View Full Version : Kirjoitukset
mirja99
08-25-2008, 10:28 PM
Olen tällähetkellä täysipäiväinen työläinen ja sivutoiminen opiskelija. En kuulu MAP kirkkoon kuten profiilistani voi ehkäpä ymmärtää. Lueskelen kuitenkin mormonin kirjaa sekä raamattua. Näitä lueskellessani (en voi sanoa "opiskelevani" niitä ainakaan siinä mielessä kuin englannin kielisissä teksteissä puhutaan scripture study) väritän värikynällä jakeita jotka sillähetkellä tuntuvat tavalla tai toisella merkityksellisiksi ja välillä kirjoittelen kommentteja joihinkin kohtiin marginaaleihin.
Tällä hetkellä olen mormonin kirjassa Alman kirjassa Luvussa 32. Siinä puhutaan siemenestä joka kasvaa ja jota täytyy hoitaa jotta se voisi tulla vahvaksi ja isoksi puuksi.
Jakeessa 34 sanotaan: mutta katso, onko teidän tietonne täydellinen? On, teidän tietonne on tässä asiassa täydellinen, mutta teidän uskonne on nukuksissa: ja tämä johtuu teidän tietämisestänne, sillä te tiedätte että sana on paisuttanut teidän sielunne ja te tiedätte myös että se on noussut taimelle, että teidän ymmärryksenne alkaa tulla valistetuksi ja teidän mielenne alkaa laajeta.
Itselle tuli se kuva että kaikille annetaan tietoa kerralla vain sen verran kuin hän on valmis hyväksymään/ymmärtämään. Enempää ei voi vaatia kerralla tai tulee vastareaktio. Liika informaatio kerralla saattaa ihmisen epäuskon tilaan jossa on vaikea luetella oleellista epäolennaisesta ja harhautua oikealta polulta. Kaikilla ihmisillä on palanen totuutta, mutta kaikki eivät ole valmiit vastaanottamaan kaikkea tässä maassa ja tämän elämän aikana. Totuuden siementä voi hoitaa ja se voi kasvaa rauhassa.
Itse en usko ainakaan tällähetkellä liittyväni MAP kirkkoon tämän elämän aikana. Paljon voi vielä muuttua ennen kuin maallinen vaellukseni täällä päättyy. Kirkossa on kuitenkin paljon hyvää johon uskon ja niitä periaatteita pyrin soveltamaan elämääni.
Mikael
08-26-2008, 12:13 PM
Onnittelen! - Olet lukemassa erästä Mormonin kirjan hienoimmista luvuista siitä, miten usko kehittyy ja mitä meidän tulee tehdä sitä hoitaaksemme. Tuo luku vaikutti aikanaan minuun paljon. Tein sen mukaan ja tunsin saavani lohdutusta heikon uskoni vuoksi.
Merkittävä uskon määritelmä on jakeessa Alma 32:21:
Ja nyt, kuten uskosta sanoin - usko ei ole täydellistä tietoa jostakin; sen tähden, jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta.
Totuutta on siis uskonkin muodossa eikä vain loogisen ja tieteellisen todistamisen perusteella. Uskonnollisen totuuden voi tuntea vain Hengen kautta. Se on kokemusperäistä totuutta, jota ei voi toiselle siirtää ellei toinen tee omaa osuuttaan.
Mitä kasteeseen tulee, niin se on välttämätön. Alma 7:14-15:
14 Nyt minä sanon teille, että teidän on tehtävä parannus ja synnyttävä uudesti; sillä Henki sanoo, että ellette synny uudesti, ette voi periä taivaan valtakuntaa; tulkaa sen tähden ja ottakaa kaste parannukseen, jotta teidät pestäisiin synneistänne, jotta teillä olisi usko Jumalan Karitsaan, joka ottaa pois maailman synnit ja joka on voimallinen pelastamaan ja puhdistamaan kaikesta vääryydestä.
15 Niin, minä sanon teille: Tulkaa älkääkä pelätkö, ja hylätkää jokainen synti, joka helposti kietoutuu teihin ja joka sitoo teidät tuhoon; niin, tulkaa ja menkää osoittamaan Jumalallenne, että te olette halukkaita tekemään parannuksen synneistänne ja tehkää hänen kanssaan liitto, että pidätte hänen käskynsä; ja todistakaa se hänelle tänä päivänä menemällä kasteen vesiin.
