinnin kannalta lääkkeet ovat siinä tärkeitä aivan kuin ruokakin. Kiitos Mirjalle muistutuksesta.

mirja99
02-06-2009, 10:05 AM
Tosiaan hyvä muistutus ettei lääkkeitä saa laittaa roskikseen vaan ne on palautettava apteekkiin.

Itse yritän pitää lääkevaraston samanlaisena kuin muunkin varastoitavan tavaran eli yritän pitää sen verran tavaraa varastossa mitä pystyn käyttämään jottei lääkkeitä tarvitsisi turhaan hävittää vanhentumisen vuoksi.

Erityisen tärkeää on lapsiperheiden huomioida eri ikäiseten tarvitsemat erilaiset lääkkeet. Se on uskomaton määrä ihmisiä jotka hakeutuvat sairaaloiden päivystys pisteisiin tai soittavat sinne kun on lähdetty mökille ja jätetty lapsen lääkkeet kotiin.

Unski3
02-07-2009, 10:42 PM
Olet oikeassa, että kulutus ja varastot on hyvä olla oikeassa suhteessa, ettei turhaan tarvitse hävittää lääkkeitäkään. Joskus on vain kovin vaikeata ennakoida kulutusta, kun sairastamis ajoista ei ole tietoa. Itse olen melko terve ja joskus ei ole tauteja vuosikausiin. No onhan se parempi olla rikas ja terve, kuin köyhä ja kipeä:)