PDA

View Full Version : Tosi kirkon tunnusmerkkejä

Mikael
07-07-2008, 07:08 AM
Nämä olen koonnut pyhien kirjoitusten oppaastamme:

1. Oikea tieto Jumalasta. Oma kommentti: Sen saamme ilmoitusten kautta eikä ihmisten laatimista uskontunnustuksista.
2. Ilmoitus on välttämätöntä. Oma kommentti: Omin keinoin ei voi saada varmaa tietoa tuonpuoleisesta.
3. Evankeliumin ensimmäiset periaatteet: usko, parannus, upotuskaste syntien anteeksi saamiseksi ja Pyhän Hengen vastaanottaminen kätten päällepanon kautta.
4. Valtuus Kristukselta tehdä evankeliumin toimituksia.
5. Uusien pyhien kirjoitusten esiin tuleminen. Jumala ei ole kuollut eikä Raamattu ole ainoa mahdollinen pyhä kirjoitus.
6. Kirkon organisaation tulee olla Jumalan hyväksymä. Siinä tulee olla apostolinen johto.
7. Kirkon tulee tehdä lähetystyötä.
8. Kirkossa tulee esiintyä Hengen lahjoja.
9. Temppelit kuuluvat tosi kirkkoon.

Jokaista kohtaa voi perustella Raamatulla.

Tuleeko mieleenne muita tosi kirkon tunnusmerkejä?

Jokuveli
07-07-2008, 10:39 AM
kumpaa korostamme, kirkkoko on totta vai Kristuksen evankeliumi.

Usein minua häiritsee ainoasta tosi kirkosta paatoksella julistaminen. Miksi se minua häiritsee? Siksi, että liian monille ei-mormoneille 'ainoa tosi kirkko' lauseena on punainen vaate, se tulkitaan tahallaan tai tahattomasti vääräksi ylpeydeksi. Ylpeydeksi, jolla suljetaan lähes oikeat ja todet kirkot pois kokonaan pelastuksen piiristä. Teemmekö hallaa lähetystyölle liiallisella oikeassa olemisen julistamisella?

Minusta turvallisempaa on säästää ylisanoja kirkon osalta, keskittyä evankeliumiin. Kun henkilö on sydämessään kääntynyt seuraamaan Kristuksen evankeliumia, valkenee hänelle sekin asia miksi kirkkokin on tosi kirkko. Ja se, että muillakin kirkoilla on tehtävänsä, pelastussuunnitelmassakin, vaikka niillä ei pelastaviin toimituksiin olekaan valtuutta.

Mikael
07-07-2008, 12:39 PM
Joo, paras on toimia viisaasti. Viime sunnuntain pyhäkoulun oppiaiheeseen kuului mm. tämä: "Ammon, joka oli viisas (edellinen käännös käyttää sanaa älykäs), mutta kuitenkin viaton, sanoi Lamonille: Kuunteletko minun sanojanai, jos kerron sinulle, millä voimalla minä näitä teen? Ja tätä minä sinulta pyydän." (Alma 18:22) Vähän tätä ennen hän oli hyväksynyt kuningas Lamonin ajatuksen, että Jumala on Suuri Henki. Alma sovitti opetuksensa Lamonin lähtökohtiin oikaisematta hänen käsitystään. - Todettakoon, että jotkut ovat tätä kohtaa käyttäneet meitä vastaan väittäen, että Jumala on meille Suuri Henki. - Joo-o, on hän sitäkin, mutta se ei vielä ole kakki.

Monet ihmiset ihmettelevät, mikä kirkko on oikea, koska kirkkoja on niin paljon. Erään laskelman mukaan v. 2000 oli n. 33 800 kirkkoa. Tämän monilukuisuuden hämääminä monet luulevat, ettei ole olemassakaan ainoaa oikeaa kirkkoa tai kuvittelevat oikeaksi kirkoksi näkymättömän pyhäin yhteyden. Tällaiset ihmiset ajattelevat usein, että kukin tulee uskollaan autuaaksi. Tämä ajatus on peräisin Preussin Kuninkaalta Fredrik Suurelta, kun hän julisti valtakuntansa uskonnonvapauden. Kristuksen perustama kirkko oli kuitenkin näkyvä apostolien johtama kirkko.

Jotkut sanovat, ettei Kristus perustanut kirkkoa, vaan että se syntyi vasta helluntaina, kun Pyhä Henki vuodatettiin. Tuo Matt. 16:18 ilmaisee kuitenkin selvästi, että Kristus perusti kirkon. Aikaisemmissa suomalaisissa käännöksissä ei ole käytetty kirkko -sanaa.

Tietenkin on parempi olla kärjistämättä eriäviä käsityksiä, koska saattaa löytyä myös yhteisiä näkökantoja. Ammon on hyvä esimerkki viisaasti toimimisesta.