16 Ja jokainen, joka tekee tämän ja pitää siitä lähtien Jumalan käskyt, hän on muistava, että minä sanon hänelle, niin, hän on muistava minun sanoneen hänelle: Hän on saava iankaikkisen elämän, sen Pyhän Hengen todistuksen mukaisesti, joka minussa todistaa.
Tässä on hyvä kohta, joka kertoo, mitä kasteelle menevältä odotetaan.
Moosia 18:8-10:
8 Ja tapahtui, että hän sanoi heille: Katso, tässä ovat Mormonin vedet (sillä siksi niitä kutsuttiin), ja nyt, koska te haluatte tulla Jumalan lammastarhaan ja tulla nimitetyiksi hänen kansakseen ja olette halukkaita kantamaan toistenne kuormia, jotta ne olisivat keveitä;
9 niin, ja olette halukkaita suremaan surevien kanssa, niin, ja lohduttamaan niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa, ja olemaan Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla, missä lienettekin, aina kuolemaan asti, jotta Jumala lunastaisi teidät ja teidät luettaisiin ensimmäiseen ylösnousemukseen kuuluvien joukkoon, jotta saisitte iankaikkisen elämän —
10 nyt minä sanon teille, että jos tämä on teidän sydämenne halu, mitä teillä on sitä vastaan, että teidät kastetaan Herran nimeen, todistukseksi hänen edessään, että te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, jotta hän vuodattaisi Henkeään runsaammin teidän päällenne?
Mikael
08-26-2008, 12:22 PM
Kumma, että tuo kirjoituksesi tuli koneelleni ensimmäisenä. En huomannut, että olit kirjoittanut sen jo toukokuussa.
:) Aivan mirja!! Kiitos aloituksestasi!!
Olen usein tuskaillut eri nettisivuille kirjoittavien kanssa kun he haluavat saada tietoa, jota he eivät VOI ymmärtää. Usein kirjoitan siitä, että ihmisen on saatava tietoa askel askeleelta, kuten rappuja ylösnoustessaan. Mikäli haluaa harpata joidenkin rappujen yli, voi kaatua ja satuttaa itsensä tai voi vaikka kokonaan pudota rappusilta... mikä joillekin on todella tapahtunut.
Tarkoituksemme kirkossamme onkin KASVAA uskossa... eli ; usein moni luulee että mormonit on niin "pyhiä" ja tietää niin paljon... voi ollakin että jotkut tietää paljon, mutta uskon rappusissa olemme kaikki omalla paikallamme. Siksi myös on niin tärkeätä nuorten saada oma todistus, koska he eivät seiso samalla rapulla, kuin esim vanhempansa ja jos he kovasti yrittävät harppoa, he usein putoavat .... uskon rapuilla ei kukaan voi toista kiirehtää. Joskus esim lähetyssaarnaajat ym ovat NIIN innoissaan, kun vhdoin ovat saaneet edes jutella jonkun kanssa, että he huomaamattaan tuputtavat asioita tutkijoille.
Toisaalta jollakin voi asia avautua ihan yhtäkkiä, koska he ovat tajunneet yhden tärkeän asian, joka on auttanut heidät sille rappuselle, joka antaa heidän ymmärtää esim kasteen liiton tärkeyden sellaisena kuin esim me sen tajuamme. Kuinka näitä asioista tajutaan onhenkilökohtaista. Jonkun on koettava onnea, toisen surua saadakseen enemmän ymmärrystä voidakseen vastaanottaa Jumalan sanaa. Siksi lähetyssaarnaajamme haravoivat maastoa jotat he löytäisivät nuo valmiit sielut ja toisivat heidät kotiin.
Aikanaan, jos eivät mormonilähetyssaarnaajat olisi kulkeneet ovelta ovelle, en minäkään olisi löytänyt kotiin. Minä olen ikuisesti kiitollinen niille lähetyssaarnaajille, jotka näyttivät minulle tien, joka auttaa minua kasvamaan uskossa.
