PDA

View Full Version : Täydellisyyden saavuttaminen

Unski1
05-24-2008, 06:24 PM
:)Panin tämän lainauksen tuonne Suomi 24 mormonismi palstalle. Ajattelin että voisimme keskustella myös täällä aiheesta ilman spämmäämisiä. Onko monelle tuttu kirja Uskommeko Kristusta? Minusta Stephen E. Robinson käsittelee tosi älykkäästi aihetta ja käyttää hienoja vertauskuvia. Kirjan otsikko ei tarkoita että uskommeko Kristukseen, vaan uskommeko Häntä vapahtajana, joka tekee paljon hyvää puolestamme, jos hyväksymme tuon liittosuhteen Häneen.

Kuinka täydellisyys saavutetaan

”Osa evankeliumin hyvää sanomaa on, että täydellisyys tulee sitä halajaville Kristuksen sovituksen kautta, ei yksistään heidän omien ponnistustensa kautta. Kun tulemme yhdeksi Kristuksen kanssa evankeliumin liitossa, niin me tulemme osallisiksi Hänen täydellisyydestään. Se on ikään kuin kahden henkilön avioliitto, jossa molemmilla on ollut oma pankkitilinsä, mutta nyt he avaavat yhteisen tilin. Kun Janet ja Minä menimme naimisiin, minun tilini oli pakkasella, mutta Janetilla oli rahaa tilillään. Vihkimisen jälkeen menimme pankkiin ja yhdistimme tilimme yhdeksi yhteistiliksi. Pankin näkökulmasta minä en enää ollut vain Stephen Robinson eikä Janet ollut enää vain Janet Bowen. Nyt me olimme Stephen ja Janet Robinson. Oli luotu uusi `yhtiö`, johon fuusioitiin molempien osapuolien varat ja velat. Ja koska Janetilla oli enemmän varoja kuin minulla oli velkoja, uuden tilin saldo oli plusmerkkinen. Se oli kuin ihme! Vain siitä syystä että olin astunut avioliittoon Janetin kanssa, olin ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen lujalla taloudellisella pohjalla.
Tämä on erinomainen analogia siitä, mitä tapahtuu, kun astumme evankeliumin liittoon. Vapahtaja, jolla on rajattomat varat, tarjoaa yhteen liittymistä yksilölle, jolla on rajalliset velat. Tätä suhdetta verrataan pyhissä kirjoituksissa usein avioliittoon, ja se on tosiaankin yhtä läheinen ja sitova kuin avioliitto. Siksi Kristusta usein kutsutaan sulhaseksi, (esim. Matt. 25:1-13, Joh. 2:29) ja siksi kirkkoa tai Israelia usein sanotaan morsiameksi (esim. Hoos. 2:19; Ilm. 21:2, LK 109:74).
Niin kuin mies ja vaimo tulevat yhdeksi toistensa kanssa avioliitossa, samoin Vapahtaja ja pelastetut tulevat yhdeksi evankeliumin liitossa (1 Kor. 6:15-17). Niin kuin morsian hylkää kaikki muut, jotka vaativat häneltä uskollisuutta ja tavallisesti omaksuu aviomiehensä nimen, niin nekin, jotka astuvat tähän liittoon Kristuksen kanssa, hylkäävät kaiken muun, mikä vaatii heidän uskollisuuttaan, asettavat Hänet ensi sijalle ja ottavat Hänen nimensä päällensä. Tähän liittoon me tuomme vanhurskaat toiveemme ja uskollisuutemme. Hän tuo siihen oman täydellisyytensä. Tässä liitossa siitä, mikä on minun, tulee Hänen omaansa, ja siitä, mikä on Hänen, tulee minun omaani. Täten minun syntini tulevat Hänen maksettavikseen, ja Hänen vanhurskautensa vanhurskauttaa minut.
Kun me tulemme yhdeksi Jeesuksen Kristuksen kanssa, niin hengellisesti me muodostamme liiton, jossa meillä on yhteinen tili, ja Hänen varansa ja meidän velkamme yhtyvät. Koska Hänellä on enemmän varoja kuin meillä on velkoja (hänellä on rajattomat varat), niin uudelle tilillemme tulee heti myönteinen tase, ja yhtiötoveruus vanhurskautuu, vaikka me nuoremmat osakkaat (sinä ja minä) emme mitenkään selviäisi omillamme. Paavali sanoo siitä, että me olemme Kristuksessa (2 Kor. 5:17) ja Moroni sanoo, että olemme ”täydellisiä Kristuksessa” (Moro. 10:32).
Yhdessä Kristus ja minä muodostamme uuden luomuksen. Vanha luomus, epätäydellinen luomus, lakkaa olemasta, ja sen sijaan muodostuu kirkas, uusi luomus, täydellinen kumppanuussuhde. Yhdessä me kaksi, Kristus ja minä, olemme täydelliset. Minä en tarkoita (ja tämä on ehdottoman tärkeää!), että meistä voi myöhemmin tulla täydellisiä. Tarkoitan, että siitä hetkestä lähtien kun tämä yhteisyritys on muodostettu, kun vilpittömästi uskomme Kristukseen, vilpittömästi teemme parannuksen synneistämme ja otamme vastaan kasteen ja Pyhän Hengen lahjan – siitä hetkestä lähtien tämä yhtiötoveruus on selestinen, vanhemman osakkaan ansiosta. On totta, että tässä ei ole kysymys yksilöllisestä täydellisyydestä, mikä tosiaankin tulee myöhemmin (paljon myöhemmin), vaan se on täydellisyyttä Kristuksessa (ks. Moro. 10:32-33), jonka kautta me saamme osaksemme kumppanimme ansiot. Mutta tästä hetkestä lähtien valtakunta on meidän, jos me ylläpidämme tämän kumppanuuden pysymällä evankeliumin liitossa. (Ks.3 Nefi 27:16, 19-21.)
Tässä kohden joku tulee ilmaisemaan vastalauseensa sanomalla, että minulla on edelleen vikoja ja rajoituksia, ja myönnän, että jos minut tuomitaan erillään ja yksinäni, se onkin totta. Mutta liittosuhteessa minua ei tuomita erillään tai yksin, vaan yhtenä kokonaisuutena Kristuksen kanssa. Miettikääpä tämän seikan matemaattista suhdetta: Jos Kristus on ääretön ja rajaton, mutta minä olen äärellinen ja rajallinen, ja me tulemme yhdeksi, niin mikä on Kristuksen ja minun yhteissummamme? Mikä on Äärettömän positiivisen summan ja rajallisen negatiivisen summan yhteissumma? Tietysti ääretön.! Ja summa on täsmälleen sama olenpa minä (rajallinen osapuoli) kymmenen tai viisi tai yksi, olinpa minä profeetta tai vaarnanjohtaja tai kuka tahansa ponnisteleva jäsen. Ääretön plus mikä tahansa summa, positiivinen tai negatiivinen, on ääretön. Ei merkitse mitään, paljonko me tuomme tähän yhtälöön. Tärkeää on se, että me voimme päästä tähän yhtälöön astumalla liittosuhteeseen äärettömän Kristuksen kanssa, pidimmepä itseämme kuinka suurina tai vähäpätöisinä tahansa. Ketkä tahansa kaksi liiton kautta yhdeksi tullutta henkilöä ovat täydellisiä. jos toinen heistä on Jeesus Kristus.”

Suosittelen kirjan lukemista. Siinä on käytetty todella hienoja vertauksia selvittämään miten voimme saavuttaa Kristuksen avulla pelastuksen ja täydellisyyden. Myös hän selvittää tosi hienosti sen mikä on meidän oma osuutemme pelastumisprosessissa. Vaikka se on vähäinen verrattuna Kristuksen osuuteen, niin silti on välttämätöntä, että teemme oman osuutemme. :)

Maya
05-24-2008, 08:48 PM
Kiitos taas Unski oli todella hyvä kohta. Minulla ei tuota kirjaa olekkan. Taarvinnee tilata Suomesta kaikki tuollaiset kirjat joita on käännetty nykyään....

Tuo alussa mainittu avioliitto ja sen tulos, liitto plussanpuolella oli todella hyvä kuvaus Kristuksen kanssa tehtävästä liitosta. Summa todella on ääretön. Se saa meidätkin yrittämään parastamme kun ymmärrämme Kristuksen sovituksen suuruuden. Uskon että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka riemuiten työskentelevät Kristuksen kanssa aikanaan, vaikka eivät maan päällä olleetkaan asiasta kovinkaan kiinnostuneita. Heille Kristuksen tekemä työ voi olla jopa shokki. Kuinka Kristus rakastaakaan meitä äärettömästi!