Se mitä tässä sanot on todella hienosti sanottu... uh... ihan tulee tippa silmään! :
"Itselle tuli se kuva että kaikille annetaan tietoa kerralla vain sen verran kuin hän on valmis hyväksymään/ymmärtämään. Enempää ei voi vaatia kerralla tai tulee vastareaktio. Liika informaatio kerralla saattaa ihmisen epäuskon tilaan jossa on vaikea luetella oleellista epäolennaisesta ja harhautua oikealta polulta. Kaikilla ihmisillä on palanen totuutta, mutta kaikki eivät ole valmiit vastaanottamaan kaikkea tässä maassa ja tämän elämän aikana. Totuuden siementä voi hoitaa ja se voi kasvaa rauhassa."
Usein kirkkoamme vastaan hyökkäävät ovat niitä, jotka eivät halua hyväksyä sitä tietoa joka heissä jo on, tai niitä, jotka todella ovat liian nopeasti syöneet leipänsä (tai syötetty) ja tukehtuneet siihen. Kaikilla ihmisillä todella ON palanen totuutta! Jopa niillä tukehtuneilla ja kieltäjillä.
Mikael... eh?? toukokuussa?? Taisit katsoa hieman väärää aloitusta tuohon repliikkiin!
Unski1
09-06-2008, 10:26 PM
Olen tällähetkellä täysipäiväinen työläinen ja sivutoiminen opiskelija. En kuulu MAP kirkkoon kuten profiilistani voi ehkäpä ymmärtää. Lueskelen kuitenkin mormonin kirjaa sekä raamattua. Näitä lueskellessani (en voi sanoa "opiskelevani" niitä ainakaan siinä mielessä kuin englannin kielisissä teksteissä puhutaan scripture study) väritän värikynällä jakeita jotka sillähetkellä tuntuvat tavalla tai toisella merkityksellisiksi ja välillä kirjoittelen kommentteja joihinkin kohtiin marginaaleihin.
Tällä hetkellä olen mormonin kirjassa Alman kirjassa Luvussa 32. Siinä puhutaan siemenestä joka kasvaa ja jota täytyy hoitaa jotta se voisi tulla vahvaksi ja isoksi puuksi.
Jakeessa 34 sanotaan: mutta katso, onko teidän tietonne täydellinen? On, teidän tietonne on tässä asiassa täydellinen, mutta teidän uskonne on nukuksissa: ja tämä johtuu teidän tietämisestänne, sillä te tiedätte että sana on paisuttanut teidän sielunne ja te tiedätte myös että se on noussut taimelle, että teidän ymmärryksenne alkaa tulla valistetuksi ja teidän mielenne alkaa laajeta.
Itselle tuli se kuva että kaikille annetaan tietoa kerralla vain sen verran kuin hän on valmis hyväksymään/ymmärtämään. Enempää ei voi vaatia kerralla tai tulee vastareaktio. Liika informaatio kerralla saattaa ihmisen epäuskon tilaan jossa on vaikea luetella oleellista epäolennaisesta ja harhautua oikealta polulta. Kaikilla ihmisillä on palanen totuutta, mutta kaikki eivät ole valmiit vastaanottamaan kaikkea tässä maassa ja tämän elämän aikana. Totuuden siementä voi hoitaa ja se voi kasvaa rauhassa.
Itse en usko ainakaan tällähetkellä liittyväni MAP kirkkoon tämän elämän aikana. Paljon voi vielä muuttua ennen kuin maallinen vaellukseni täällä päättyy. Kirkossa on kuitenkin paljon hyvää johon uskon ja niitä periaatteita pyrin soveltamaan elämääni.
Tuo on hyvä huomio kun sanoit, ettei kerralla voi saada liian paljoa tietoa vaan senverran kuin olemme valmiita vastaanottamaan ja ymmärtämään. Tämä sama asia tuli esiin myös Jeesuksen opetuslapsille Joh. 6:
65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
Siis kaikki eivät tuolloin voineet uskoa Jeesuksen olevan Messias, eli Jumalan pyhä, niinkuin Pietari tuossa totesi
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.