Joskus otta ihan päähän kun tulee sellainen tunne että tajuu jotain todella erikoista, mutta ei oikeen tiedä mitä, ei ole sanoja selittää mitä tietää ja tuntee. Kuiskauksia verhon takaa!

Unski1
05-25-2008, 02:00 PM
Stephen E. Robinson käsittelee tosi upeasti Kristuksen ja meidän suhdetta ja kirja on täynnä mielenkiintoisia vertauksia ja näkökulmia, jota ei todella tule ajatelleeksikaan. Myöskään me kirkon jäsenet emme aina miellä Kristuksen osuutta pelastuksellemme vaan syyllistymme joskus jopa ylpeyteen omista hyvista teoistamme, samoin kuin fariseus verrattuna publikaaniin. Ei Jeesus syyttänyt fariseusta tekopyhäksi, vaan ylpeäksi omista teoistaan. Hän toimi käskyjen pitäjänä paremmin kuin tuo publikaani, mutta ei ymmärtänyt, että meillä tulee olla särkynyt sydän ja murtunut mieli, kun teemme nöyrää parannusta synneistämme ja tunnustamme Kristuksen osan Vapahtajanamme ja armon tuojana, jota jokainen ihminen tarvitsee, koska kaikki ovat syntisiä.:o

Hän esitti kirjassaan myös mielenkiintoisen kysymyksen; "onko Jumala oikeudenmukainen". Tähän hän itse vastasi sanomalla, että ei. Jumala ei ole oikeudenmukainen, koska hän ei jätä ihmistä synteineen oikeudenmukaisuuden vaatimusten varaan, vaan järjesti vapaaehtoisen sijaiskärsijän että ihminen voisi välttyä oikeudenmukaiselta rangaistukselta ja antoi Poikansa vapaaehtoisesti kärsiä meidän kärsimyksemme. Ei ole oikeudenmukaista, että Kristus kärsii meidän puolestamme. Koska Jumala rakastaa meitä, niin hän sallii Poikansa kärsimyksen, (epäoikeudenmukaisen) että voisi pelastaa meidät takaisin täydelliseen vanhurskauden piiriin luokseen taivaan selestiseen valtakuntaan. Ehdoksi hän on pannut kuuliaisuutemme hänelle uskomalla häneen ja tekemällä oman parhaansa ja solmimalla liittomme hänen kanssaan ja näin ottamalla Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme ja pysymällä tässä liitossa loppuun asti.

Maya
05-25-2008, 06:20 PM
Niin tuo hyvien tekojen tekemisen vaikeus näkyy mm siinä että usea ei kirkon jäen on syystätai toisesta saanut sen käsityksen kirkostamme että vaadimme hyviä tekoja jotta pelastuisimme eli tulemme teolillamme pyhitetyksi, joka sinänsä on aivan kirkkomme opin vastaista. Jostakin on kuitenkin ihmisten ollut pakko saada nuo väärät ajaatukset, eli meidän kirkon jäseninä on oltava erittäin tarkkoja siitä mitä sanomme tietämättömien kuullen.

Kiitos tuosta oikeuden mukaisuus asiasta. Olen itse kovasti miettinyt tuota ja sitä väitöstä, että Jumala on aina oikeuden mukainen. Olen havainnut että JOS Jumala on oikeudenmukainen ei minulla ole mitään mahiksia muualle kuin kenkienkiilloitukseen selestisen valtakunnan oven suussa, jos sinnekään. Kuitenkin sanotaan Kristuksen ottavan päälleen kaikki syntimme, mikä minustakin on epäoikeudenmukaista Jeesusta kohtaan, vaikka onkin suuri rakkauden osoitusmeitäkohtaan. Minäainakinolen valmis tekemään toitä todellaolan takaa niin suuren rakkaudenosoituksen täheden ja olen todella iloinen, että olen löytänyt MAPkirkon joka kaikin tavoin pyrkii toteuttamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia Isä Jumalan alaisena.

Myös tuhlaajapoika hieman on minua kaivertanut. Tultuaan takaisin, tuhlaajapoika sai tulla takaisin, mutta ei nähtävästi saanut enään perintöä. Toisin sanoin hänestä tuli työntekijä ei omistaja.